ESG Rating v praxi: ,,Ukázal nám oblasti, které naší udržitelnosti zatím zůstaly skryty” zaznělo na poslední červnové akci

8. 6. 2023

Už 30. června končí možnost přihlašování do druhého ročníku ESG Ratingu. Jak se připravit na přicházející legislativní změny? Co konkrétně implementace ESG znamená a jak si vůbec stojí české organizace? Vnímají trend ESG pozitivně, nebo jako hrozbu? Jaký byl první ročník a proč se zapojit letos? Na tyto a další otázky odpovídali včera hosté na půdě Vysoké školy ekonomické v rámci události ESG Rating v praxi.

Asociace společenské odpovědnosti připravuje ESG Rating společně se mezinárodně oceněným studijním programem CEMS z Fakulty podnikohospodářské VŠE. A právě proto jsme se potkali na místě, kde bude probíhat vyhodnocování dotazníků a sestavování žebříčku 10 velkých a 10 malých a středních českých firem, které jsou v udržitelnosti opravdu dobré. Právě oni budou zveřejněni v listopadovém čísle časopisu Forbes. Všichni zúčastnění ale získají individuální report srovnávající ESG skóre v rámci oborového porovnání,” ukončila Julie Borovcová, provozní ředitelka Asociace společenské odpovědnosti svoji úvodní řeč a mikrofonu se chopila Natálie Badie a Ivan Balogh.

Oba absolventi programu CEMS, oba členové týmu Ladislava Tylla, který po metodické stránce ESG Rating zastřešuje, oba se řečí čísel vrátili k minulému ročníku a představili změny pro letošek. „Firmy loni reprezentovaly 3 % populace, 56 % byly velké podniky a 44 % malé a střední firmy. Chtěli jsme, aby sdíleli svoji dobrou praxi. Neukazovali jsme na nikoho, že ještě není v ESG tak daleko. Během vyhodnocení se vždy zaměřujeme a postupně prozkoumáváme několik bodů, a to je strategie, měření, specifikace, cíle, projekty a procesy,“ popsala Badie.

„Když jsme chystali nový ročník, snažili jsme se o zjednodušení. V loňském roce jsme v dotazníku pracovali se 23 tématy a 70 podtématy, letos máme 22 témat a 33 podtémat. Přidali jsme ukázkové odpovědi, abychom vyplňující maximálně navedli a podpořili,” doplnil Balogh. Zároveň malé a střední podniky dostanou dotazník výrazně kratší a stručnější. Každá firma získá certifikát participace nebo umístění v TOP10, také bezplatnou základní zpětnou vazbu, srovnání s firmami ve stejném oboru a skóre v jednotlivých podtématech.

Banka, sociální podnik a startup za jedním stolem

Kdy se vám taková kombinace řečníků poštěstí? Vedle sebe se posadila Zuzana Filipová, ředitelka udržitelnosti a komunikace MONETA Money Bank, Markéta Vinkelhoferová, spoluzakladatelka Fair & Bio pražírny a předsedkyně správní rady TESSEA, a Radek Hušek, spoluzakladatel SENS Foods. Tempo a téma panelové diskuze pak udával akademický ředitel studijního programu CEMS FPH VŠE Ladislav Tyll. A první otázka byla nabíledni: co pro vás znamená udržitelnost?

„My jsme si například prozatím dali cíl jen v oblasti přímých emisí, protože jsme jako banka schopni jich dosáhnout – do roku 2026 chceme být uhlíkově neutrální,” zazněl jeden z cílů Monety z úst Zuzany Filipové. „U nás je jednodušší dostat věci do strategií, nemáme složité procesy, ale zároveň nemáme tolik prostředků na implementaci. Někdy to trvá, protože hledáme zdroje. Ale všechno se snažíme alespoň nějak podchytit,“ navázala na perspektivu nadnárodní banky perspektivou sociálního podniku Markéta Vinkelhoferová. A Radek Hušek ji doplnil: „Přinášíme systémovou změnu. Pro nás to není o přizpůsobení core byznysu, ale snažíme se měnit systém toho, jak všichni jíme.”

Tyll: „Co vy a zaměstnanci? Jak komunikujete akcent na ESG a udržitelnost?“

SENS Foods mají výhodu malého týmu. „Je to pro nás zásadní, a všichni vědí, na čem jsou. Mzdy jsou ve srovnání s korporáty ve startupech nižší, ale většinou jsou vykoupeny nárokem na podíl firmy. Tím pádem i tak přitáhneme schopné zaměstnance, kteří projektu věří. Prodávat brouky není snadné, v Česku není sustainability ustálený pojem a je to občas boj s větrnými mlýny.“ – ,,Takže každý, kdo u vás pracuje, jí brouky?” – ,,Samozřejmě!” Dodal s úsměvem Hušek a předal štafetu sociálním podnikům.

