České děti tráví na sociálních sítích až 3 hodiny denně. Toxické rady na nich mohou ohrozit i jejich zdraví

Ze světa členů

18. 4. 2023

Děti a mládež v České republice sledují sociální sítě historicky nejdelší dobu. V průměru je to 165 minut denně. Důvodem jejich používání je z více jak 85 % zábava a kontakt s přáteli, ale ze 77 % i zdroj informací*. Ty často zahrnují i nereálné ideály krásy včetně nežádoucích rad na úpravu vzhledu. Tyto toxické rady přitom negativně ovlivňují dětské sebevědomí, mnohdy i zdraví. Na toto nebezpečí se letos zaměřil Projekt sebedůvěry Dove, který již od roku 2004 podporuje sebedůvěru, která nepramení z falešné krásy, ale jedinečnosti každého z nás.

Rok 2022 překonal historicky nejdelší průměrnou dobu sledování sociálních médií. Jen vloni strávilo běžné české dítě na sociálních sítích přes 2 hodiny a 45 minut. Sociální sítě navštěvuje denně 94 % českých dětí. Slouží jim z 86 % jako zdroj zábavy, z 85 % jako platforma k propojení s přáteli a ze 77 % jako zdroj informací. A často i těch negativních, které mohou nepříznivě působit na dětskou psychiku a zdraví.

Přesně na to reaguje Projekt sebedůvěry Dove. Ten si klade za cíl budovat u dětí silné sebevědomí, které bude vycházet z jejich jedinečnosti, ale také u jejich rodičů, jenž by jim měli být vzorem. Projekt sebedůvěry Dove realizuje kampaně pro uvědomění si pravé krásy a jedinečnosti již od roku 2004, kdy zapojil do reklamy namísto modelek reálné ženy všech tvarů a etnik. Na přirozenou krásu, jež nepodléhá moderním trendům a unikátnost vzhledu každého člověka značka upozorňuje každoročně novým tématem. V minulém roce obrácená selfie, která poukazovala na nereálnost vyretušovaných fotek a vzhled bez digitálních úprav po vyfocení. Doposud tento projekt pomohl svou edukační činností globálně již 82 milionům dětí, z toho v Česku a na Slovensku necelému čtvrt milionu.

Letošní téma Projektu sebedůvěry Dove opět cílí na nejcitlivější část populace – mládež, potažmo jejich rodiče a školní psychology. Upozorňuje na nebezpečí, které představují toxické rady na sociálních médiích, kde děti tráví stále více času.

„Mohu potvrdit nebezpečnost toxických rad na sociálních médiích, kterým děti a dospívající podléhají čím dál častěji. Jsou doslova zahlceni obsahem na sociálních sítích, a ne vždy jsou schopni vyhodnotit, zda je rada škodlivá. Nejde přitom jen o snížení sebedůvěry, často je ohroženo i jejich samotné zdraví. Je velmi důležité tuto problematiku začít řešit. Rodiče by měli získat podporu a praktické tipy, jak o těchto věcech se svými dětmi komunikovat a posilovat vzájemnou důvěru v rodině. Děti potřebují cítit, že zájem ze strany rodičů o to, co sledují na sociálních sítích, je skutečný a nejde jen o způsob kontroly. Musíme hledat způsoby, jak podporovat u dětí zdravé vnímání sebe sama a nesrovnávat svůj vzhled s ostatními,sděluje Šárka Kučerová, psycholožka a odborná garantka Projektu sebedůvěry Dove.

Nejčastěji se tyto rady týkají zkrášlování zevnějšku prostřednictvím beauty tutorialů. S přibývajícími vrstvami make-upu, filtrů a vylepšeními přicházejí děti o jedinečnost a své sebevědomí. Přesně to potvrzují statistiky, které uvádějí, že až 64 % dívek ve věku od 14 do 17 let touží být vnímáno na základě svých činů, nikoliv vzhledu.**

„Projekt sebedůvěry Dove během každoročních kampaní upozorňuje, jak je módními stereotypy ohrožována naše sebedůvěra a jedinečnost. Cílem je ovlivnit co nejvíce ohrožených dětí, proto organizujeme mimo jiné edukativní workshopy pro děti a odborné besedy pro rodiče, na téma budování zdravé sebedůvěry dětí. Vloni se nám podařilo v rámci projektu ovlivnit život více než 80 tisíc dětí po Česku a Slovensku a letos plánujeme v edukativních aktivitách pokračovat. Na našem speciálním webu projektsebeduvery.cz komunikujeme praktické rady pro školáky, rodiče i školní psychology, kdy zpozornět, jaký obsah sociálních sítí dítě sleduje a jak adekvátně reagovat,” představuje projekt Lucie Brožová, Brand Manager Dove, Unilever CZ.

Pro představu uvádíme toxickou radu, která se šířila na sociálních médiích a měla za následek nevratné poškození zdraví. V průběhu roku 2020 se na populární síti TikTok virálně šířilo video, které prezentovalo, jak docílit rovných zubů. Influencerka se statisíci sledujících v něm radí, jak můžete pomocí pilníku na nehty obrousit zuby na stejnou délku. Tento trend již v počátcích silně kritizovaly a odsoudily asociace dentistů, nicméně děti se s předsudkem o křivých nebo různě dlouhých zubech, které je třeba opravit, setkávají nadále.

Školy se mohou na uvedeném webu zaregistrovat a získat možnost pořádání workshopu s odborníky přímo ve své instituci. Rodiče mohou na webu najít interaktivní návody, jak komunikovat se svými dětmi o sociálních sítích a posilovat jejich sebedůvěru. Budování sebedůvěry v dětech představuje účinnou prevenci, jak předcházet nechtěným zásahům do zdraví dětí, ať fyzického, tak psychického. Sebevědomí mládeže by mělo být hlavně posilováno od rodičů, ale i školami, ve kterých děti tráví většinu dne.

# # #

*Data z průzkumu společnosti AMI Digital o používání sociálních sítích realizovaném v květnu 2022

**Data z průzkumu společnosti Ipsos pro značku Dove o chování dětí a mládeže na sociálních sítích z ledna 2022


Zdroj: České děti tráví na sociálních sítích až 3 hodiny denně. Toxické rady na nich mohou ohrozit i jejich zdraví. Unilever. Tisková zpráva

Související

Společnost Lidl a Skutečně zdravá škola se společně zasadí o lepší stravování dětí ve školních jídelnách

Přejít na článek