Biopekárna Zemanka

Biopekárna Zemanka je český výrobce sladkých bio sušenek a slaných bio krekrů. Založili jsme ji před patnácti lety ve třech lidech s myšlenkou, že chceme podnikat udržitelně, podporovat ekologické zemědělství a dokázat, že zaprášit se může i po produktech s označením „zdravá výživa“. První produkty jsme pekli v domácích troubách podle rodinných receptů, na kterých se podílela i maminka Jana Zemana, vyučená cukrářka a duše Zemanky.

Všechny naše produkty pečeme v malé obci Oříkov u Sedlčan ve středních Čechách, odkud je vyvážíme do 10 zemí. V současné době ročně vyrobíme více než 200 tun sušenek a krekrů a jsme pyšní na to, že těch, kterým chutnají naše produkty, stále přibývá. Všechny produkty pečeme podle našich vlastních originálních receptur a s nadšením je připravujeme tak, aby měly nejen vysokou kvalitu, ale i skvělou chuť. Naše práce není ohraničená stěnami výroben. Úzce spolupracujeme s českými ekozemědělci, od kterých odebíráme suroviny. Dodáváme do bezobalových prodejen a obaly se obecně snažíme minimalizovat. Zpracováváme vhodné suroviny do posledního kousku, a tak pečeme produkty také z kávové sedliny, pivovarského mláta nebo ovocných dužin, které nám dodávají naši partneři jako zbytky ze své výroby.

Pevně věříme, že udržitelné podnikání je v naší době jedinou možnou cestou a každý má příležitost se po ní vydat.

Závazek udržitelnosti

Chceme, aby naše činnost měla co nejmenší zátěž pro okolí i životní prostředí obecně. Věříme, že se nám daří prošlapávat nové cesty tam, kde se terén desítky let tvářil jako neprůchozí. Mílovými kroky posouváme cirkulární výrobu a vyrábíme sušenky ze surovin, které jinde už neumí dál zpracovat. Pro příštích pět let jsme si v oblasti udržitelného podnikání určili pět klíčových oblastí a zavázali se k osmi konkrétním a měřitelným cílům. Každý rok budeme vydávat transparentní report, ve kterém zhodnotíme, jak se nám to daří. Náš první report udržitelnosti za rok 2020 si můžete přečíst zde.

Náš závazek udržitelnosti

Jan Zeman

jednatel společnosti

Strategie udržitelnosti

Střílet od boku není náš styl. Nechtěli jsme tak proto přistoupit ani ke strategii udržitelnosti, a proto jsme ji pečlivě připravili. Začali jsme průzkumem u našich zaměstnanců, obchodních partnerů, dodavatelů surovin, majitelů bezobalových obchodů, ale také například dodavatelů elektřiny. Sbírali jsme zpětnou vazbu, hodnocení vzájemné spolupráce a chtěli vědět, jak si jejich optikou stojíme. Připravili jsme strategii s osmi konkrétními cíli, kterých chceme dosáhnout do roku 2027.  V naší strategii také plněně odrážíme Cíle udržitelného rozvoje. Celá strategie udržitelnosti je k přečtení zde.

Naše klíčové oblasti strategie:

1. Udržitelné podnikání

Budeme inspirovat firmy a jednotlivce k udržitelnému podnikání a vybudujeme první evropskou udržitelnou pekárnu. Chceme ukázat, že udržitelný byznys je nejen možný, ale i výdělečný. Proto také postavíme první evropskou pekárnu, která bude chytře hospodařit s vodou a energií, ve které se nebude plýtvat materiály, a která bude fungovat na cirkulárních principech s minimálními potřebami a zátěží pro okolní krajinu.

2. Bio a ekologické zemědělství

Chceme znát původ u 50 % našich surovin a pomoci tomu, aby českých ekozemědělců bylo více. Mapujeme cesty produktů a vytváříme si statistiky pro ty, u kterých známe původního ekozemědělce. V současnosti známe producenty asi 15 % surovin a chceme tento poměr dále zlepšovat.

3. Kvalitní potraviny

Vyrábíme bezpečné a zdravé potraviny i pro alergiky a nabídneme alespoň tři produkty s obsahem proteinu vyšším než 17 %. Od začátku pečeme v Zemance podle původních receptur. Základem je pro nás řemeslný přístup, sladíme jen přírodními sladidly, jsme bio. Vyberou si u nás také lidé s intolerancí na lepek, vegani a maminky dětí od 1 roku. Portfolio kvalitních produktů budeme dál rozšiřovat.

4. Lidé Biopekárny Zemanka

V Zemance chceme pro rodiny to nejlepší – a to platí nejen pro zákazníky, ale i pro naše zaměstnance. Je pro nás důležité, aby se domů vraceli s pocitem, že jejich práce má smysl a věděli, že jsou důležitou součástí našeho podnikání. Zavedeme pro ně dobrovolnický systém a usnadníme nástup novým zaměstnancům. Pravidelně se zaměstnanci mluvíme, věnujeme jim péči a kvalitu firemní kultury měříme nástrojem SocioRating.

5. Rozvoj regionu

Ještě více se zapojíme do rozvoje Sedlčanska. V Zemance pracují hlavně místní lidé, spolupracujeme s místními obchodníky, fungují tady naše dvě výrobny. Do roku 2027 se proto zapojíme do podpory místního turismu a rozvoje ekozemědělství.

 

jan_2776

jan_2791

jan_2727

Kdo má u nás CSR a udržitelnost na starosti

Iveta Havlová

projektová manažerka

iveta.havlova@biopekarnazemanka.cz

Spolu s kolegy se v Biopekárně Zemanka starám o naši značku, komunikaci a udržitelnost. Od začátku existence Zemanky máme jasno: udržitelné podnikání s respektem ke krajině je pro nás jediná možná cesta a každý má příležitost se po ní vydat. V Zemance jsme toho už více než 15 let důkazem a stále hledáme nové možnosti, jak se v této oblasti posunout. Je mi potěšením, že se na realizaci mohu osobně podílet.

Udržitelnost jako součást naší DNA

Stále se držíme tradičních rodinných receptů a vycházíme z nich i při přípravě novinek. Od začátku jsou také naše produkty v bio kvalitě. Udržitelné podnikání pro nás vždy bylo, je a bude jedinou možnou cestou. Na tento přístup klademe důraz ve všech oblastech, které můžeme ovlivnit. Spolupracujeme s ekozemědělci, odebíráme zelenou energii, používáme recyklované obaly a když je to možné, vynecháváme je úplně. Naši práci děláme poctivě.

Projekty