Giving Tuesday, největší světový svátek dárcovství, se slaví již podruhé v Česku

1. 11. 2017

Česká republika bude již druhým rokem oslavovat Giving Tuesday, mezinárodní svátek dárcovství. Dnes na tiskové konferenci odstartovala komunikační kampaň na podporu dárcovství v Česku.

Vyvrcholí v úterý 28. listopadu 2017, které je tradičně nejštědřejším dnem v roce. Giving Tuesday v Česku zastřešuje Asociace společenské odpovědnosti.

Giving Tuesday, světový svátek dárcovství, podporuje a oslavuje chuť pomáhat. Kampaň se koná po celém světě ve stejný den, slaví se vždy v úterý následující po dni díkůvzdání a jako protipól po nákupním šílenství na Black Friday, zároveň otevírá vánoční charitativní sezónu. Letos připadá na úterý 28. listopadu 2017. Firmy, neziskové organizace, vzdělávací či veřejné instituce, rodiny i jednotlivci po celém světě včetně Česka se připojí k této globální iniciativě a darují finanční částku, čas nebo věcný dar potřebným. V loňském roce se do oslav zapojilo 50 tisíc organizací z téměř stovky zemí světa, a vůbec poprvé také oficiálně z Česka.

„I letos navazujeme na úspěch z loňského roku a přinášíme největší světový svátek dárcovství do Česka. Po celém světě v tento magický den padají filantropické rekordy a děje se nespočet dobrých skutků. Je tolik silných a dojemných příběhů i v Česku, a proto bych si přála, aby se v tento den spojila nejen veřejnost, ale i média, protože bez nich to nedokážeme,“ dodává Lucie Mádlová, výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti. Giving Tuesday je organizován ve spolupráci se Sdružením VIA, Darujme.cz, Nadací Neziskovky.cz a Asociací veřejně prospěšných organizací ČR. Partnery letošního ročníku jsou Albatros Media, Ipsos, LaceUp, TextilEco a.s. a Velvyslanectví USA v Praze.

Giving Tuesday ve světě podporují známé světové osobnosti i největší filantropové včetně Billa Gatese či Marka Zuckerberga. Tři slavné osobnosti propůjčili v letošním roce tvář tomuto dobročinnému projektu i v Česku. Ambasadoři, kteří se budou snažit tento svátek v Česku více zviditelnit, se do kampaně také aktivně zapojí skrze vlastní dárcovské výzvy. První z ambasadorů je spisovatelka a zakladatelka Nadačního fondu Be Charity, Barbara Nesvadbová. Svou dárcovskou výzvou podpoří tři nemocné děti. Společnost TextilEco a.s., která se zaměřuje na sběr nepotřebného oblečení a do Giving Tuesday se letos zapojí podruhé, její výzvu podpoří a zdvojnásobí prvních 100 000 Kč. Barbara Nesvadbová ke Giving Tuesday dodává: „Za patnáct let práce s mentálně handicapovanými jsem zjistila, že takřka každý Čech má dobré, filantropii a dobrosrdečnosti nakloněné srdce. Proto pevně věřím, že svátek Giving Tuesday překoná oblíbenost konzumního Black Friday a přinese pocit sounáležitosti každému, kdo se zapojí.”

Druhou ambasadorkou je světově známá modelka a filantropka Petra Němcová, která je rovněž zakladatelkou Nadačního fondu Happy Hearts. Petra ve své výzvě podporuje obnovu škol poškozených přírodními katastrofami. K dnešnímu dni Happy Hearts postavil 165 škol v deseti zemích světa, které slouží 100 100 dětem. Z toho tři školy se podařilo postavit i díky českým dárcům. Posledním ambasadorem je herec a moderátor Michal Kavalčík. Na Giving Tuesday se v rámci své dárcovské výzvy pokusí získat finance na elektrický invalidní vozík s micro joystickem pro Václava, který trpí Duchennovou svalovou dystrofií.

Z výzkumu společnosti Ipsos vychází, že se do Giving Tuesday hodlá letos zapojit téměř čtvrtina Čechů. Preferují darování věcí na dobročinné účely (66 %), darování finančních prostředků (29 %), a také by rádi celou akci podpořili sdílením informací na sociálních sítích (33 %).

Výzkum dále zkoumal obecný přístup lidí v Česku k charitativní činnosti. Až 85 % Čechů uvedlo, že se během posledního roku zapojili do nějaké dobročinné aktivity. Nejčastěji přispěli formou darování věcí, zakoupením produktu, z něhož šel výtěžek na dobročinné účely, případně přímo darováním finančních prostředků. Více než polovina lidí (54 %), kteří v loňském roce přispěli na dobrou věc, darovala peníze v hotovosti. „Ve výzkumu jsme se také zaměřili na to, co by podpořilo ještě větší zapojení lidí do Giving Tuesday. Lidé chtějí zejména vědět, komu přesně pomáhají, to uvedlo 25 % Čechů, přivítají i více informací o této akci v ČR,“ říká Tomáš Macků, Research & Communication Director společnosti Ipsos.

V loňském roce se do Giving Tuesday v Česku zapojilo více než stovka registrovaných výzev od velkých firem, neziskovek, škol i široké veřejnosti. Nejúspěšnější byla zvláštní dárcovská výzva Lékařů bez hranic, na pomoc Nigérii se vybralo 821 858 Kč. Zapojit se do Giving Tuesday může opravdu každý. Stačí registrovat svou aktivitu na www.giving-tuesday.cz. A kreativitě se meze nekladou. Například v Albatros Media, kde Giving Tuesday slaví a podporují již druhým rokem, připravují týdenní akci s názvem #GivingBooksWeek. Od 21. do 28. listopadu mohou lidé darovat svou knihu komukoliv, komu udělá radost. Albatros Media za každou fotku sdílenou na Instagramu darují 30 Kč mezi tři vybrané neziskové organizace.

Výzkum byl realizován společností Ipsos na reprezentativním vzorku dospělé internetové populace České republiky ve věku 18 až 65 let (reprezentativní dle regionu, velikosti místa bydliště, pohlaví, věku a vzdělání). Velikost výběrového souboru byla 1050 respondentů, sběr dat probíhal během října 2017. Závěrečnou zprávu s výsledky aktuálního výzkumu naleznete ke stažení na tomto odkazu.