Akce u příležitosti Dne Země přinesla tipy na udržitelné každodenní aktivity

25. 4. 2022

V pátek 22. dubna jsme se členy Asociace oslavili Den Země společnou akcí, na které jsme si představili řadu tipů, jak být udržitelnější v našich každodenních aktivitách. Řada členů představila své projekty a aktivity, od ekologické dopravy, přes módu až ke kompostování. Nechte se také inspirovat.

Akce u příležitosti Dne Země se uskutečnila v prostorách Unilever v Praze. Na úvod přivítala zúčastněné a promluvila o aktivitách společnosti Unilever v oblasti udržitelnosti Michaela Franeková, generální ředitelka Unilever. Na ní navázala Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která představila aktuální ročník Cen SDGs, který sympolicky odstartoval právě na Den Země.

Následovaly krátké prezentace členů Asociace, kteří se podělili o spoustu zajímavých tipů, jak my všichni můžeme změnit naše každodenní automatické zvyky a posunout se k udržitelnějšímu způsobu života. Všechno totiž začíná u jednotlivce, protože i miliarda lidí je tvořena miliardou jednotlivců.

Jak se chovat udržitelně každý den

Martina Popenková z výzkumné agentury IPSOS představila současné trendy ve stravování, které vyplývají z aktuálního výzkumu, který vydává IPSOS spolu s Asociací společenské odpovědnosti. Výzkum odhalil, že dopady změn klimatu, které se již projevují v naší zemi, znepokojují 52 % Čechů. Největší odpovědnost za snížení uhlíkové stopy mají dle veřejnosti především firmy a vláda. Češi aktivně recyklují, šetří energiemi a vodou. Ochota ke změně stravovacích zvyklostí (snížení konzumace masa či mléčných produktů) je však malá. Naprostá většina Čechů jí vše bez omezení, pouze desetina preferuje stravu s omezením či vyloučením masa. Češi zaznamenávají růst nabídky rostlinných produktů v obchodech. Čtvrtina Čechů plánuje konzumovat více rostlinných produktů.

Jak na udržitelnost v domácnosti nám poradila Lucie Kotalová ze společnosti Unilever, která představila jak vizi společnosti, tak inovace napříč portfoliem produktů a značek s vyšším posláním. Společnost se zastává mimo jiné o udržitelné balení svých výrobků. Například lahve sprchových gelů Dove jsou vyrobeny ze 100% recyklovaného plastu. Výsledkem je snížení o 83 tun plastu v Česku a na Slovensku za minulý rok.

Jakým způsobem můžeme při cestě do práce snižovat svou osobní uhlíkovou stopu nám představila Dominika Lenhárová ze společnosti AutoMat. Dozvěděli jsme se, že silniční doprava je zodpovědná za 15 % emisí oxidu uhličitého. Proto bychom měli vyhledávat alternativy jako je jízda na kole či chůze pěšky. Společnost AutoMat pořádá pravidelně výzvu Do práce na kole, v rámci které edukuje a motivuje zaměstnance k využití kol místo aut při cestě do práce.

Odborný návod na domácí kompostování představila Radka Pokorná ze sociálního podniku Kokoza. Bioodpad totiž zabírá více než 40 % objemu směsných popelnic. Díky kompostu se navíc oxid uhličitý ukládá do půdy. Zbytky z kuchyně tak nemusí končit v popelnicích, ale můžeme si vybrat z celé řady kompostérů, jak domácích či zahradních, a ze zbytků budeme mít rázem výborné hnojivo pro květiny nebo rajčata.

Tzv. slow fashion rezonuje u 62 % české populace. Více nám o tom pověděla Tereza Kaňková z Nila. Ta nabízí životní styl, módu bez konzumu a je ohleduplná k životnímu prostředí. Stejně jako udržitelné nakupování oblečení je důležitá i péče o něj. Správným praním a skladováním totiž můžeme životnost našeho oblečení výrazně prodloužit.

Myšlenku dobročinnosti a udržitelnosti krásně spojila aplikace FandiMat. Tu představila Petra Květová Pšeničná z organizace Fandi mámám. Aplikace FandiMat byla původně vyvinutá na pomoc matkám samoživitelkám, nyní skrze darování věcí pomáhá širšímu okruhu osob, například i ukrajinským uprchlíkům. Propojuje dárce s konkrétními lidmi, kteří aktuálně potřebují materiální pomoc.

Na principech udržitelnosti funguje také největší online supermarket a rozvozce potravin v Česku. O tom nám pověděla Lutfia Volfová ze společnosti Rohlík.cz. Rohlík se snaží motivovat své zákazníky k pozitivní změně při nakupování a napomáhá jim být udržitelnější. Sám minimalizuje uhlíkovou stopu, podporuje lokální dodavatele a dbá na čerstvost produktů. Do roku 2025 chce všechny své vozy vyměnit za elektromobily.

Poslední vstup byl na dálku, skrze video k nám z Anglie promluvil Šimon Michalčík z organizace Plant-for-the-Planet, aby nám představil, jak se společně můžeme podílet na globální solidaritě při řešení otázek klimatické změny. Šimon představil projekt, díky kterému se daří zalesňovat plochy po celém světě. Každý se může do projektu zapojit jednoduše stažením aplikace a přispěním na výsadbu v konkrétní lokalitě.

Celá akce se nesla v duchu omezování našeho dopadu na životní prostředí. I občerstvení bylo proto sestavené výhradně z bezmasých produktů. O jeho přípravu se postarala sociální kavárna Bílá Vrána. Součástí byla i produktová řada The Vegetarian Butcher od Unilever. Pro návštěvníky akce byly připraveny džusy plné ovoce a zeleniy od Urban Monkey, které jsou za studena listované a ošetřené šetrnou paskalizací.

Fotogalerii z akce od Jana Nechvíleho si můžete prohlédnout zde.
Více tipů na udržitelnější každodenní aktivity najdete zde.


Zdroj: Akce u příležitosti Dne Země přinesla tipy na udržitelné každodenní aktivity. Asociace společenské odpovědnosti, 25. 4. 2022.

Související

Evropanům není lhostejná jejich uhlíková stopa. Snaží se ji snižovat i firmy ve výrobě a retailu

Přejít na článek

Značka The Vegetarian Butcher odhaluje „Slona v místnosti” na konferenci COP26

Přejít na článek