Jen 3 z 10 Čechů si vybaví udržitelnou firmu, pomoci ke změně může ESG žebříček

5. 7. 2024

Udržitelnost firem je pro Čechy čím dál větší téma. Očekávají, že jim pomohou chovat se víc odpovědně i že bude zboží těchto firem zlevňovat. Také požadují po chemických a automotive firmách, i podnicích ve stavebnictví, módě nebo tabákovém průmyslu navýšení investic do nápravy svých škod na životním prostředí i do vytvoření pozitivního dopadu na společnost. Mnoho firem už takové aktivity má, jen se o nich dozví pouze zlomek veřejnosti. I proto Asociace společenské odpovědnosti ve spolupráci s Forbes Česko letos již potřetí vyhlašuje ESG žebříček.

Poslední IPSOS ESG & REPUTATION RESEARCH potvrdil, že udržitelnost hraje v uvažování zákazníků stále zásadnější roli. To, aby se firmy zaměřily na zlepšení svého chování v ESG, je pro zákazníky skoro stejně důležité jako snaha o zajišťování kvalitních služeb a produktů. Udržitelnost jako taková by ale podle Čechů měla stát mezi základními hodnotami každé firmy. I přesto zákazníci v chování a nastavení firem v oblasti ESG stále vidí mezery. Že firmy nedělají dost si myslí polovina respondentů.

Aktivit je spousta, srozumitelné komunikace naopak pomálu

„Chyba může být mimo jiné v komunikaci. Odpovědné aktivity jsou sice stále častěji součástí prezentace firem navenek, i výzkum ale ukázal, že lidé si toho všímají jen v mimořádných situacích. Aktuálně si nějakou odpovědnou firmu vybaví 3 z 10 Čechů, což je škoda,” komentuje Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.

Asociace proto hledá společně s magazínem Forbes v rámci ESG žebříčku velké firmy a malé a střední podniky, které skutečně umí vlastní udržitelnost transparentně komunikovat a ukazovat, že je součástí jejich fungování.

„Vidíme, že přinášet příklady dobré praxe směrem k veřejnosti, nejen k odborníkům nebo vedení firem, je stále důležitější. Přestože umí lidé dobře posoudit, jak by se firmy měly chovat a čemu by se měly věnovat, terminologie ESG zůstává doménou odborníků. Musíme tedy ESG nahradit srozumitelnými a praktickými příklady. I k tomu ESG žebříček slouží,” dodává Lucie Mádlová.

Přihlašování je zdarma, firmy pouze vyplní kromě přihlášky i stručný dotazník. „Na základě ESRS standardů jsme vytyčili set otázek, které nám dají průřezový obrázek o aktivitách jednotlivých firem a pomohou i hodnotitelům získat maximálně objektivní pohled na přihlášené společnosti. Pro společnosti je tak zapojení do žebříčku i vzdělávacím nástrojem, který jim pomůže pochopit, co prakticky ESG je,” doplňuje Laura Mitroliosová, CEO CIRA Advisory a odborný garant metodiky hodnocení projektů.

Výsledkem letošního ročníku bude přehled nejlepších velkých a malých a středních firem, které jsou v ESG opravdu dobré. Přihlašování potrvá do 31. července na webu www.esgzebricek.cz, oceněné firmy budou v listopadu exkluzivně zveřejněny v časopise Forbes.

ESG žebříček navíc přinese unikátní pohled na udržitelné aktivity očima veřejnosti. Pro velké podniky umístěné v žebříčku totiž připravili pořadatelé ve spolupráci s agenturou Ipsos průzkum o vnímání jejich značky u veřejnosti co se udržitelnosti týká. Ten ukáže, do jaké míry si lidé všímají aktivit konkrétních velkých firem, jak je vnímají, co oceňují a kde jsou příležitosti pro komunikaci navenek.

Generálním partnerem ESG žebříčku je společnost VISA.

(Zdroj dat: Ipsos ESG & Reputation Research, 2023/2024)


Autor: A-CSR

Související

Nový kurz od ProVeg Česko podpoří inovace v oblasti rostlinné stravy

Přejít na článek