Julian Lechner: Hledá odpady s potenciálem a motivuje k tomu i další firmy. I o tom promluví na Global Goals Summitu

28. 8. 2022

Jaké to asi je vychutnávat si ranní kávu z kelímku nebo hrnečku „ze skládky”? Své o tom ví Julian Lechner, zakladatel německé firmy Kaffeeform, jeho produkty totiž přesně takové jsou a pomáhají zachraňovat svět.

Postupně vám budeme představovat vystupující na Global Goals Summitu – unikátní akci pořádané Asociací společenské odpovědnosti a DVTV, která přivede špičkové mezinárodní i české řečníky, jež mají co říct k tématu udržitelnosti, do Národního muzea. A začneme právě s Julianem Lechnerem.

Produktový designer Julian Lechner měl už v roce 2009 v hlavě myšlenku, jak z odpadu vytvořit něco nového a odolného. A tak začal experimentovat s něčím, co většina z nás potřebuje k životu a zároveň přehlíží. Vybral si kávovou sedlinu. O tři roky později objevil jedinečný recept a upcyklovanou starou kávu – „lógr” – proměnil ve znovupoužitelný kelímek na kávu a především prosperující společnost Kaffeeform.

A tak se obnovitelná surovina, odpad ze skládky, přeměňuje přímo v srdci Berlína na krásný a funkční předmět každodenní potřeby. Kelímky a šálky vyrábí Kaffeeform spojením recyklované kávové sedliny, vláken z bukového dřeva a polymerů na biologické bázi. Produkty jsou k vidění v různých světových muzeích, na výstavách a svůj vlastní kousek obdrží i každý návštěvník Global Goals Summitu. V roce 2018 získal Kaffeeform za inovativní využití materiálu ocenění Red Dot Design Award – Best of the Best. A to všechno má na svědomí Julian Lechner, který ve svém SDG Talku promluví o tom, jak funguje cirkulární ekonomika v praxi.

Jak káva cestuje po Berlíně na kole

Čtete dobře, lokálnost je jednoduše Julianův šálek kávy. „Pracujeme s lógrem z berlínských kaváren, recyklujeme ho v centru města a hotové šálky nebo kelímky distribuujeme z berlínského skladu. Vzdálenosti, po jakých naše znovuvyužitá káva cestuje, musí být jednoduše co nejkratší,” říká Julian Lechner. Proto jeho tým kurýrů – cyklistů sbírá použitou kávovou sedlinu z vybraných kaváren a pražíren a poté ji přiváží do sociálního podniku. Tam se kávová sedlina suší a konzervuje. V malých závodech v Německu se pak materiál míchá a tvaruje do šálků na kávu. Po návratu do sociální dílny v Berlíně se šálky finálně vyleští, zabalí a odešlou.

Cirkulární ekonomika je pro Juliana Lechnera vysněným oborem a zároveň velkou výzvou. „Chci pořád zkoušet něco, co přede mnou ještě nikdo neudělal. Proto jsem do cirkulární ekonomiky šel. Teď už můžu i inspirovat firmy a jednotlivce ke změně a ukázat jim, že z odpadu – recyklovaného materiálu – můžeme vyrobit velmi kvalitní produkt a vyzdvihnout tak něco, co každý přehlíží a nevidí v tom hodnotu,” dodává.

Podobným experimentům se věnoval už dřív a zkoušel pracovat s recyklovaným sklem nebo korkem. „Sklo mi dalo hodně zabrat a zjistil jsem, že nadšení pro cirkularitu nestačí. Sklenářství vyžaduje obrovské zkušenosti a porozumět tomu, jak se sklo chová, jak ho správně vytvarovat, jak pracovat s teplem a podobně není jen tak,” vzpomíná Julian Lechner a dodává, že v poslední době ho nadchl korek. Oceňuje jeho texturu a navíc ekologické pozadí korkovníků, které se dají pěstovat v sadech způsobem šetrným k životnímu prostředí.

„Hledám materiály s potenciálem. Odpadní materiály s potenciálem,” uzavírá. A heslo, kterého se celý tým Kaffeeform drží, to jen potvrzuje: „Naše ekologická stopa je malá, ale naše vize je velká. A to jsme teprve na začátku.”

Julian Lechner bude v SDG Talku Vol. 5 mluvit o inovativním využití materiálů a přeměně odpadu na funkční designové předměty každodenní spotřeby.

Vstupenky na Global Goals Summit, který je součástí letošního ročníku Cen SDGs a proběhne už 13. října, jsou právě v prodeji.


Autor: Asociace společenské odpovědnosti

Související

Sdružení TULIPAN představuje nový katalog novoročenek a výrobků z chráněných dílen

Přejít na článek

S kukuřičným cukrem na úklid bytu: Čisticí prostředky už mohou být plně biologicky odbouratelné

Přejít na článek

Sušenky ze zbytků? Biopekárna Zemanka a UGO představují novinku, která využívá suroviny bez plýtvání

Přejít na článek