Jaká byla letošní Květnová výzva? Čísla a data 2024

Ze světa členů

27. 6. 2024

Letošní, již 14. ročník Květnové výzvy Do práce na kole, pěšky nebo poklusem je úspěšně za námi. Spolek AutoMat děkuje všem účastnicím, účastníkům, firemním a městským koordinátorům, partnerům a všem, kdo podpořili a zapojili se.

K poslednímu květnu hlásil systém Do práce na kole 25 355 zapojených lidí z 55 měst a 1794 organizací, kteří dohromady překonali vzdálenost 5,3 milionu kilometrů (z toho 4, 5 milionu na kole a 1 milion km pěšky či poklusem). Tím ušetřili 690 tun CO2 (ve srovnání se stejným počtem kilometrů ujetých autem). A to je skvělá zpráva, protože jde o ekvivalent toho, co stihne absorbovat cca 690 stromů za 100 let.

„Účastníci prospívají své fyzické a psychické kondici a přitahují pozornost k problematice potřeby infrastruktury pro pěší a cyklisty. Anonymizovaná data o jejich trasách pak mohou městům pomáhat s jejich budováním,” říká vedoucí Do práce na kole Dominika Lenthárová z AutoMatu. V rámci jednoměsíčního udržitelného cestování do systému zaznamenali 375 541 cest na kole a 288 816 cest po svých. Průměrná délka zapsané cesty na kole byla 11,3 km, pěšky či poklusem 3,6 km. Nejvíc účastníků a účastnic vyslali do výzvy: Praha, Brno, Plzeň, Olomouc, Ostrava, Jihlava, Zlín a Pardubice.

Co nás ještě čeká

Během května nominovali účastníci a účastnice také kandidáty na titul Cyklozaměstnavatel roku 2024 a stále ještě mohou hodnotit i své (či cizí) město z hlediska infrastuktury pro pěší a chodce v anketě Cykloměsto a Cykloskokan 2024. Vyhlášení bude na podzim. V listopadu se pak chystá aktualizovaný žebříček CykloRank Česko, který porovnává cykloinfrastrukturu.

Nejen v květnu, ale celý rok

Jedinou soutěžní kategorií Květnové výzvy je pravidelnost týmů, které sestávají z 2 až 5 členů či členek. „Ve výzvě nejde o počet kilometrů, ale o změnu našich každodenních návyků. Právě rozhodnutí o tom, jak se budeme po městě a případně i mezi městy dopravovat, má přímé dopady na zdraví nás všech, ale také přírody a planety. Pravidelnost je pro nás klíčová. Do závěrečného losování o ceny v rámci vyhlašování výsledků Do práce na kole proto zařazujeme všechny týmy, které dosáhnou pravidelnosti 66 % a více bez ohledu na překonanou vzdálenost,” vysvětluje Dominika Lenthárová. Drtivá většina účastnic a účastníků u udržitelného cestování po městě zůstává i po skončení výzvy, a to minimálně po zbytek sezony. Na Květnovou navazuje dva týdny trvající Zářijová výzva, kterou se spolek AutoMat zapojuje do Evropského týdne mobility, a týdenní Lednová výzva.

Chcete víc čísel?

Jak si v rámci Květnové výzvy vedlo vaše město nebo firma/instituce, se můžete mrknout v našem datareportu a srovnávači organizací. Letošní novinkou jsou Základní metriky výzvy, která vám zobrazí výsledky Květnových, Zářijových i Lednových výzev Do práce na kole, pěšky nebo poklusem napříč jednotlivými ročníky. Červen je v Do práce na kole tak jako každý rok ve znamení závěrečných večírků s vyhlašováním vítězných týmů a losováním cen. Podívejte se na jejich přehled.


Zdroj: Jaká byla letošní Květnová výzva? Čísla a data 2024. AutoMat. Tisková zpráva

Související

AutoMat zve na přehlídku MĚSTEM: 4 filmy o urbanismu a komunitách

Přejít na článek

Běží registrace do 19. ročníku Zažít město jinak. Letos s tématem Zpomal

Přejít na článek

Martin Václavík: Jak města řeší dostupnost pitné vody ve veřejném prostoru? Pítka vzbuzují nedůvěru a pitný režim obyvatel nezajistí

Přejít na článek