
Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání
7. 10. 2024
Postupně vám v sérii článků představíme vítěze letošních Cen SDGs. Začínáme Jiřím Štěpánkem a jeho projektem Goodbye.cz za kategorii Mladý lídr.
Úmrtí blízkého je ta nejtěžší situace v životě každého z nás. Je plná stresu, zmatku, smutku a jen málokdo se na ni předem připraví. Je to také jedna z mála oblastí, kde se za posledních 100 let téměř neinovovalo. To je v dnešním rychlém světě plné AI a online supermarketů velký nezvyk.
Toto během covidu zaujalo skupinku mladých lidí, kteří si začali říkat Goodbye. Sami se několikrát setkali s neempatickým jednáním tradičních pohřebních služeb, uspěchanými a pochmurnými obřady — vždy za neúměrnou cenu. Rozhodli se vytvořit vlastní a lepší pohřební službu. Takovou, kterou by s klidným srdcem mohli nabídnout vlastní rodině a kamarádům. Největším odlišením je hlavně přístup k zákazníkovi, inovacím a udržitelnosti.
„Na začátku jsme se podívali velice startupovým přístupem na dosavadní proces a co všechno byli nuceni lidé řešit. Od závěti, po smutný telefonát z nemocnice, návštěvu pohřební služby až po rušení Facebooku blízkého. Nacházeli jsme problém za problémem. Bylo nám tak okamžitě jasné, že musíme celý systém od základů redesignovat. Naše práce je tak podobnější spíše tvorbě aplikace, než pohřebky,” říká Jiří Štěpánek, zakladatel Goodbye.cz.
V tu dobu se 20letému Jirkovi podařilo kolem projektu postavit skvělý tým talentovaných lidí v čele s Annou Janoštíkovou (COO), brandingových a IT expertů a především známé investory jako je Jinej Fond Jiřího Hlavenky. Díky této podpoře se jim rychle podařilo postavit to, čím dnes Goodbye je.
Dnes již pro jejich klienty řeší téměř vše. Mají největší portál na tvorbu online závětí a nejlépe hodnocenou pohřební službu, která funguje v 28 různých městech. Ale také i platformu Care, kterou využívají firmy jako Slevomat nebo Notino pro své zaměstnance jako benefit. A velice brzy i pojišťovny jako asistenční službu. „Největší radost mi ale dělají naše dobročinné iniciativy pod značkou Goodbye Pomáhá. Tou nejznámější je spolupráce s organizacemi jako Paraple, Život dětem, Nadační fond pomoci, Anděl strážný, Ratolest nebo Emoter. Vybíráme pro ně miliony korun přes odkazy v závětích našich klientů. Po stránce udržitelnosti také jako jediní po každé kremaci kompenzujeme svou uhlíkovou stopu, podporujeme rodiče při ztrátě dítěte a spoustu času věnujeme osvětě na sociálních sítích.”
Právě osvěta je podle Jirky klíč jak odstranit ve společnosti tabu kolem smrti. S jejich kampaní #MluvímeOSmrti tak měsíčně oslovují stovky tisíc lidí s jejich aktivitami na internetu. Věří, že by se lidé neměli o tématu bát mluvit.
„Spousta lidí při zařizování myslí na to, co na pohřeb řekne např. jejich prateta z Třebíče, se kterou se stejně vidí jen každé druhé vánoce. Místo toho, aby se soustředili na to, jak udělat rozloučení co nejosobnější. To je veliká škoda. Je to proto, protože se o těchto tématech nikdo nebaví. Náš cíl je kousek po kousku toto v Čechách změnit.”
Ze světa členů