Jaká je budoucnost vzdělávání v ČR?

24. 10. 2021

Přesně tuto otázku jsme si pokládali v rámci závěrečného dílu Akademie SDGs, který se uskutečnil 7. října 2021 v Impact Hub Praha. Akce se soustředila na 4. cíl udržitelného rozvoje - kvalitní vzdělání a o svůj názor se s námi podělili ti nejpovolanější z oboru.

Akademie SDGs je společným projektem Asociace společenské odpovědnosti a Impact Hub ČR. Celou akcí provázela Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.

Na úvod zazněly krátké prezentace členů Asociace společenské odpovědnosti na téma vzdělání. Svůj dopad v oblasti vzdělání sdílely společnosti T-Mobile, Replug me, Eduzměna, Holky z marketingu, Metropolitní univerzita Praha a EDUin.

Hlavní částí akce byla panelová diskuse vedená Bohumilem Kartousem, ředitelem Pražského inovačního institutu. V panelové diskusi se o své zkušenosti podělili:

  • Danuše Nerudová, rektorka Mendelovy univerzity v Brně,
  • Eva Pavlíková, spoluzakladatelka a ředitelka Česko.Digital,
  • Gabriela Pithartová, Marketing & Engagement Director, Hello bank!,
  • Petr Šmíd, marketingový ředitel Google ČR, SK, HU a RO.

8 nejzajímavějších podnětů z diskuse

  • Školní systém vychovává děti pro svět, který už není. Zároveň ale víme, že když v dětech budeme rozvíjet schopnosti, znalosti a kompetence, tak jsme schopni je lépe připravit na svět, který je.
  • Pandemie ukázala, že je potřeba se dívat mnohem více dopředu.
  • V době pandemie se ukázala velice silná role technologií. Využívání videokonferencí pro školní vyučování vzrostlo 50 násobně, přičemž po skončení distanční výuky se čísla nevrátila zpět na původní nízké hodnoty, ale využívání technologií si udrželo dobrou pozici.
  • Ve školním systému i v byznysu je spousta dobrých strategií, u kterých je však většinou problémová realizace. Systém je tak většinou pomalejší, než bychom potřebovali.
  • Ve vzdělávání je potřeba posílit kompetence jednotlivců, neměli bychom se spoléhat na to, že školní systém nás připraví. Je důležité se věnovat celoživotnímu vzdělávání, protože je na každém z nás, jakými kompetencemi se vybavíme.
  • Část učitelů je demotivovaná systémem, protože systému tak, jak je nastaven, tak stačí, aby byl člověk průměrný. V momentu, kdy chce člověk něco inovovat nebo dělat věci jinak, tak se většinou setkává s tím, že systém je rigidní a klade odpor.
  • Změna je v nás. Je to o každém z nás a často je změna jen v naší hlavě. Místo informací a vět oznamovacích bychom ve škole měli používat otázky. Klást si je a sámi si na ně i odpovídat.
  • Měli bychom se soustředit na silné stránky. Školní systém se zaměřuje spíše opačně – snaží se zlepšovat slabé stránky a procvičovat, co dětem nejde, ale už nerozvíjí jejich silné stránky, kreativitu a v čem jsou dobří.

Na veřejnou část akce navazovaly expertní konzultace s mentory a networking, v rámci které ho si mohli hosté užít udržitelný catering, který zajistila Mňamárna.

Ke každé z části programu Akademie SDGs je připravena open source knihovna se záznamem z akce. Doplněna je o řadu inspirativních odkazů. Knihovnu najdete již brzy zde.

Už teď se můžete podívat na fotogalerii z akce či shlédnout záznam na našem youtube kanále.

Akademie SDGs je součástí Cen SDGs 2021. Partnery obou projektů jsou Ministerstvo zahraničních věcí, Ministerstvo životního prostředí, Česká rozvojová agentura a Impact Hub ČR. Byznys partnery pak společnosti Hello bank!, Google s programem Grow with Google, Tesco a Unilever.

Související

Zelené inovace v odborném vzdělávání. České školy představují, co umí

Přejít na článek