Dezinformačním webům přineseme inzercí statisíce korun, přitom jsou hrozbou pro reputaci našich firem. Proběhla další CSR Snídaně

12. 11. 2022

Odpovědnost, vzdělávání, dezinformace, mediální gramotnost. Pojmy, které se ve čtvrtek 10. listopadu nesly prostorem Magenta Experience Center na Pankráci. Hned několik řečníků předalo členům Asociace společenské odpovědnosti cenné informace a tipy týkající se dezinformací a jejich vlivu na firmy. Co jsou vlastně dezinformace z právního hlediska? Jak to vypadá, když se do dezinformací zapojí politik? A jak vlastně řídit značku v době plné hoaxů a fake news?

Více než šedesát hostů se začalo ve čtvrtek ráno scházet do coworkingového centra společnosti T-Mobile a zpříjemnilo si začátek dne snídaní, kterou připravil sociální podnik Modrý domeček. S kávou v ruce se pak hosté přesunuli před pódium, kde odstartoval sérii krátkých přednášek advokát z kanceláře SNIEHOTTA & VAJDA LEGAL Lukáš Vajda a nezávislá konzultantka Adriana Dergam.

„Každá firma by měla mít vlastní compliance program – vědět, jak se vyvarovat rizikům, jaké jsou hodnoty společnosti, jaké jsou aktuální legislativní i vnitřní procesy a co dělat, když je například reputace firmy ohrožena,” uvedl Lukáš Vajda a upozornil, že právě dezinformace mohou reputaci firmy i loajalitu zaměstnanců nenávratně poškodit.

A co teprve, když se do šíření dezinformací vloží politik? „Už jsme to v Česku zažili několikrát, že poslanec přebere informaci, kterou do našeho mediálního prostoru poslala ruská dezinformační scéna. Jenže zpráva pak pro mnoho čtenářů dostává na legitimitě,” upozornila Kristína Šefčíková z Prague Security Studies Institute.

Na události týkající se dezinformací nemohl chybět František Vrabel, přední odborník na analýzu dezinformací v online prostředí a zakladatel Semantic Visions, společnosti analyzující rizika pomocí sémantické analýzy. „Ruské invazi na Ukrajinu předcházely masivní dezinformační kampaně a operace. I toto specifické téma má s ostatními ruskými dezinformacemi shodnou kostru. V centru je vždy relativizace pravdy a velmi často následují protichůdné narativy – za pandemií stála americká produkce versus covid je produkt vypuštěný z čínských laboratoří,” popsal František Vrbel. „Jako stát se vůbec nebráníme, vláda nedělá proti dezinformacím nic,” uzavřel a předal slovo Miloslavu Drábikovi ze společnosti IPSOS.

Teorii doplnila čísla, která potěšila, ale zároveň znepokojila. Podle Drábika si více než polovina Čechů ověřuje podezřelé informace a 62 % si uvědomuje, že dezinformace ve většině živí vlády nedemokratických zemí. Sálem zašumělo, když zaznělo číslo 50 %: „Pokud k narativům přidáme audiovizuální obsah, důvěryhodnost stoupá o polovinu,” vysvětlil Miloslav Drábik a tvrzení vyvážil něčím pozitivnějším – řetězové e-maily přeposílá jen 5 % Čechů.

Jak řidit značku v éře dezinformací? Začal svůj příspěvek otázkou Jindřich Oukropec z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, který se věnuje výzkumu komerčních dezinformací. „České dezinformační weby si díky inzerci vydělají průměrně 190 tisíc korun měsíčně. Přitom vybrat si místo pro svoji inzerci může každý, nedávejme těmto webům legitimitu viditelností našeho brandu.” A co když se pak značka sama stane terčem nebo dokonce součástí dezinformace? Obnova důvěry ve značku pak může trvat až tři roky, nad dezinformacemi by proto firma určitě neměla mávnout rukou. Co by dělat měla?

Odpovědí na otázku navázal Michal Vlasák, člen výkonné rady Asociace Public Relations a ředitel Havas PR. „Vysvětlujte a vyvracejte. Vzdělávejte své okolí o tom, co dezinformace jsou a jaká rizika přinášejí. Ignorovat fake news není řešení, ale ohrožení reputace.” A ke statistice se opět vrátil další řečník, Martin Orgoník, ředitel vnějších vztahů a udržitelnosti ve společnosti T-Mobile. Podle něj se loni vyprodukovalo na 200 tisíc článků na dezinformačních webech. Otázkou ale je, jak moc na čtenáře zapůsobily. „Pozitivní sebehodnocení Čechů, že dokážou rozpoznat fake news, klesá. A myslím, že je to dobrá zpráva, protože pak více kriticky myslí” doplnil.

A se sbírkou praktických tipů zakončil další CSR Snídani Roman Čihalík, předseda spolku NELEŽ. Představil iniciativy jako Konspirátoři, Fakescape!, Go Viral nebo Nadační fond nezávislé žurnalistiky. Protože právě tam najdou nejen komunikační oddělení firem oporu a potvrzení, že tvoří ověřené informace, a prostor, ve kterém je publikují, je bezpečný.

Může se zdát, že na dezinformace jsou nejvíce náchylní senioři. Poslední společná snídaně členů Asociace společenské odpovědnosti ale ukázala, že náchylní jsme všichni, včetně dobré pověsti podniků.

Na fotografie z akce se můžete podívat ZDE.


Autor: Asociace společenské odpovědnosti

Související

Coca-Cola HBC zahájila spolupráci s REkrabičkou, chce tak snížit produkci odpadu

Přejít na článek