Giving Tuesday 2019: Jak se letos zapojovaly firmy?

5. 12. 2019

Letošní světový den dárcovství Giving Tuesday se stal historicky nejštědřejším úterým v Česku. Jak se do oslav zapojila firemní sféra?

Novinkou letošního ročníku Giving Tuesday je zapojení obchodních center.

  • Ve Westfield Chodov ve spolupráci s Klubem svobodných matek plnili přání pro děti z neúplných rodin. Zásilkovna všechny balíčky v rámci akce Plníme přání dětem z neúplných rodin doručí.
  • V Metropoli Zličín uspořádali materiální sbírku pro FN MOTOL za účelem vybavení herního centra a pro nadační fond LA VIDA LOCA a jejich projekt Život v kufříku.
  • Centrum Černý Most vytvořil Vánoce na ulici – materiální sbírku pro lidi ohrožené sociálním vyloučením s organizací Neposeda.
  • V IGY Centrum České Budějovice za každého zákazníka, který v úterý 3. 12. do centra dorazil, věnovali 1 Kč ARPIDĚ a AUTIS CENTRU.

Mnoho firem, neziskovek i dalších institucí se v rámci Giving Tuesday zapojovaly do Sbírky potravin a vybíraly potraviny a drogerii pro Českou federaci potravinových bank:

  • Eyelevel
  • AIESEC
  • Kongresové centrum Praha
  • Ipsos
  • Performia
  • Jan Becher – Karlovarská Becherovka
  • Ministerstvo zahraničních věcí ČR
  • Gymnázium Karla Sladkovského, Praha 3

Firmy podporují děti, nemocné i seniory

Zaměstnanci České pošty háčkovali chobotničky, čepičky a ponožtičky pro organizaci Nedoklubko, která podporuje rodiče předčasně narozených dětí. V OMEXOM GA Energo se konala zaměstnanecká sbírka pro děti ze tří dětských domovů. V Tesco se mimo Sbírku potravin zapojili i do online Sbírky potravin s iTesco, mimo to se letos rozhodli, že umístí do centrálních kanceláří pro zaměstnance strom splněných přání. Zaměstnanci budou moci na vlastní náklady splnit přání nebo poskytnout věcný dar seniorům z Domova pro seniory Malešice až do 20. prosince, kdy zástupci společnosti Tesco dárky osobně předají klientům domova. V Balance Club Brumlovka zaměstnanci sbírali pro bývalého kolegu a dlouholetého instruktora jógy Vláďu Mikuláše, který onemocněl laterární sklerózou. Vláďa potřebuje pomoci s běžnými denními činnostmi a nezbytný je také častý nákup různých pomůcek. Zapojit se do sbírky můžete až do 20. prosince na transparentním účtu zaštítěném nadací ADRA: www.darujme.cz/vyzva/1201172.

Zajímavé spolupráce

Vůbec nejštědřejším počinem v rámci Giving Tuesday bylo podepsání pětileté finanční spolupráce společnosti Livesport se vzdělávací organizací EDUin ve výši 30 000 000 Kč na rozvoj této organizace. „K proměně českého vzdělávání je nutný silný zájem veřejnosti, v čemž hrají důležitou roli média. Novináři pak potřebují kvalitní a nestranné zdroje informací. Jsme rádi, že do příštích let získáváme silného a štědrého spojence, který nám umožní jim takové informace zprostředkovávat,“ uvedl Jan Dolínek, výkonný ředitel EDUin.V restauraci Spojka Karlín uspořádali pro studenty LOVIME.BIO z programu „Učíme se vařit bio“ exkurzi do provozu restaurace s ukázku filozofie Spojky. Ve Spojce se rozhodli podpořit nový projekt Elišky Podzimkové Plešouni. V úterý sečetli 10 % z tržby a 50 % z dýšek, celkovou částku pak poslali na Plešouny. FlixBus po loňském úspěchu opět vyvezl seniory z organizací Elpida a Maltézská pomoc na předvánoční výlet FlixBusem do německého Regensburgu. Do svátku dárcovství se letos zapojily i České Dráhy, rozhodly se uspořádat celorepublikovou sbírku věcí pro Armádu spásy. Ve společnosti UNILEVER uspořádali sbírek hned několik – sbírku starých mobilů, oblečení, dárků pro děti z klokánku. Zaměstnanci T-Mobile Czech Republic uspořádal celofiremní sbírku Pomáhejme příběhům, a také dobročinný prodej pro NF Seňorina a Letohrádku Vendula. Ve Fairtrade Česko a Slovensko darovali měsíční zásobu fairtradové kávy pro poradenské a terapeutické centrum pro drogově závislé SANANIM.

