CSR Snídaně: Udržitelný Design

22. 1. 2017

Ve čtvrtek 19. ledna 2017 proběhla v multifunkčních prostorech Studia ALTA naše tradiční CSR snídaně, tentokrát na téma ,,Udržitelný design“. Partnerem snídaně byla společnost IKEA, která má k udržitelnému designu rozhodně co říct.

Téměř 50 členů Asociace společenské odpovědnosti přivítal Vladimír Víšek, manažer pro udržitelný rozvoj IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko. Krátce představil aktuální kampaň Lepší řešení pro lepší budoucnost, která se zaměřuje na téma udržitelného rozvoje a šetrného přístupu k životnímu prostředí. To je součástí všech činností IKEA a patří mezi její hlavní priority. Začátkem ledna proto IKEA spustila kampaň, jejímž cílem je ukázat veřejnosti, že myšlenka udržitelnosti je nedílnou součástí každého výrobku IKEA.

Poté se slova ujala finská designérka IKEA, Iina Vuorivirta, která byla exkluzivním hostem snídaně. Podle ní je důležité být zvědavý a zajímat se o každodenní fungování. Díky tomu lze nabídnout produkt, který zaujme a bude i funkční. Iina Vuorivirta také popsala, v čem spočívá tzv. demokratický design. Jeho základem je forma, funkčnost, kvalita, udržitelnost a cena. I od tohoto konceptu se odráží směřování společnosti. Sama Iina Vuorivirta je například autorkou vázy vytvořené z recyklovaného znovu roztaveného skla výrobků, které by se jinak kvůli defektům staly odpadem. Jedná se tedy o materiál, který není úplně běžně k výrobě používán, ale zároveň je produkt zajímavý, a to i ekologicky. Běžným životem a kelímky na kávu se Iina také inspirovala při navrhování cestovních hrnků, které vypadají dobře a zároveň jsou maximálně funkční. Tyto a další produkty se objeví v kolekci PS 2017. Více aktuálních zpráv z dění IKEA lze nalézt na blogu IKEA.today.

“Co se týče udržitelnosti, inspiraci získávám od našich partnerů a dodavatelů. Oni přesně vědí, jak a který materiál se dá například znovu použít. Vždy přinesou do našeho návrhu své know-how, které ve výsledku dělá IKEA výrobky udržitelnější,” prozradila nám Iina Vuorivirta.

Svůj pohled na udržitelný design dále představila Eva Machajdíková, art directorka kreativního studia LaceUp. ,,Je dokonale recyklovatelný a nezávadný pro planetu. Tedy měl by být.“ Co je to? Nápad! Nápad je opravdu nenahraditelný. Pro studio LaceUp je kromě toho základem jejich činnosti dobrý klient, dobře využitý čas, dobrý design a dobrá realizace. V praxi to pak znamená, že například agentura může vychovávat svého klienta (nebo ho lze i odmítnout, pokud se zcela neztotožňuje s jeho požadavky) či s ním třeba diskutovat o úspoře tisku s ohledem na životní prostředí. Dobře využitý čas pro ně znamená také podporu různých projektů, které dávají smysl. V případě LaceUp to kromě jiného byla také pomoc projektu NFOZP, Srdcerváči. Při těchto aktivitách, jak Eva Machajdíková upozornila, LaceUp spojuje klasickou reklamu a propagaci se vzděláváním. Udržitelné řešení může také odlišit produkt od ostatních podobných na trhu. To se LaceUpu povedlo kupříkladu u projektu kancelářských budov DOCK IN developera Crestyl.

Jako třetí v pořadí mluvila o udržitelném designu Michaela Thomas, zakladatelka studia Butterflies & Hurricanes, které se věnuje obalovému designu a mezi jehož klienty patří také velké nadnárodní společnosti. Michaela Thomas už nechtěla jít cestou tradiční komerce, a proto založila již zmíněné studio. Jak ale říká, někdy je těžké, aby se šetrné obaly s nápadem nestaly tzv. butikovými věcmi. Pod jejím vedením také vznikl e-shop Live, Love and Prosper, ve kterém se snaží, aby jejich produkty byly nejen šetrné k životnímu prostředí, ale i nápadité. Díky tomu vznikly například flip-flop žabky z recyklovaných pneumatik či dobro-krabičky, díky nimž je možné darovat pocit a výtěžek šel na pomoc uprchlíkům, nebo lapače vděčnosti, které jsou naplněny rozstříhanými příbalovými letáky od antidepresiv. Důležitá je pro Michaelu Thomas nejen ekologie, ale i sociální angažovanost. Zajímavou myšlenkou byl také kupříkladu obal na smoothie z agaru – mořské řasy, který se postupně scvrkává.

Za Studio Paletky vystoupil jeho spoluzakladatel, Lubomír Krupa. Studio Paletky se zaměřuje na vytváření interiérových doplňků a nábytku z palet, které sem zdaleka dopravily zboží. Více by už nebyly využity a skončily by ve spalovně. A to by byla škoda, protože jsou z exotických dřevin. Recyklace! Díky Paletkám vznikají různé zajímavé, jinaké a nezávadné kousky. Mezi klienty, kteří vidí smysl nemít nábytek z nového dřeva, patří velké společnosti, obchody i kavárny. ,,Proč? Proč od nás?“ Na to se ptá Lubomír Krupa svých klientů. „Protože to má smysl!“

Na závěr vystoupil Jakub Mastík z Respiro. Respiro funguje jako e-shop a B2B. Z cykloduší, gramodesek, hasičských hadic a dalších materiálů, které jsou shromažďovány, Respiro vytváří nové produkty a těmto materiálům tak dává novou šanci. Vznikají z nich například designové peněženky, batohy, hodiny či originální reklamní předměty. A nepotřebné se stane znovu užitečným. A například pro milovníka kol taková věc vyrobená z cykloduše má zcela jiný význam než věc z obyčejného materiálu. Kromě filosofie up-cyclingu Respiro pomáhá například jako partner Adventu plného andělů a spolupracuje s řadou škol. Důležité je podle Jakuba Mastíka také zapojení chráněných dílen do ,,normálního života“ prostřednictvím práce. Pokud se podaří propojit zákazníka a jeho projekt s neziskovou oblastí, mohou mít lidé s postižením práci na několik měsíců a zákazník zajímavý reklamní předmět s přidanou hodnotou.

V průběhu snídaně si účastníci mohli ve Studiu Alta prohlédnout pop-u výstavu a vizuální zobrazení příběhů produktů z kampaně IKEA „Lepší řešení pro lepší budoucnost“ a poprvé v České republice také novou kolekci IKEA PS 2017, na níž se podílí světoví designéři. Jedním z nich byla právě finská designérka Iina Vuorivirta, která působí v týmu designérů IKEA of Sweden a pro kolekci navrhla čtyři výrobky. Jeden z nich, skleněný kelímek na kávu, si odnesli společně s kávou a čajem s sebou domů.

Fotogalerii ze snídaně si můžete prohlédnout ZDE.