Coca-Cola HBC zahájila spolupráci s REkrabičkou, chce tak snížit produkci odpadu

28. 7. 2021

Společnost Coca-Cola HBC přináší ve spolupráci s  REkrabičkou řešení pro eliminaci zbytečného odpadu, který vzniká v restauracích při vydávání jídel s sebou. Až 400krát použitelný obal vyrobený ze speciálního polypropylenu se pro výdej hotových jídel hodí perfektně, protože byl navržen přímo k tomuto účelu, a to ve spolupráci s několika majiteli restaurací. REkrabičku mohou využít zákazníci z řad restauračních zařízení, bister či kaváren v České republice. Tato služba jde ruku v ruce s podporou cirkularity a udržitelnosti, do které se společnost Coca-Cola HBC aktivně zapojuje a také závazkem World Without Waste, tedy Svět bez odpadu, jehož cílem je mimo jiné významně snížit podíl obalových materiálů na celkovém objemu produkovaného odpadu.

Denně se v České republice vyhodí okolo 54 tun jednorázových obalů na jídlo, což odpovídá více než 20 000 tun zbytečného odpadu ročně. I to je jedním z důvodů, proč vznikla ekologická REkrabička, která je díky možnosti opakovaného použití mnohem šetrnější k přírodě než používání jednorázových obalů. Její využívání se vyplatí i z ekonomického hlediska. Díky tomu budou restaurace i zákazníci motivováni, aby nahradili jednorázové obaly právě REkrabičkou. Vzhledem k tomu, že jde o český výrobek, hotové obaly se navíc nemusí převážet k zákazníkům z velké vzdálenosti.

Jelikož společnost Coca-Cola HBC dlouhodobě usiluje o snížení produkce plastového odpadu a investuje do obalů ze 100% recyklovatelných materiálů, rozhodla se umožnit svým zákazníkům v rámci vlastního programu World Without Waste zapojit do projektu REkrabička za výhodných podmínek. Vybraným restauracím, bistrům a kavárnám uhradí 80 % nákladů na prvotní pořízení REkrabiček. Ti pak navíc získají i další slevy na poplatcích za jejich pronájem, doplňování a pravidelnou výměnu.

„Začátkem července vstoupil v EU v platnost zákaz uvádění některých plastových výrobků na trh. Toto nařízení se vztahuje i na jednorázové obaly, které se používají především v gastro podnicích. Projekt REkrabička nám dává v rámci podpory circularity velký smysl, proto jsme se rozhodli podpořit naše vybrané zákazníky. Zakoupili jsme 2 500 REkrabiček, z jejichž pořizovací ceny budou zákazníci hradit pouze pětinu a zároveň získají další slevy na poplatcích za provoz. Věříme, že je tento krok motivuje k odpovědnému zacházení s plasty a pomůže jim na cestě k udržitelnějšímu podnikání,“ uvádí Jan Václav Kašpar, manažer společenské odpovědnosti a komunit Coca-Cola HBC CZ/SK.

„Dlouho jsme hledali materiál, který by přesně odpovídal našim představám. Nakonec zvítězil plast, který je při výrobě poměrně nenáročný z pohledu spotřeby energie a přírodních zdrojů. Je také velmi dobře recyklovatelný, jednoduchý na údržbu a co je velmi důležité – je odolný proti prasknutí i absorpci pachů a barev z potravin. Výrobu máme přímo v Česku, což nám umožňuje minimalizovat přepravu z místa na místo a efektivně tak redukovat produkci CO2 ,“ vysvětluje Ondřej Širočka, zakladatel REkrabičky.

Do projektu s Coca-Cola HBC se rozhodl zapojit i Roman Paulus, šéfkuchař, gastronom, lektor a autor kuchařek, který získal jako první český šéfkuchař michelinskou hvězdu: „Snažíme se v našich provozovnách chovat odpovědně vůči životnímu prostředí. Během posledního roku jsme kvůli pandemii fungovali řadu měsíců jen přes výdejní okénka a našim zákazníkům museli dávat jídlo s sebou. Trápilo nás velké množství jednorázových obalů. Koncept REkrabičky nám připadá jako ideální řešení pro naši olomouckou restauraci Lobster Family Restaurant a plánujeme, že bychom je používali i v nově plánovaném podniku, který otevřeme v Olomouci již letos v říjnu. Nejenže jde o funkční a ekologické řešení podporující cirkularitu, ale krabičky i dobře těsní a hezky vypadají.“

Jak REkrabička vznikla?
REkrabička vznikla na základě spolupráce s více než dvacítkou profesionálů s dlouholetými zkušenostmi z náročného restauračního provozu. Je vyrobena přímo v České republice ze speciálního, extrémně odolného polypropylenu, díky kterému může být jedna REkrabička využita až 400krát. Používaný materiál je navíc 100% recyklovatelný, čímž je šetrný k životnímu prostředí. REkrabička tak přináší úsporu nejen v množství vyprodukovaného odpadu, ale šetří i náklady a cenné přírodní zdroje potřebné k výrobě obalových materiálů. V případě, že podnik do REkrabiček zabalí v průměru 500 jídel měsíčně, činí poplatky za využití této služby 2,26 Kč na jednu porci. To představuje více než 50% úsporu ve srovnání s průměrnými náklady 5 Kč za jednorázový obal. Navíc tak za měsíc ušetří až 15 kg odpadu.

Jak REkrabička funguje?
Princip fungování REkrabičky je jednoduchý. Restaurace, bistra, kavárny a další stravovací zařízení si mohou REkrabičky objednat a nabízet je pak svým zákazníkům s vratnou zálohou ve výši 80 Kč jako alternativu k jednorázovým obalům. Mohou jim tak dopřát pokrmy, jako jsou sendviče, saláty, polévky nebo hotová jídla s omáčkou, v praktickém prémiovém obalu s kompaktními rozměry a neotřelým designem. Pevné víčko skvěle těsní, takže nehrozí, že by se jídlo vylilo v tašce nebo batohu. U dvoukomorové varianty jsou jednotlivé části odděleny. Člověk se proto nemusí obávat, že se mu promíchají dvě samostatná jídla dohromady. REkrabičku je také možné dát bez problému do mikrovlnky i myčky, takže si v ní vychutnáte své jídlo doma i v kanceláři. Lze ji vrátit do jakéhokoliv podniku, který je do projektu zapojený. Ten ji následně umyje a připraví k dalšímu použití.
Více informací: www.rekrabicka.cz


Zdroj: Coca-Cola HBC zahájila spolupráci s REkrabičkou, chce tak pomoci nahradit jednorázové obaly a snížit produkci odpadu. Coca-Cola HBC Česko a Slovensko. Tisková zpráva, 21. 7. 2021.

Související

Slavnostní otevření nové voliéry pro sovice v Zooparku Zájezd

Přejít na článek

Soutěž ShopRoku zná své vítěze. Cenu Udržitelného e-shopu získalo Nakup na Dobro

Přejít na článek

Co je to Směrnice o náležité péči podniků v oblasti udržitelnosti (CS3D)?

Přejít na článek