Nadační fond Eduzměna

Eduzměna usiluje o systémovou změnu vzdělávání v České republice. Chce, aby všechny děti mohly chodit do školy, která je opravdu připraví na život, bude je bavit a dávat jim smysl. 

Základem práce Eduzměny je regionální přístup, tedy to, že vždy nabízí podporu celému konkrétnímu regionu a všem školám v něm. Zaměřuje se přitom na to, co na daném místě opravdu potřebují, a připravuje řešení „šitá na míru“ jednotlivým školám. Cílem Eduzměny je zajistit rovné příležitosti pro všechny děti, bez ohledu na jejich sociální zázemí, a zapojit do udržitelné a trvalé proměny vzdělávání všechny aktéry, tedy žáky a studenty, učitele, ředitele, rodiče i zřizovatele.

Svůj pilotní projekt zaměřený na regionální podporu škol Eduzměna realizovala na Kutnohorsku, kde nyní spoluzakládá Centrum podpory vzdělávání. Tato nová instituce by měla být i nadále hybnou silou, která pomáhá řešit potřeby škol v regionu. V následujícím období chce Eduzměna po celé zemi podpořit vznik sítě těchto center, v nichž se uplatní zkušenosti získané během pěti let práce na Kutnohorsku.

Závazek udržitelnosti

Udržitelnost vnímáme ve více rovinách. Pro uskutečnění systémové změny je pro nás zásadní finanční udržitelnost, tzn. zajistit model financování, který využívá více zdrojů, včetně veřejných financí. S udržitelností pracujeme také na úrovni motivace aktérů zapojených do vzdělávání. U vedení škol, pedagogů, dětí, rodičů i zřizovatelů usilujeme o posun ve vnitřním nastavení, aby si změnu vzali za svou a aktivně se na ní podíleli. Zároveň je podporujeme v učení se od sebe navzájem. Jen tak můžeme docílit trvalé proměny našeho vzdělávání. 

Vize Eduzměny

Zdeněk Slejška

ředitel Nadačního fondu Eduzměna

Odpovědná mise

Z jednoho regionu do celého Česka

Během působení na Kutnohorsku Eduzměna propojovala školy, obce, sociální a zdravotní služby, ale také pedagogy, ředitele a rodiče, aby vytvořila synergii a posunula vpřed vzdělávací prostředí na celém vybraném území. Zároveň testovala, jak by bylo možné soubor ověřených opatření co nejlépe aplikovat i jinde, a začala proto úzce spolupracovat se čtyřmi dalšími regiony.

Co se na Kutnohorsku podařilo?

  • Spolupráci jsme navázali s 59 z celkových 61 mateřských, základních a středních škol. Všem jsme nabídli služby regionálních průvodců škol, kteří pomáhají vedení i učitelům plánovat a realizovat konkrétní změny.
  • 82 % škol zahájilo nebo prohloubilo spolupráci s jinou školou.
  • Na 17 školách vznikly nebo se dále rozvinuly skupinky pedagogů, kteří pravidelně sdílejí své zkušenosti a metody, a 22 škol z regionu otevřelo své dveře nebo i výukové hodiny pro ostatní pedagogy.
  • Díky dotačnímu servisu jsme pomohli školám na Kutnohorsku se žádostmi o dotace přesahující 23 milionů korun.
  • Eduzměna stála u vzniku dvou mobilních Týmů duševního zdraví, které zlepšují situaci dětí se zhoršenými podmínkami v životě i ve vzdělávání. Týmy od svého vzniku v roce provedly přes 10.000 intervencí a osvědčily se natolik, že ministerstvo školství plánuje jejich rozšíření do všech krajů ČR.

 

 

foto-3

foto-1

foto-2

foto-4

Kdo má u nás udržitelnost na starosti

Barbora Kinkalová

péče o dárce

barbora.kinkalova@eduzmena.cz

Bára přišla do Eduzměny z oblasti kultury, její původní profesí je filmová produkce. Díky práci na filmech s ekologickou tematikou se začala zajímat i o udržitelnou filmovou výrobu a absolvovala postupně dva týdenní kurzy tzv. „green filmingu“.

V Eduzměně si rozšířila perspektivu i na téma udržitelnosti systémové změny. To se týká jak finanční udržitelnosti – realizované v péči o dárce, tak i udržitelnosti změny nastavení společnosti – postupné změny postoje všech cílových skupin, kterých se vzdělávání týká. Jedině vnitřní proměna může vést k dlouhodobé motivaci dělat věci jinak, a ta je pak nejlepším motorem pro udržitelnost nového fungování systému.

Být „tváří pro udržitelnost“ Eduzměny Bára vnímá i jako možnost, jak do praktického chodu nadačního fondu přinášet své znalosti v oblasti ekologického provozu.

Naše projekty

Chytré státy pracují s tím, že potřebují sociálně slabší pozvednout výše, protože to znamená, že tím nakonec pomohou sobě. A přesně to potřebujeme, aby udělal i náš vzdělávací systém. Není to tak, že jsme u nás udělali něco špatně, my jsme jen „zaspali“. Svět okolo nás najednou zrychlil a my nevnímáme, že potřebujeme přidat. Hrozí, že nám ujede vlak. A to by byla obrovská škoda, protože Česká republika má obrovský potenciál.

Projekty

www.eduzmena.cz

barbora.kinkalova@eduzmena.cz

Nadační fond Eduzměna, Staroměstské náměstí 4, 110 00 Praha 1