7 tipů, jak se zdravě stravovat v období koronaviru

26. 3. 2020

Nutriční poradci ze Světového potravinového programu OSN vytvořili seznam potravin, které je vhodné jíst a které naopak nejíst v době karantény.

Stále více lidí po celém světě je nuceno zůstávat doma z důvodu šíření koronavirové pandemie. Je k neuvěření, jak COVID-19 změnil to, jak žijeme, pracujeme a bavíme se. V tomto období bychom měli být zvláště důslední při výběru potravin tak, aby nás obohacovaly, posilovaly naši imunitu a dodávaly nám tolik potřebnou energii. Využijme tento čas jako šanci změnit náš jídelníček k lepšímu.

1. Hydratace je základ

Naše tělo je ze 75 % tvořeno vodou. Běžně se doporučuje vypít 8 sklenic tekutin za den. Jak ovšem trávíme většinu času doma v karanténě, nejsme tolik žíznivý a často zapomínáme tekutiny doplňovat. Je proto důležité na správný pitný režim pamatovat a dostatečně tělo hydratovat. Pro lepší chuť a zvýšení nutričních hodnot můžeme do vody přidat plátek citronu, pomeranče nebo okurky. Vyvarujme se především nápojům s vysokým obsahem cukru.

2. Potraviny, co dodají energii

Tyto potraviny jsou výborným zdrojem energie, která je nezbytná ke správnému přemýšlení, práci a obraně proti nemocím – je to například rýže, těstoviny, chléb nebo kořenová zelenina. Vybírejme si varianty jako celozrnný chléb či vícezrnnou rýži, které uvolňují energii pomaleji, tudíž budeme déle aktivní. A jako bonus jsou vhodné při regulaci váhy.

3. Potraviny, co nás posílí

Tyto potraviny naopak pomáhají fyzickému růstu, především pak u dětí. Napomáhají obnovit sílu během nemoci či infekce. Jejich konzumace se doporučuje spíše v menších dávkách, je však nezbytné je konzumovat každý den. Jedná se o maso, ryby, vejce, mléko a další mléčné produkty, jako jsou sýry či jogurty. Jedná se o potraviny, které jsou výborným zdrojem bílkovin. Stejně tak je možné využít rostlinných zdrojů bílkovin, jako například čočky nebo fazolí.

4. Vitamíny a minerály

Ty se starají o správné fungování našeho těla, pomáhají v boji proti onemocnění. Všechny potraviny obsahují vitamíny a minerály, ale barevné ovoce a zelenina jsou obecně bohaté na vitamíny a antioxidanty. Tyto potraviny mají tu výhodu, že mohou být konzervované, mražené, sušené či nakládané, což je výborná alternativa k čerstvým potravinám, které nemusí být vždy dostupné, například kvůli ročnímu období. Připravme si krásně barevný talíř plný:

  • zeleného ovoce a zeleniny: brokolice, špenát, zelí, čočka, růžičková kapusta, zelené fazole, okurka, cuketa, hrášek, zelená paprika, zelená jablka, kiwi, zelené hrozny, limeta, avokádo
  • oranžového a žlutého ovoce a zeleniny: mrkev, dýně, batáty, kukuřice, žlutá paprika, žlutá rajčata, žlutá jablka, meruňky, pomeranče, broskve, mango, hrušky, ananas
  • červeného ovoce a zeleniny: rajčata, ředkvičky, červené zelí, červená řepa, červené hrozny, jahody, vodní meloun, třešně, maliny, granátové jablko, brusinky, červená jablka,
  • modrého a fialového ovoce a zeleniny: lilek, fialové zelí, ostružiny, borůvky, švestky, rozinky, fíky.

5. Doplňky stravy

V závislosti na situaci mohou být doplňky stravy kombinovány s jídly, aby dodaly potřebné živiny, zejména v kontextu nedostatečné kvality potravin či nedostatečného množství potravin.

6. Cvičení

Nezapomínejme na pohyb! Světová zdravotnická organizace doporučuje věnovat fyzické aktivitě 30 minut denně u dospělého člověka a 1 hodinu denně u dítěte. Pokud můžeme jít ven, procházka či běh jsou ideální, musíme však myslet na dostatečnou vzdálenost od okolních chodců. Doma si můžeme pustit online video ke cvičení, tančit na svou oblíbenou muziku, zacvičit si jógu nebo chodit po schodech.

7. Čemu se vyhnout

Vyhýbejme se potravinám s vysokým obsahem tuku, cukru nebo soli (především zpracované potraviny). Obzvlášť v tuto chvíli je důležité na takové potraviny zapomenout, protože nám nepřináší žádné nutriční výhody.


Zdroj: Food for thought: 7 tips on keeping a healthy diet in the face of Coronavirus. World Food Programme [online]. Copyright © 2020 [cit. 26.03.2020]. Dostupné ZDE.

Související

Seznamte se s Lauren Singer, environmentální aktivistkou, pro kterou je zero-waste hračka

Přejít na článek