Agentura NAVZDORY vzdoruje zbytečnému vyhazování potravin

27. 7. 2020

Agentura NAVZDORY je skupina nadšenců do up-cyclingu, která vzdoruje nejen neefektivnímu nakládání s odpady, ale také zbytečnému vyhazování potravin. Nyní se snaží vzdělávat veřejnost o plýtvání potravinami a učit ji vařit chutné recepty ze zbytků potravin.

Zpracováním použitých materiálů pomocí filosofie up-cycling se zabývají v Navzdory již dlouhá léta, ale jak naložit s tím, když téměř třetina Čechů vyhazuje několikrát do měsíce potraviny, které nebyly ani použity? Jak naložit s tím, že neumíme pracovat s přebytky z vaření, máme špatný přehled o datech trvanlivosti, zbytečně hodně nakupujeme a potom končí hromady jídla v koších.

Celosvětová roční produkce potravin je kolem 4 miliard tun. Odhaduje se, že zhruba 30–50 % z tohoto množství se vyhodí. Podle statistik vzniká v Evropské unii na jednoho Evropana přes 170 kg potravinového odpadu ročně. V České republice to je něco málo přes 80 kg za rok.

Agentura Navzdory se proto rozhodla tyto alarmující informace šířit jak mezi firmami, tak také mezi širokou veřejností. Nic nefunguje lépe, než konkrétní ukázka, proto se budou snažit lidi inspirovat recepty z potravin, které by za normálních okolností vyhodili (nať z mrkví, staré pečivo, starou zeleninu či ovoce). Nebude se však jednat pouze o recepty. Na vybraných akcích budou jídlo rovnou vařit a servírovat k ochutnání (například pesto z již zmíněné mrkvové natě).

Jídlo budou prezentovat na svých designových doplňcích z lahví od vína a nebude chybět ani staré, potlučené nádobí. Zástěry si šijí ze starých riflí, aby inspirovali veřejnost nejen v jídle. První akce Art & Science se bude konat 3. září a pořádá ji Vysoká škola báňská. V září budou také vařit u příležitosti otevření ostravského re-use centra, které je projektem společnosti OZO Ostrava.

Jakub Mastík z agentury Navzdory dodová: „Pojďme se chovat udržitelněji nejen v potravinách a nastartujme společně sebevědomou, chytrou a udržitelnou ekonomiku,“ a vyzývá k zapojení do iniciativy Změna k lepšímu.

Související

Každý desátý Čech preferuje stravu s vyloučením či omezením masa

Přejít na článek

E-shop Nakup na Dobro mění svět k lepšímu. Jeho zákazníci pomohli k vysazení hektaru lesa

Přejít na článek

Ipsos nyní přináší zajímavé postřehy a insighty formou podcastů

Přejít na článek