Kurýři a doručovatelky mohou v době omezeného pohybu pomoci obětem násilí

24. 4. 2020

Nadace Vodafone a ROSA centrum pro ženy ve spolupráci s Českou poštou a 6 soukromými přepravci připravili pro doručovatele informace, jak rozpoznat signály domácího násilí a jak reagovat.

Omezení pohybu kvůli šíření koronaviru dopadá i na oběti domácího násilí a jejich děti. Poštovní doručovatelky a kurýři jsou v dnešní době často jedněmi z mála lidí, se kterými přicházejí do kontaktu. Ti proto mohou obětem domácího násílí nabídnout jednoduchou pomoc – aplikaci Bright Sky CZ.

Přehledné instrukce o tom, jak se zachovat, když zákazník či zákaznice potřebuje pomoc, dostávají kromě zaměstnanců České pošty taky kurýři online supermarketu Rohlík, rozvážkové služby Dáme jídlo, doručovatelé Zásilkovny a taky společností Mesík servis, Party 24, Rychlý převoz a Speedy Kurýr. Celkem pokyny dostanou tisíce doručovatelů.

„Pokud přijde pro zásilku viditelně uplakaná žena, nebo se z bytu či domu ozývá křik či nadávky, není asi vše v pořádku. A zeptat se, jak druhému je, nic nestojí a ti lidé na to velmi často čekají. To, co se jim děje, si sami dávají za vinu,“ říká spoluautorka aplikace Bright Sky CZ Branislava Marvánová Vargová z organizace ROSA centrum pro ženy, která v době omezení pohybu nabízí klientkám mimo jiné i možnost kontaktu přes chat na webových stránkách www.rosacentrum.cz.

Pokud se doručovatelé stanou nechtěnými svědky domácího násilí, mají pokyny, jak postupovat: Ujistit oběť, že to není její vina, zjistit zda je v bezpečí nebo je třeba zavolat Policii ČR, a odkázat na mobilní aplikaci Bright Sky CZ, která poskytuje komplexní a aktualizované informace pro oběti domácího násilí.

„Aplikaci Bright Sky CZ od začátku vnímáme i jako nástroj osvěty. Není určena jen samotným obětem, ale komukoliv z nás, kdo máme obavy o své blízké, kteří mohou zažívat domácí násilí. Kurýři ani doručovatelky nemají suplovat odbornou psychoterapeutickou pomoc, ale mohou jednoduše lidem v nouzi ukázat, kudy k ní vede cesta,“ říká programová manažerka aplikace Bright Sky CZ Veronika Řídelová z Nadace Vodafone.

„Česká pošta doručuje denně dopisy a balíky do všech částí republiky. Potkáváme se se statisíci zákazníky v jejich bydlištích. Pošťák je pro celou řadu klientů jistotou a přirozenou autoritou. Proto nám přišlo zcela samozřejmé se zapojit do aktivity, která pomáhá a může vyřešit problémy, které z vnější strany domovních dveří nejsou vidět,“ říká ředitelka Nadace České pošty Marta Selicharová.

K iniciativě informovat své zaměstnance se připojila i rozvážková služba Dáme jídlo, která působí ve 170 městech Česka, kde pokrývá 60 % české populace. Distribuce instrukcí probíhá na všech téměř 1200 kurýrů. „Vzhledem k našemu zásahu nám dává velký smysl se do projektu zapojit a podpořit ho. Naši kurýři i v této době ve špičce rozvezou více než 6 tisíc jídel za hodinu, to vše za dodržení přísných bezpečnostních a hygienických opatření včetně bezkontaktního doručení, kdy jídlo doručují po telefonické domluvě se zákazníkem za první uzamčené dveře a poté se vzdálí. I takto však mohou zpozorovat varovné signály domácího násilí,“ říká Aleš Ječmen, ředitel logistiky Dáme jídlo.

„V této době se snažíme pomáhat především těm, kteří to nejvíce potřebují a využít naše služby k nejrychlejšímu doručení na výdejní místa Zásilkovny či k doručení nejrůznějších věcí přímo až na adresu. Pokud ale mohou naši kolegové na výdejních místech, kterých máme přes 2000 po celé ČR, a zaměstnanci zákaznického servisu pomoci i touto cestou, velmi rádi se připojíme. Oběti domácího násilí mohou být uvězněny v neřešitelné situaci a toto může být cesta, jak je z ní dostat,“ říká Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta, kam patří také česká Zásilkovna.

Mobilní aplikace Bright Sky CZ je v Česku ke stažení zdarma bez ohledu na operátora od začátku února 2020, a to pro telefony se systémy Android i iOS. Stáhlo si ji už více než 700 lidí, kteří 330krát využili nástroj pro vyhledání nejbližšího centra bezplatné pomoci a 380krát si udělali rychlý test „Jsem v ohrožení?“.


Zdroj: Kurýři a doručovatelky mohou v době omezeného pohybu pomoci obětem násilí, Tisková zpráva Vodafone, 15. 4. 2020.

Související

Rozdíly v odměňování žen a mužů v Evropě zřejmě nezmizí před rokem 2104

Přejít na článek

Salóny krásy mohou díky mobilní aplikaci pomoci obětem domácího násilí

Přejít na článek