Filantropie jako forma teambuildingu? Nadace Via pomáhá firmám zapojovat zaměstnance do dobročinnosti

13. 5. 2021

Parta kolegů se vydá vyčistit místní lesopark, opravit lavičku nebo nakoupí a doveze hračky obyvatelům vybraného dětského domova. Způsobů, jak konat dobro v rámci firmy, je ale mnohem víc a mohou probíhat i online. Nadace Via nabízí firmám možnost založení zaměstnanecké sbírky na platformě pro online dárcovství Darujme.cz či vytvoření na míru šitého projektu nebo aplikace, umožňující jednoduché a okamžité zapojení zaměstnanců do firemní filantropie.

Průzkumy ukazují, že zapojení zaměstnanců do firemní filantropie dokáže významně podpořit jejich spokojenost a loajalitu. Své o tom ví i společnost PwC Česká republika, která pravidelně využívá platformu Darujme.cz pro svoji tradiční vánoční charitu, v níž zaměstnanci podporují projekty, které sami navrhli. Příjemci daru nemusí být pouze neziskové organizace, ale také jednotlivci. Lze tak podpořit třeba i sousedku samoživitelku, která potřebuje dětem nakoupit technologie pro distanční výuku. Zaměstnanec je nejen aktérem dárcovství, ale může pro příběh, který ve firmě představil, nadchnout i své kolegy. Všechny nominované projekty jsou prezentovány na jednotné stránce, prostřednictvím které lze projekt svého srdce jedním kliknutím podpořit. Součástí stránky je také darovací „teploměr“, který po celou dobu konání sbírky upozorňuje na její aktuální stav. Jeho sledováním může společná sbírka zaměstnancům přinést podobnou dávku adrenalinu jako teambuildingová hra v přírodě, navíc s reálným dopadem.

Zaměstnavatel má navíc možnost tzv. „matchingu“, tedy závěrečného znásobení daru vybraného samotnými zaměstnanci. Ve společnosti T-Mobile se tímto způsobem rozhodli podpořit blízké svých zaměstnanců, kteří se nejčastěji vinou nemoci nebo úrazu ocitli v těžké životní situaci. Poslední ročník vánoční sbírky „Pomáhejme příběhům“ loni podpořil 20 rodin částkou 1 005 700 Kč. Polovinu částky mezi sebou vybrali pracovníci, druhou přidal T-Mobile. Idea „matchingu“ se zalíbila i společnosti Avast, která loni na jaře svojí iniciativou dokázala, že v krizi se lidé umí semknout a pomoci, kde je třeba. Prostřednictvím na míru šité online zaměstnanecké sbírky mohli zaměstnanci společnosti přispívat na konkrétní projekty, které si sami odhlasovali. Každý jejich dar následně Avast zpětinásobil. Díky stovkám zapojených zaměstnanců tak putovalo přes 17 milionů Kč na boj s následky nemoci Covid-19.

Pokud chce firma umožnit svým zaměstnancům podpořit celou řadu charitativních projektů najednou, ušít si svůj design na míru a klidně hned v několika jazykových mutacích, aby se mohli zapojit zaměstnanci i z dalších koutů světa, kde má firma své pobočky, může si ve spolupráci s Nadací Via vytvořit nejen vlastní darovací stránku, ale také aplikaci, která celý proces zjednoduší a zautomatizuje.

Příkladem je dárcovský fond Philantropy&You společnosti Eurowag, pro nějž byla vytvořena samostatná online aplikace. Díky ní se jen v roce 2020 podařilo zapojit během jednoho měsíce 520 zaměstnanců ve 13 zemích světa, kteří tak věnovali na charitativní účely celkem 93 600 Euro. Obnos k rozdělení mezi dobročinné projekty dle vlastního uvážení dala zaměstnancům k dispozici sama firma, která tak usiluje o to, aby své zaměstnance zapojila do rozhodování o firemní podpoře. V minulém roce dostal každý zaměstnanec na dobročinnost 180 Euro, letos tuto částku firma zdvojnásobí. Každý zaměstnanec může také navrhnout vlastní subjekt, kterému fandí, a zařadit jej mezi příjemce podpory v rámci aplikace.

Marcela Murgašová, která zaměstnanecké sbírky jako CSR manažerka ve firmě zaváděla, je vnímá jako jeden z nejzajímavějších zaměstnaneckých benefitů: „Od začátku říkáme, že za výsledky firmy je zodpovědný každý jednotlivý zaměstnanec. A proto i každý jednotlivý zaměstnanec by měl mít možnost rozhodovat o tom, kam se peníze budou darovat.“ I díky jejímu nasazení a schopnosti motivovat kolegy se za pět let pořádání projektu účast zaměstnanců nikdy nedostala pod 74 procent. Důvěru, kterou do nich firma vkládá, oceňují i samotní zaměstnanci, kteří jsou pyšní, že mohou přispět na dobrou věc.

Související

ADRA spouští nový charitativní e-shop s dárky v rozšířené realitě

Přejít na článek

Podzimní Sbírka potravin bude 21. listopadu, potravinové banky volají SOS

Přejít na článek

Uživatelé EPPky loni sportováním podpořili projekty za téměř 24 milionů korun

Přejít na článek