„Dali jsme si do strategií vyplácení minimální důstojné mzdy a směřujeme ke čtyřdennímu pracovnímu týdnu. V malých firmách to jde rychleji, v těch velkých je cesta ke strategiím někdy delší, ale je nutné to tam dostat,” vysvětlila Vinkelhoferová a dodala, že každý by měl vědět, co udržitelnost je a jak se propisuje do každodenní práce. Hlavním produktem banky je podle Filipové důvěra. „Snažíme se být progresivní v mnoha věcech, můžu zmínit třeba to, že jsme úplně srovnali podmínky pro zaměstnance z LGBT komunity, třeba v rámci manželství. Takže i oni mají garantované volno den před registrováním partnerství a podobně. Jednoduše nekoukáme jen na stejné platové podmínky, ale i stejné příležitosti.“

Zpět k ESG Ratingu…

Jakmile se mikrofon dostal do publika, zazněl zásadní dotaz: Jak čelíte greenwashingu? Slova se ujal Ladislav Tyll. „Auditování dat je největší bolest trhu. Proto pracujeme s jednotlivými tématy a podtématy, protože když se začnete doptávat na procesy, tak je to pro firmy docela složité a náročné. Vždy hledáme možnost crosscheckingu, kontrolujeme na fakturách nebo výpisech spotřebu body, energie a podobně.“ A na další otázku, jestli nemůže být zveřejňování ESG dat pro firmy na škodu a zisk pro konkurenci, Tyll odpověděl jasně: „Určitě ne.”


Firmy obchodované na burze vnímají zveřejňování ratingů jako transparentnost, a ne jako ztrátu konkurenceschopnosti. Naopak, transparentnost je konkurenční výhoda.

Ladislav Tyll, akademický ředitel studijního programu CEMS FPH VŠE


A nakonec se v posluchárně zaplněné téměř stovkou hostů slova ujali zástupci všech tří ESG pilířů – DPD, Vodafone a Frank Bold. „Minulý rok jsme byli v ESG Ratingu mezi desítkou nejlepších, největší přínos vidíme v tom, že nám Rating ukázal spoustu míst, na která se zaměřit, a která nám prozatím zůstala skryta,” zhodnotil Jakub Madar, sustainability specialist, a dodal, že DPD už má za sebou úspěchů spoustu. „Měříme, snižujeme, kompenzujeme. Naše strategie se jmenuje Driving Change. Současný stav je 15 000 nízkoemisních dopravních prostředků, 5 let průměrné stáří vozidel na dálkové trasy a 85 % elektřiny z obnovitelných zdrojů.”

Za pilíř S promluvila Klára Vlková z oddělení Internal Communications & Sustainability Vodafone: „Naše poslání Jsme tu pro všechny se propsalo do našich komplexních strategií. Péče o zaměstnance je pro nás prioritou, největší novinkou jsou teď udržitelná kritéria v přijímacích řízeních.” A za poslední pilíř jsme přizvali ty nejpovolanější, odborníci z Frank Bold stojí u zrodu nové evropské legislativy, aktuální informace proto představila reporting konzultantka Olga Kurda. Zmínila se především o očekávaném přijetí legislativy ESRS v červenci 2023 a vzniku sektorových standardů pro nefinanční reporting pro 41 odvětví, a to do tří let.

Přemýšlíte o přihlášení do ESG Ratingu?

  • Přihlašování končí 30. června.
  • Nově se mohou přihlašovat i sociální podniky.
  • Dotazník pro sociální podniky a malé a střední firmy je výrazně zkrácen a uzpůsoben jejich podmínkám.
  • Pro přihlášení není nutné mít již vypracovaný nefinanční report.
  • Veškerá data budou anonymizována a přístup k nim má výhradně hodnoticí tým z VŠE. Zároveň bude se všemi účastníky uzavřena smlouva o mlčenlivosti.
  • ESG Rating přináší bezplatný interní audit strategického přístupu k ESG a konkurenční výhodu oproti firmám ve stejném odvětví.
  • Každý účastník získá základní zpětnou vazbu jak si stojí ve srovnání s konkurenčními podniky, s odvětvím a s celou kategorií včetně stručného slovního hodnocení nejdůležitějších zjištění.
  • 10 nejlepších v každé kategorie bude zveřejněno v žebříčku Forbes v listopadovém vydání. Ostatní zúčastněné organizace nebudou veřejně prezentovány.

 

Kompletní fotogalerii si můžete prohlédnout zde. (Fotokredit Nikola Pospíšilová)


Autor: Asociace společenské odpovědnosti

Související

Když záhony potěší na duši: Domov seniorů má oživenou zahradu, CEOs čistou hlavu a nové kontakty

Přejít na článek

Klimatická mozaika: Budování silnější firemní kultury v oblasti udržitelnosti

Přejít na článek