Internet věcí, participace na rozpočtu nebo zelená kola. Takový byl Udržitelný brunch
6. 9. 2024
Jak nové technologie přetvářejí naše města, dopravu a způsob, jakým žijeme a pracujeme? Kde si novinky mohou na vlastní kůži vyzkoušet podnikatelé? A jak motivovat k odpovědnosti vlastní studenty nebo zaměstnance? O tom byl první poprázdninový Udržitelný brunch.
Naše kroky vedly ve čtvrtek ráno na místo, kde se inovace nejen tvoří, ale i uvádějí do praxe – do centrály Vodafone Czech Republic. Tam se před rokem dokonce otevřelo centrum, kde ukazují firmám, jak mohou technologie zlepšit jejich podnikání. Ale o tom až později.
Slova se hned na začátku ujala CEO Vodafone Violeta Luca. Mluvila o příležitostech, ale i hrozbách, které nám modernizace dokáže nabídnout. „Technologie a digitální řešení mohou nám všem na cestě k udržitelnější ekonomice obrovsky pomoct. Jejich potenciál přitom ještě zdaleka všichni nevyužíváme tak, jak bychom mohli.”
Slovo pak předala Ottu Zemanovi, řediteli technologických řešení ve Vodafone. Popsal třeba to, jak modelují složení vozového parku pro minimalizaci emisí a nákladů nebo co je to IoT – internet věcí – a jak pomáhá třeba v chytrých budovách.
Tématem brunche jsme předběhli iniciativu Evropské komise, která tradičně třetí zářijový týden vyzývá evropské obce a města, aby věnovala pár dnů propagaci udržitelné dopravy. Akce se pravidelně koná už od roku 2002 a končí mezinárodním Dnem bez aut. A i to bylo téma několika řečníků.
Přes 757 tisíc jízd, 45 tisíc unikátních uživatelů a 80 procent pravidelných cyklistů. To jsou výsledky služby Bakesharing v Lítačce, kterou za Magistrát hl. m. Prahy představila Karolína Klímová, specialistka rozvoje pěší dopravy a přístupnosti.
Spolek AutoMat se zase pustil do budoucnosti měst, ale s využitím staré známé technologie – kola. „Znovu vynalézáme kolo a smysl ulice,” řekla PR manažerka Anna Kociánová. Dodala, že: „Spolek AutoMat vrací už přes 20 let smysl ulicím našich měst. Jak žít ve městě udržitelně, radostně, smysluplně a neosamoceně? K tomu pomáhá AutoMat svými projekty Do práce na kole, Zažít město jinak a také Laboratoří udržitelného urbanismu. Hlídá dopravní politiku měst, zájmy slabších účastníků provozu a pomáhá budovat komunity.” Proč je důležité budovat v rámci prosazování udržitelnosti na úrovni municipalit strategická partnerství a proč je takovým ideálním partnerem firma Gatum vysvětlil její CEO Daniel Vlček.
A o boom inovací v city logistice se postaralo DPD. Elektrododávky, cyklodepa nebo boxy na solární pohon představil Vít Řezníček, manažer marketingu, PR a udržitelnosti. Věděli jste, že 53 procent běžně nakupujících na internetu považuje za důležité mít na výběr dopravu ohleduplnou k životnímu prostředí? Města nejsou jen o dopravě nebo modernizaci, ale především o občanech. To znovu připomněla marketingová manažerka z Decision 21 Renata Klánová. Skrze online platformu pro občanskou participaci Civic Tech mohou lidé hlasovat o využití veřejného rozpočtu.
K dopravě jsme se pak přece jen vrátili, Jiří Lachout, vedoucí oddělení prodeje energií z firmy Bonett, mluvil o alternativních palivech, především BioCNG a vodíku.
Simona Dvořáková, manažerka CSR na ČZU v Praze navázala představením výsledků studentské soutěže Ideathon. A kdo jiný by měl ukázat jeden z vítězných projektů než jeho autorka, studentka Kristina Bajerová. Spolu se spolužáky totiž navrhli cyklostojany z rotorů větrných elektráren.
O městské dopravě už tu řeč byla, co ale ta meziměstská? O transformaci autobusové flotily FlixBus se rozmluvil ředitel rozvoje obchodu a provozu Zdeněk Tesárek. A navázala provozní ředitelka Urbanity Markéta Šimáčková. Společnost buduje průmyslové kampusy nové generace a ze zanedbaných areálů vytváří budovy budoucnosti.
A pak už byl čas probrat nápady a odpovědět na otázky. K tomu měli hosté v ruce nejen dobrou kávu, ale hlavně koláčky a jednohubky z přebytků. O občerstvení se pro tento brunch postaraly dámy z organizace Kuchařky bez domova. Ta jim pomáhá se dostat z obtížné životní situace, získat zaměstnání a vrátit se do běžného života.
Pak ale přišla třešnička na dortu – prohlídka zmiňovaného Vodafone Experience Hubu. „Seznamte se s využitím moderních digitálních technologií a služeb například v obchodu, průmyslu, energetice, či při projektování a výstavbě chytrých měst,” zaznělo z úst průvodce. Hub je místo, kde mohou podnikatelé v praxi vidět třeba využití mobilních privátních sítí, internetu věcí, chytré softwarově řízené firemní sítě (SD-WAN) nebo virtuální a rozšířené reality. Přijdete se podívat taky?
Za podporu děkujeme Vodafone Czech Republic.
Na celou fotogalerii se můžete podívat zde.
Autor: Asociace společenské odpovědnosti
Foto: Dana Lišková
Související
Ze světa členů
DPD reaguje na rušení poboček pošt a nasazuje nové samoobslužné boxy ve stejných lokalitách po celém Česku
Ze světa členů