Jaké změny přinese reforma EU o uspořádání trhu s elektřinou?

14. 10. 2024

Evropská unie na jaře tohoto roku schválila dohodu o reformě uspořádání trhu s elektřinou. Tato reforma se zaměřuje na snížení vázanosti cen elektřiny na kolísajících cenách fosilních paliv, což má ochránit zejména spotřebitele před náhlými růsty cen. Cílem je rovněž podpoření rychlejšího přechodu na obnovitelné zdroje energie a zlepšení ochrany spotřebitelů před tržními riziky.

Reforma trhu s elektřinou reaguje na energetickou krizi způsobenou ruskou invazí na Ukrajinu. Budoucí fungování trhu má za cíl lépe ochránit spotřebitele před kolísáním cen zemního plynu a dalších fosilních paliv na světovém trhu. Evropská komise navíc dospěla k závěru, že je čas přizpůsobit trh s elektřinou tak, aby více podporoval ekologickou transformaci, zejména výstavbu dalších solárních a větrných elektráren.

Formálně přijatá regulace trhu s elektřinou mění současnou regulaci elektřiny spolu s cílenými změnami v nařízení ACER. Změny ustanovení stávající směrnice o elektřině a směrnice o obnovitelných zdrojích jsou vyčleněny a provedeny Směrnicí Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice (EU) 2018/2001 a (EU) 219/944, pokud jde o zlepšení uspořádání unijního trhu s elektřinou („Směrnice“).

Co se mění na trhu s elektřinou

Dle nových pravidel budou ceny elektřiny méně závislé na ceně fosilních paliv a tím se zruší přímý dopad situace na trzích na účty za elektřinu hrazené zejména spotřebiteli. Mělo by dojít k rozšíření kontraktů typu PPA (smlouvy o nákupu elektřiny), které fungují na principu dohody odběratele přímo s výrobcem zelené energie na dlouhodobém odběru za předem stanovenou cenu. Tyto smlouvy jsou prozatím rozšířené převážně u průmyslových podniků, ale do budoucna by tuto možnost měla mít i sdružení menších odběratelů. V České republice se kontrakty typu PPA zatím příliš neuchytily, avšak dle dohody by mělo být nově povinností pro dodavatele nabízet zákazníkům smlouvy s fixní délkou a cenou. Dále již dodavatelé nebudou moct jednostranně měnit smluvní podmínky, a naopak členské státy budou mít pravomoc zakázat dodavatelům přerušení dodávek elektřiny zranitelným zákazníkům.

Elektřina by měla být více sdílena prostřednictvím „energetických společenství“, tedy komunitní energetiky. Počítá se také s modernizací elektrárenské sítě napříč zeměmi EU, která má zastaralou infrastrukturu. Evropská komise očekává, že poptávka po elektřině v EU se postupně do roku 2030 zvýší zhruba o 60 %. Reforma přispěje k omezení skleníkových plynů a podpoří zelenou energii. Její podporovatelé si od ní slibují také větší odolnost trhu v dlouhodobějším horizontu, předvídatelnost nákladů na energie a posílení konkurenceschopnosti průmyslu.

Cenová regulace v případě další krize

Směrnice stanovuje kritéria pro vyhlášení krize v souvislosti s průměrnou velkoobchodní cenou elektřiny nebo prudkým nárůstem maloobchodních cen elektřiny. Zároveň bude možné na základě návrhu Komise udělit Radě pravomoc k vyhlášení krize. Opatření, která mají členské státy po vyhlášení krize přijmout, budou počítat s dosavadní možností dalšího snížení cen elektřiny pro zranitelné a znevýhodněné zákazníky na základě stávající směrnice o elektřině. Návrh obsahuje i ustanovení k zabránění nepatřičnému narušení nebo roztříštěnosti vnitřního trhu.

Nová reforma trhu s elektřinou představuje milník na cestě k ekologičtější budoucnosti bez emisí. Přijetím reformy se posílí postavení spotřebitelů, zajistí bezpečnost dodávek jakož i stabilnější, předvídatelnější a udržitelnější trh s energiemi. Ceny elektřiny budou méně závislé na ceně fosilních paliv a tím se zruší přímý dopad situace na trzích na účty za elektřinu. Tyto změny, které byly provedeny Směrnicí, dále posilují využívání obnovitelných zdrojů a umožňují sdílení energie. Také zavádí nová pravidla pro připojení k síti a zajištění flexibility dodávek.


Autoři: Mgr. Jakub Málek, Ráchel Kouklíková a Tereza Hrudková, PEYTON legal advokátní kancelář