
Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání
3. 12. 2024
Dnes se stovky milionů lidí po celém světě spojí a budou pomáhat, a to včetně České republiky. Proběhne devátý ročník světového svátku štědrosti a dobrých skutků Giving Tuesday. Na webu se k dnešnímu dni registrovalo přes 360 výzev a dobrých skutků a plánuje se zapojit více než čtvrtina Čechů, nejčastěji materiální pomocí.
Giving Tuesday vzniklo jako protipól nákupního šílenství Black Friday. „Zatímco Black Friday přitahuje pozornost a utržené peníze šplhají do miliard, Giving Tuesday se stává silným symbolem pro odpovědnost a solidaritu,” říká Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která Giving Tuesday už od roku 2016 v Česku zastřešuje. Loni Češi na Giving Tuesday darovali přes 97 milionů korun a vykonali nespočet dobrých skutků.
Tradiční celorepublikový výzkum agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti ukázal, že Češi chtějí letos především darovat věci nebo finanční prostředky na dobročinné účely. Celkově ti, kteří v uplynulém roce přispěli, podpořili pomoc dětem (40 %), obětem živelných katastrof nebo válek (35 %), zvířatům (30 %) a lidem s hendikepem (23 %). Zároveň průzkum přinesl překvapivou novinku – rostoucí zájem o pomoc v tuzemsku na úkor pomoci zahraniční.
Češi jako dárci: Kdo pomáhá a jak?
Někdo raději dobrovolničí, někdo daruje jen nárazově, někdo je vyklízeč. Výzkum ukázal, jací jsou Češi dárci:
„Čtyři z deseti Čechů v uplynulém roce přispěli na dobročinné účely, desetina z nich poslala více než pět tisíc korun. Nejpopulárnějšími formami darování jsou DMS zprávy a nákup charitativních předmětů,“ doplňuje k výsledkům výzkumu Markéta Kneblíková, manažerka komunikace.
Přímo v úterý 3. prosince bude více než stovka dobrovolníků rozdávat po celém Česku Štědré pralinky, které vyrobili lidé s hendikepem, a vybízet tak širokou veřejnost k podpoře dobra. Zároveň se v podvečer rozsvítí v barvách Giving Tuesday Petřínská rozhledna.
Na Giving Tuesday si každý může vybrat výzvu dle zaměření nebo i regionu pomoci přímo na webu www.givingtuesday.cz. Nadace například hledá jen tři nejlepší věci z vašeho šatníku pro nejpotřebnější, výrobce paruk pro onkologicky nemocné děti hledá podporu pro svoji práci, farnost nabízí adopci píšťaly varhan a snaží se tak o jejich záchranu, organizace hledá nové dobrovolníky pro svůj registr psích dárců krve a mnoho dalších.
Hlavním partnerem letošního ročníku je společnost ČEPS a partnerem je nakladatelství Albatros. Podporovateli jsou agentura Ipsos, Dodo, ADRA, Darujme.cz, studio Madlove a SUPERKODERS.
Výzkum Giving Tuesday realizoval Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti na reprezentativním vzorku populace ČR ve věku 18 až 65 let, celkem bylo dotázáno 1 000 respondentů. Výzkum byl realizován online v říjnu 2024.
Ze světa členů