
Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání
11. 10. 2024
Postupně vám v sérii článků představíme vítěze letošních Cen SDGs. Dnes AI dětem s projektem za kategorii Vzdělání.
Změny, kterými svět v posledních letech prochází, zasahují do všech oblastí života, včetně pracovního trhu. Některá povolání zanikají, další se vytváří, jiným se diametrálně mění náplň. Rutinní práce ubývá, čím dál víc činností se automatizuje. Vzdělávací systém se, jakožto důležitý pilíř společnosti, ocitá pod tlakem těchto proměn a čelí nové výzvě: jak připravit děti na budoucnost, která se neustále mění a vyžaduje nové dovednosti a přístupy? Je české školství schopno reagovat na turbulentní dobu? A může umělá inteligence (AI) hrát klíčovou roli při přetváření vzdělávacího procesu? Lidé v neziskové organizaci AI dětem věří, že ano.
Zastaralý systém čelí novým výzvám
Současné české školství čelí několika zásadním problémům. Technologický pokrok a digitalizace neustále mění požadavky na vzdělání. Školy by měly děti připravovat na realitu, o níž nikdo nevíme, jak přesně bude vypadat. V žácích je proto potřeba ještě víc než dříve rozvíjet kritické myšlení, kreativitu a schopnost efektivně pracovat s informacemi. Mladí lidé musí být připraveni na celoživotní učení, přizpůsobování se novým technologiím a rozvoj schopností, které jim umožní uspět v pracovním prostředí budoucnosti. Bohužel, současný systém, který se do značné míry opírá o frontální výuku a memorování faktů, je v mnoha ohledech zkostnatělý a nedostatečně flexibilní.
Další komplikací je obvyklý počet žáků ve třídách a administrativní nálož, se kterou se běžná česká kantorka či kantor musí vypořádat. V ČR řešíme kritický nedostatek kvalifikovaných pedagogů, kteří jsou přetížení přípravou, hodnocením a administrativou. Musíme pedagogům uvolnit ruce, aby se mohli více soustředit na žáky a svůj rozvoj. Potřebují nástroj, který jim pomůže s přípravou, vyhodnocováním a formativní zpětnou vazbou, která zvýší motivaci žáků k učení. Kde ho ale vzít?
Řešení: Systematická integrace umělé inteligence do vzdělávacího procesu
Nezisková organizace AI dětem vidí umělou inteligenci jako klíčový prvek, jenž může zásadně přispět k modernizaci českého školství. Proto vyvíjí aplikaci Tiny, která uleví pedagogům a pomůže individualizovat výuku. Využívá AI pro vyhodnocení, co si každý žák z hodiny odnáší a tato data poskytuje učiteli, takže ten přesně ví, jak si žák stojí. Žákům poskytuje formativní zpětnou vazbu, navrhuje a generuje navazující vzdělávací obsah a slouží jako žákův osobní tutor.
AI dětem vedle školení, webinářů, workshopů a konferencí připravuje pro pedagogy také komplexní návod, jak vzdělávat v oblasti umělé inteligence. Do konce roku 2024 bude k dispozici zdarma komplexní Kurikulum umělé inteligence pro ZŠ a SŠ, jenž obsahuje téměř 50 metodik (plánů lekcí) nejen do informatiky, ale také dalších předmětů, mapu učebního pokroku a vzdělávací materiály pro učitele. Metodiky nejen rozvíjí znalosti a dovednosti s AI, ale otevírají témata jako etika a společenská odpovědnost.
České školství stojí na křižovatce. Buď se přizpůsobí novým požadavkům, které přináší turbulentní doba, nebo zůstane ve stínu zastaralých přístupů, jenž neodpovídají potřebám současného světa. AI dětem už více jak dva roky systematicky pracuje na strategii, konkrétním obsahu a nástrojích pro změnu, která musí proběhnout. Svou činností ukazuje českým učitelkám a učitelům cestu, jak efektivně využívat umělou inteligenci ve vzdělávání a jak prostřednictvím AI systematicky připravovat mladou generaci na úspěšný život v dynamickém 21. století.
Zajímají vás kompletní výsledky Cen SDGs 2024? Najdete je zde.
Ze světa členů