Dekáda udržitelnosti v Česku: Jak se posunulo její vnímání mezi firmami i veřejností
23. 3. 2023
Největší iniciativa udržitelnosti a ESG – Asociace společenské odpovědnosti – slaví 10 let a přináší exkluzivní data, která mapují vývoj udržitelnosti v Česku za poslední dekádu i vliv energetické a finanční krize na firmy a neziskové organizace.
Během uplynulých 10 let se Asociaci podařilo propojit pod jednou střechou přes 500 členů s půlmilionem zaměstnanců z řad soukromého i veřejného sektoru, kteří měli svým obratem v roce 2021 pětinový podíl na HDP České republiky, ocenit 79 projektů v rámci šesti ročníků Cen SDGs, přispět nejpotřebnějším přes 340 milionů korun v Giving Tuesday, přidat více než 500 produktů od 84 členů na udržitelný e-shop Nakup na Dobro a hodnotit 87 přihlášených firem v historicky prvním ročníku ESG Ratingu.
U příležitosti 10. narozenin Asociaci poskytla agentura Ipsos exkluzivní data a čísla, která napoví, jak se udržitelnost během té doby posunula a jaké překážky překonala. A pokud by vám nestačil výběr, kompletní výsledky najdete v novém magazínu Udržitelné Česko.
10 let udržitelnosti: nejdůležitější čísla
- 22 % Čechů si v roce 2013 vybavilo nějakou společensky odpovědnou firmu, v roce 2022 už to bylo 40 %
- 78 % členů A-CSR klade v posledních 2 letech větší důraz na udržitelnost
- Zatímco před 10 lety Češi od firem očekávali zejména pravdivou komunikaci se zákazníky, ochranu životního prostředí a zajištění bezpečnosti zaměstnanců, dnes jsou prioritami férovost vůči zaměstnancům, udržitelné nakládání s přírodními zdroji, ochrana životního prostředí a zavádění technologií, které sníží ekologický dopad firem
- Ochota připlatit si za odpovědné produkty vrcholila v roce 2019
- 83 % členských firem již má nebo plánuje vypracovat strategii udržitelnosti na lokální úrovni
Udržitelnost a krize
Data ze 13 ročníků CSR & Reputation Research a průzkumu mezi členy A-CSR ukázala, že podle 54 % organizací má současná ekonomická situace výrazný vliv na to, do jaké míry se věnují otázkám udržitelnosti. Chystají se samozřejmě šetřit energiemi, ale zároveň hledat v udržitelnosti úspory.
,,Ačkoli situace na trhu teď není ideální, společnosti si uvědomují, že udržitelnost je především příležitost. Pro dvě třetiny organizací je udržitelnost v posledních letech jeden z klíčových aspektů při rozhodování o dlouhodobých strategiích. I proto a navzdory současným krizím počet členů měsíc od měsíce roste a zvyšuje se tak náš dopad na ekonomiku jako celku,” vysvětluje Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.
Za poslední dva roky klade 78 % respondentů důraz na udržitelnost většinou proto, že musí jít s dobou, klienti nebo zaměstnanci odpovědné chování požadují nebo pociťují tlak ze strany investorů. Naopak banky a další instituce mají speciální „udržitelné požadavky” jen na 10 % dotazovaných.
Digitalizace a cirkulární ekonomika – pro organizace důležité, ale nepraktikované
Agentura Ipsos zmapovala i to, jakým směrem se během uplynulého desetiletí posunulo vnímání udržitelnosti a praktikování udržitelných principů ve firmách, mezi odborníky i veřejností. „České firmy si stále více zvykají vnímat udržitelnost jako součást jejich rozvoje. Až 83 % firem již má nebo plánuje vypracovat strategii udržitelnosti na lokální úrovni,” říká Tomáš Macků, ředitel vnějších vztahů Ipsos. Ovšem ochota připlatit si za odpovědné produkty vrcholila mezi zákazníky v roce 2019, v době relativní stability. Turbulentní události posledních let donutily část veřejnosti soustředit se na aktuálně naléhavější oblasti.
Nejvíce se pak organizace obecně zaměřují na pozitivní vliv na společnost. Za druhou nejdůležitější oblast považují cirkulární ekonomiku, ale věnují se jí jen 4 z 10 dotazovaných, mnohem více se soustředí na vztah se zaměstnanci a životní prostředí. „Naopak nejméně se organizace věnují podpoře zaměstnávání osob se zdravotním postižením a hlavně digitalizaci, přitom všeobecně jsou pro ně tyto dvě oblasti jedny z nejdůležitějších,” popisuje Lucie Mádlová.
Tomu odpovídají i preference zákazníků – zatímco před 10 lety Češi od firem očekávali zejména pravdivou komunikaci se zákazníky, ochranu životního prostředí a zajištění bezpečnosti zaměstnanců, dnes jsou prioritami férovost vůči zaměstnancům, udržitelné nakládání s přírodními zdroji, ochrana životního prostředí a zavádění technologií, které sníží ekologický dopad firem. Povědomí o tom, co je a není společensky odpovědná firma roste, 22 % Čechů si v roce 2013 vybavilo společensky odpovědnou firmu, většinou to byl ČEZ nebo Vodafone. V roce 2022 už to bylo 40 % Čechů, vybavili si Skupinu ČEZ, Škoda Auto nebo Lidl.
A jak vidí těch 10 let odborníci?
Dřív byla pro firmy společenská odpovědnost otázkou dobročinnosti a marketingu, teď už je konečně otázkou každodenního fungování, a potvrzují to i odborníci. Jejich názory dokázal Ipsos porovnat právě díky 13 ročníkům CSR & Reputation Research.
2012 – 2015:
„Myslím, že je ještě spoustu prostoru ke zlepšení. Chybí mi propojení se strategií firmy, lepší komunikační vytížení i transparentnost.“
„V ČR je stále ještě velmi málo CSR chápáno jako komplexní odpovědný přístup. Často je zaměňováno s ojedinělými či nahodilými dobročinnými aktivitami.”
2020 – 2022:
„Pozoruji přesun pozornosti od společenské odpovědnosti jako interní záležitosti firem k udržitelnému rozvoji jako globálnímu kontextu.“
„Pozoruji změnu ve smyslu širšího pojetí společenské odpovědnosti. To znamená, že přestává stačit přispívat na charitu ze zisku firmy, ale čím dál více se bere v úvahu celková činnost firmy – ekologické dopady, způsob zacházení se zaměstnanci, větší zájem o další stakeholdery…“
Kompletní výsledky doplněné o rozhovory se zástupci Škoda Auto, Letiště Praha nebo spolku AutoMat najdete v magazínu Udržitelné Česko.
Asociace společenské odpovědnosti by se za těch 10 let nestala největší iniciativou udržitelnosti v Česku bez svých členů. Právě oni jí dávají oporu v odbornosti a zkušenostech z trhu. Děkujeme, že jste s námi.
Autor: Asociace společenské odpovědnosti
Související
Plný šatník a nevíte, co s tím?