 

Sbírky ve společnosti Unilever

Sbírky oblečení

V rámci letošních oslav mnoho firem vybíralo oblečení pro Moment:

  • Verzion
  • fitness centrum – Performance Power Center
  • Státní pozemkový úřad
  • Ferrit
  • NAM System
  • Net Direct
  • Magistrát města Ostravy
  • Weyfarer
  • UFI FILTERS Czech
  • Butterflies&Hurricanes
  • Severomoravské vodovody a kanalizace Ostrava
  • New Dimension
  • Accace Czech Republic
  • HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář

I v dalších firmách vybírali oblečení pro potřebné:

Existuje mnoho cest, jak se do Giving Tuesday mohly firmy zapojit

Ve společnosti Hello Bank uspořádali charitativní snídani, společnost poté výtěžek násobí. Charitativní snídani pro Terezu Maxovou a její nadaci uspořádali zaměstnanci Coca-Cola HBC. Originální byli ve společnosti Mixit, kde ke každému nákupu měli lidé možnost přimixovat libovolné množství dobrých skutků v ceně 30 Kč (pro 7 vybraných NGOs).

Partnery letošního ročníku Giving Tuesday jsou Albatros Media, Nadace Vodafone a Skupina ČEZ, partnerem výzkumu o dárcovství je agentura Ipsos. Všechny společnosti se do Giving Tuesday zapojují opakovaně a kromě partnerství mají i své vlastní dárcovské aktivity.

Všichni zaměstnanci z nakladatelského domu Albatros Media mohli žádat o grant na dobročinné projekty ze svého okolí, do nichž se sami aktivně zapojují. ​„Zaměstnanecké granty vyhlašujeme na Giving Tuesday již od roku 2016. Na společensky prospěšné projekty, které spojuje zájem a osobní zapojení našich zaměstnanců jsme již věnovali přes 3 miliony korun. V roce 2016 jsme také založili Nadaci Albatros, která podporuje děti a mladé lidi ze sociálně slabých rodin ve vzdělávání,“ uvádí Silke Horáková, investorka a spolumajitelka Albatros Media. Zaměstnanci poté hlasovali o jejich podpoře z nadace a v rámci Giving Books Week vybrali vítězné projekty. Expertní dobrovolnictví top managementu ze společnosti Vodafone a Nadace Vodafone podpořili Dobré víly dětem. Mimo dobrovolnictví uspořádali pečení pro neziskovky. Po úspěšné aplikaci Záchranka tentokrát vyvíjí mobilní aplikaci Bright Sky na pomoc obětem domácího násilí. „Mobilní aplikace Bright Sky CZ má obrovský potenciál pomoci mnoha lidem, kteří se nacházejí v násilném vztahu, nebo všem, kdo mají obavy o někoho ve svém okolí. Díky naší spolupráci s organizací Rosa, policií a ministerstvem vnitra obsahuje ověřené, kompletní a aktualizované informace včetně kontaktů na centra pomoci,“ vysvětlila Adriana Dergam, místopředsedkyně správní rady Nadace Vodafone.

Zaměstnanci Skupiny ČEZ v rámci Giving Tuesday uspořádali trhy chráněných dílen v 18 lokalitách a zaměstnaneckou sbírku PLNÍME PŘÁNÍ, MYSLÍME NA DRUHÉ. Podařilo se jim vybrat vysokou sumu a Nadace ČEZ částku ještě znásobila, a to na celkových 6 330 562 Kč. Peníze poputují ke 104 lidem v tíživé životní situaci. „Letošní ročník „Plníme přání, myslíme na druhé“ opět předčil naše očekávání, protože jsme překonali loňský rekord. Díky zapojení 1 841 zaměstnanců se nám podařilo vybrat neuvěřitelných 3 165 281 korun. Nadace ČEZ tuto částku zdvojnásobila na finálních 6 330 562 korun, a mohli jsme tak podpořit 104 lidí, kteří se ocitli v těžké životní situaci,“ dodává Michaela Chaloupková, ředitelka divize správa a leader udržitelného rozvoje Skupiny ČEZ.


Giving Tuesday, světový svátek dárcovství, podporuje a oslavuje chuť pomáhat a dělat dobré skutky. Kampaň se koná po celém světě ve stejný den, oslavuje se vždy v úterý následující po dni díkůvzdání (3. prosince 2019) a nákupním šílenství na Black Friday (29. listopadu 2019). Více o svátku dárcovství naleznete na webových stránkách www.giving-tuesday.cz.