Ceny SDGs 2018: Hlasujte pro nejlepší české projekty, které mění svět k lepšímu

9. 5. 2018

Zvolte vítěze Cen SDGs 2018, prestižního ocenění za udržitelnost a společenskou odpovědnost, které se již druhým rokem uděluje v Česku.

Cílem Cen SDGs je rozšířit povědomí o Cílech udržitelného rozvoje (SDGs) od OSN a ocenit firmy, neziskové organizace, veřejnou správu, které začleňují udržitelnost do každodenního života.

Zástupci byznysu a veřejné sféry přihlašovali v průběhu března a dubna do Cen SDGs projekty, které pomáhají naplňovat jeden nebo více Cílů udržitelného rozvoje od OSN. Do druhého ročníku Cen SDGs se přihlásilo více než 150 projektů. V druhé polovině dubna vybrala odborná porota složená z řad vyhlašovatelů, byznys partnerů a mediálních partnerů pět projektů z kategorie byznys a pět projektů z kategorie veřejná sféra, pro které může široká veřejnost hlasovat na webových stránkách www.globalnicile.cz. Veřejné hlasování bude probíhat do pátku 1. června 2018.

„Ceny SDGs ukazují, že i v Česku je mnoho firem a institucí, větších i menších, které to myslí s udržitelným rozvojem a společenskou odpovědností opravdu vážně. Těší mě, že velká část letošních finalistů přihlásila projekty, jejichž cílem je omezit odpady. To je pro ministerstvo životního prostředí zásadní agenda. Od března jednáme v rámci naší iniciativy #dostbyloplastu o uzavření dobrovolných dohod s firmami, které se zavážou ke snížení spotřeby plastů a jednorázového nádobí ve svých provozech,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec, pod jehož rezort patří Agenda 2030 v Česku.

V kategorii byznys soutěží společnost JRK s projektem Pro méně odpadu. Cílem konceptu je minimalizace odpadů, v ideálním případě takovým způsobem, aby odpad nevznikal vůbec a když už vznikne, aby se komodity poctivě vytřídily a použily jako zdroj. Druhým projektem je technologická společnost MIWA (Minimum WAste) zaměřená na praktické uplatnění konceptu precyklace, tedy předcházení vzniku odpadu, v oblasti dodavatelského řetězce a maloobchodu. Třetím finalistou je unikátní česká biotechnologie Hydal od NAFIGATE, která umožňuje výrobu biopolymeru PHA z použitého fritovacího oleje. Čtvrtý projekt Žádné jídlo nazmar od společnosti Tesco pomáhá snižovat množství plýtvaných potravin, a to nejen v supermarketu, ale také na farmách, u výrobců a v domácnostech. Pátým finalistou v kategorii byznys je společnost Vodafone s projektem Internet věcí (IoT), převratnou technologií, které umožňuje strojům, přístrojům a senzorům komunikovat mezi sebou a okolím prostřednictvím internetu. Vítězem loňské kategorie pro soukromý sektor se stal Pavel Podruh s projektem Český ostrovní dům.

V kategorii veřejná sféra se o hlasy ucházejí Czechitas s projektem Nová generace. Ten podporuje děti a dospívající k tomu, aby se stali aktivními tvůrci v IT a dokázali pomocí technologií měnit svět. Dalším vybraným je Člověk v tísni a jejich Podpora vzdělávání v Sýrii. Člověk v tísni v současnosti podporuje 35 škol, do kterých chodí 11 230 dětí. Zajišťuje jejich provoz a snaží se zlepšit jejich bezpečnost. Třetím finalistou je Ministerstvo zemědělství s projektem Protierozní kalkulačka, která přináší uživatelům vysokou variabilnost řešení protierozní ochrany v závislosti na vyhodnocení konkrétních místních podmínek a specifických potřeb uživatele. Rozhled od Nadání a dovednosti je určen dětem z dětských domovů, které připravuje na volbu jejich budoucího povolání a na první kontakt se světem práce. V pětici nejlepších v kategorii veřejná sféra o hlasy veřejnosti soutěží také Skutečně zdravá škola se stejnojmenným programem, který usiluje o zkvalitnění školního stravování a vzdělávání dětí o jídle.

Loňský vítěz kategorie pro veřejnou sféru, Adam Podhola ze Zachraň jídlo, k úspěchu dodává: „Cíle udržitelného rozvoje jsou pro nás klíčovým nástrojem, jak vést cílevědomý dialog s ostatními partnery. Máme v rukou konkrétní plán, jak snížit plýtvání potravinami o polovinu do roku 2030. Naše loňské vítězství nám bezesporu dodalo motivaci v našem úsilí pokračovat.“

Při hlasování je možné udělit dva pozitivní hlasy, které zajistí větší shodu, která bude vyhovovat všem. Hlasování zajišťuje společnost D21, která má s různými formami online hlasování několikaleté zkušenosti. Hlasování D21 úspěšně zajistila při více jak 260 projektech na 4 kontinentech.

Ceny SDGs budou vítězům předány v úterý 12. června 2018 v Černínském paláci na Ministerstvu zahraničních věcí za osobní účasti Kristiana Jensena, dánského ministra financí, který má v Dánsku Agendu 2030 na starost. Designové ceny z betonu od Gravelli a LaceUp vítězům v šesti kategoriích (kromě vítězů veřejného hlasování v kategorii byznys a veřejná sféra bude udělena Cena odborné poroty, cena za Reporting podle SDGs, Cena České rozvojové agentury a Cena pro mladé leadery do 30 let) předají vrcholoví představitelé vlády i SDGs ambasadoři, kteří se na podporu globálních cílů v Česku stali součástí fotografie Poslední večeře od Pavlíny Saudkové, hlavního vizuálu kampaně k Cenám SDGs 2018.

Ceny SDGs demonstrují unikátní partnerství a spolupráci mezi sektory (tzv. Public Private Partnership). Druhý ročník nezávislého ocenění uděluje Asociace společenské odpovědnosti ve spolupráci s Českou rozvojovou agenturou, Ministerstvem průmyslu a obchodu, Ministerstvem zahraničních věcí a Ministerstvem životního prostředí, pod záštitou Informačního centra OSN v Praze a UN Global Compact v Česku. Byznys partnerství dotváří Unilever a Veolia. Forbes Česko je mediálním partnerem a odborným garantem kategorie pro mladé leadery.


Zdroj: Tisková zpráva A-CSR

  • Klíčový vizuál kampaně „Poslední večeře“ stáhnete ZDE a v tiskové kvalitě na tomto odkazu.
  • Logo Ceny SDGs naleznete ke stažení na tomto odkazu.
  • Fotografie ambasadorů jednotlivých SDGs naleznete na tomto odkazu.
  • Veškeré informace o Cenách SDGs naleznete na webových stránkách globalnicile.cz.