Český sáček na potraviny Frusack se od ledna objeví na prodejnách Albert

16. 1. 2020

Frusack byl jednou z prvních značek, která uvedla na trh sáčky k nákupu ovoce a zeleniny na opakované použití.

Kromě redukce jednorázových plastů a šíření osvěty spojené s touto problematikou se zaměřuje také na vzdělávání ve školách či firmách a všechny své produkty vyrábí v České republice. Frusack byl do této doby k dostání výhradně přes e-shop nebo v menších kamenných prodejnách. Od poloviny ledna však bude zákazníkům na dosah ruky díky partnerství s potravinovým řetězcem Albert.

Udržitelnost a redukce jednorázových obalů patří mezi témata, o která se zákazníci zajímají čím dál více. Nejde si nepovšimnout, že se ve značné míře promítají do CSR aktivit velkých společností a ani potravinové řetězce v tomto ohledu nezaspaly. Vedle dalších ekologicky zaměřených aktivit začaly mnohé z nich v průběhu roku 2019 nabízet na prodejnách sáčky, které mají sloužit k opakovanému použití a nahradit tak jednorázové mikrotenové sáčky pro nákup ovoce, zeleniny nebo pečiva.

Do svého sortimentu je v rámci věrnostní kampaně zařadil i jeden z největších českých potravinových řetězců Albert, který uvede vedle dalších produktů Frusack ve více než 300 prodejnách v České republice. Za nasbírané body tak mohou od 15. 1. zákazníci zakoupit Frusack za zvýhodněnou cenu a nahradit jimi mikrotenové sáčky. Těch se v České republice spotřebuje více jak 300 kusů na osobu za rok, přičemž v současné době není možné je recyklovat. Frusack bude možné zakoupit i bez bodů, a to za doporučenou prodejní cenu.

„Máme velkou radost, že se Albert rozhodl zařadit do sortimentu právě nás. Vnímáme to jako krok, kterým chce Albert ukázat, že podporuje české produkty a zároveň chce motivovat svoje zákazníky ke snížení jednorázového odpadu,“ uvádí jedna ze zakladatelek značky Frusack, Hana Fořtová.

Frusack je navíc vyroben z unikátního vlákna na bázi kukuřičného škrobu a ve výrobě se tak zcela vyhýbá konvenčním plastům z ropy. „Na rozdíl od řady dalších výrobců se Frusack může pyšnit tím, že dbá na etickou a ekologickou výrobu. Všechny naše produkty jsou vyráběny v České republice za férových podmínek pro dodavatele a bez zbytečných emisí z dopravy,“ rozvádí dále spoluzakladatelka Frusacku Tereza Dvořáková.

Frusack se dlouhodobě věnuje i dalším aktivitám v oblasti vzdělávání zejména co se týče odpadového hospodářství, ale zaměřuje se také na vývoj a výzkum. „Minulý rok jsme ve spolupráci s organizací Glopolis přednášeli na základních školách, školíme ve firmách a neúnavně přednášíme na konferencích u nás i v zahraničí. Je pro nás důležitý celý životní cyklus našich produktů a šetrnost k životnímu prostředí. Proto například ve spolupráci s VUT v Brně testujeme recyklaci sáčků po skončení jejich životního cyklu,“ rozvádí dále Fořtová. Nově je možné po uplynutí dvouleté záruční doby Frusack vrátit zpět výrobci. Společnost se postará o jeho recyklaci nebo šetrnou likvidaci v prostředí průmyslové kompostárny.

Není to poprvé, co se Frusack spojil s velkým hráčem. V průběhu roku 2019 se objevil v kampani Unilever O kousek lepší Česko a Slovensko ve spojení se značkou zmrzlin Míša, na podzim potom v pilotní spolupráci s globální značkou udržitelného funkčního oblečení Icebreaker. „Vnímáme, že zákazníci mají na velké společnosti často negativní názor právě kvůli dopadům jejich aktivit na životní prostředí nebo neetickým pracovním podmínkám. Přístup těchto společností ale bude mít zásadní vliv na další vývoj a máme radost, že ve spolupráci s nimi můžeme být součástí pozitivní změny,“ uzavírá Dvořáková.


O Frusacku

Značku Frusack založily v roce 2015 studentky medicíny Hana Fořtová s Terezou Dvořákovou a od té doby u nás i v zahraničí získal projekt mnohá ocenění. Do povědomí se Frusack zapsal díky úspěšné kampani na crowdfundingovém portálu hithit.cz již v roce 2016. Inovativní sáčky na nákup ovoce a zeleniny pro opakované použití jsou vyráběny z vlákna na bázi kukuřičného škrobu, pro výrobu nejsou používána škodlivá aditiva a pouze odpadní suroviny ze sklizně. Frusack se umí rozložit v prostředí průmyslové kompostárny a žádný odpad po něm tak nezůstane ani na konci jeho životního cyklu. V České republice a na Slovensku již Frusack používá více jak 60 000 domácností. Roční spotřeba mikrotenových sáčků se u nás dle dostupných údajů pohybuje mezi 300-400 kusy na osobu za rok a patří mezi nejméně tříděný typ plastového odpadu.

Zakladatelky

Hana Fořtová (28) a Tereza Dvořáková (28) studovaly v době založení značky Frusack medicínu. Tereza studia dokončila, Hana se školu rozhodla ve čtvrtém ročníku opustit a začít studovat ekonomii na soukromé vysoké škole. Vývoj Frusacku a růst společnosti řídily samy od úplného začátku a pod jejich vedením se podařilo vybudovat nejen vysoké povědomí o značce na českém a slovenském trhu, ale také expandovat na zahraniční trhy v Evropě a USA a výrobu rozšířit pro potřeby zásobení supermarketů. Projekt je oceňován na mezinárodní úrovni, zaměřuje také na vzdělávání v oblasti odpadového hospodářství, přípravu právních úprav a spolupráci se zákonodárci za účelem redukce jednorázového odpadu a vývojem nových technologií.

Zdroj: Tisková zpráva, Frusack