Strategie udržitelnosti
Škola má zásadní vliv na to, čeho v životě dosáhneme. Připravuje děti na život, rozvíjí jejich potenciál, kritické myšlení a schopnost spolupráce. Pomáhá budovat dobré vztahy. Zažívat úspěch.
Školy na Kutnohorsku jsou důkazem toho, že otevřeme-li se změně a spolupráci, daří se lépe všem – dětem, učitelům, ředitelům i rodičům. Některé děti mají výborné učitele, někteří učitelé jsou vedeni skvělými řediteli. V některých školách se děti učí s radostí a dává jim to smysl.
Chceme, aby takových škol bylo mnohem více. Proto usilujeme o systémovou změnu v celé České republice.
K tomu má přispět náš projekt podpory regionálního vzdělávání, který pilotujeme na Kutnohorsku. Propojili jsme organizace a jednotlivce, kteří se intenzivně, ale izolovaně snažili o změnu. Zmapovali jsme potřeby škol, pojmenovali nejpalčivější problémy a konkrétními aktivitami začali naplňovat potřeby všech aktérů ve vzdělávání. Rozjeli jsme podpůrné týmy, které jsou školám oporou v jejich fungování. Průběžně sledujeme a vyhodnocujeme nové postupy. Osvědčené zavádíme do praxe a dopad Eduzměny ověřujeme na vzdělávacích výsledcích a přístupu dětí ke vzdělávání.
Naše dosavadní poznatky předáváme do dalších čtyř regionů a testujeme, co je třeba pro vznik celorepublikové sítě Center podpory vzdělávání. Náš záměr koordinujeme se státními institucemi.
Zároveň reagujeme na vzniklé situace. V důsledku ukrajinské krize jsme začali koordinovat aktivity dárců v oblasti vzdělávání, aby pomoc byla efektivní a cílená. Zjišťujeme, kdo co dělá, vytipováváme bílá místa, kde by dárci mohli flexibilně pomoct. Hledáme způsoby, jak řešit problémy systematicky, a dárcům poskytujeme naši expertní podporu.
Malé kroky k velké změně
Propojujeme, spojujeme, rozjíždíme aktivity, které mění, jak u nás učíme. Rozhýbáváme stojaté vody i tam, kde o změnu tolik nestojí. Jsme efektivní a agilní. Za dva roky jsme dosáhli těchto výsledků:
- Spolupracujeme s 97 % škol na Kutnohorsku; 50 % z nich si vytvořilo vlastní plán rozvoje a začalo s ním cíleně pracovat.
- U 19 % žáků pozorujeme větší motivaci k učení v souvislosti s posunem v profesních a osobnostních dovednostech učitelů.
- Dva mobilní týmy duševního zdraví zlepšují situaci dětí se zhoršenými podmínkami v životě i ve vzdělávání; za dva roky uskutečnily přes 4 000 intervencí.
- Díky dotačnímu servisu jsme pomohli školám se žádostmi o dotace přesahující 13 milionů korun.
- Společně s nadacemi a Českou radou dětí a mládeže jsme spustili program Darujeme kroužky dětem, který nabízí účast na mimoškolních aktivitách českým i ukrajinským dětem ze znevýhodněného prostředí; doposud jsme rozdělili přes 4,3 milionů korun.