Květnová výzva Do práce na kole láká k dopravě na vlastní pohon. Letos již po třinácté

21. 2. 2023

Registrace do 13. ročníku Květnové výzvy Do práce na kole, koloběžce, pěšky nebo poklusem je otevřená. Akce spolku AutoMat, která motivuje k aktivní udržitelné dopravě i zájmu o veřejný prostor, nalákala loni na 25 000 lidí. Během února nabízí nejvýhodnější startovné.

Přátelská atmosféra ve firmách i v ulicích, motivace k pravidelnému pohybu venku, deklarace podpory udržitelné dopravy a také přispění k lepší infrastruktuře. To je jen několik z důvodů, proč se každoročně do Květnové výzvy hlásí desetitisíce účastníků a účastnic v rámci 2 600 firem. Do organizace se k pořádajícímu spolku AutoMat loni přidalo 45 měst, kde se uskutečnily stovky doprovodných akcí. Loňská Květnová výzva Do práce na kole přilákala téměř 25 000 účastnic a účastníků z celého Česka. Ti se po celý měsíc přepravovali (nejen) z práce a do práce pěšky, na kole či poklusem. Společně překonali přes 6,3 milionů kilometrů a ušetřili tak přes 800 tun CO₂ ve srovnání se stejnými cestami vykonanými autem. Pořadatelé věří, že letos se loňský rekord podaří překonat.

„Výzva podporuje všechny možné formy bezmotorové dopravy – kola, koloběžky, běh, chůzi, skejt nebo brusle,” říká koordinátorka výzvy Dominika Lenthárová. „Ve výzvě ale nejde o počty kilometrů, ale celkově o změnu pohledu na dopravu ve městech a naše vlastní dopravní návyky. Cílem je zamyslet se nad tím, jak náš každodenní výběr dopravního prostředku ovlivňuje nejen naši fyzickou i psychickou kondici, ale i kvalitu ovzduší, přírodu celkově a náš společný veřejný prostor,“ dodává Dominika Lenthárová. Anonymizovaná data o trasách získávaných v rámci Květnové výzvy pomáhají městům získat přehled o tom, kudy se jejich obyvatelky a obyvatelé dopravují a jakou infrastrukturu k tomu přirozeně využívají. Data Do práce na kole už takto využívají např. v Ostravě nebo v Brně.

Aktivní mobilita jako konkurenční výhoda

„Naším dalším cílem je také motivovat zaměstnavatele, aby pro své zaměstnance a kolegy vytvářeli lepší podmínky pro aktivní mobilitu,” dodává Dominika Lenthárová. V loňském roce 73 % účastníkům výzvy platili startovné jejich zaměstnavatelé. Do práce na kole pro ně představuje nenáročný a zábavný teambulding, který propojí lidi napříč firmou. Podpora udržitelné mobility je zároveň pro firmu vizitkou moderní organizace, která myslí na budoucnost. V rámci výzvy se také každoročně nominují kandidáti na titul Cyklozaměstnavatel Do práce na kole. Oceněné firmy získají workshop od spolku AutoMat a evropskou certifikaci pro Cyklozaměstnavatele od Partnerství, o.p.s.

Ne nejdál, ale pravidelně

Hlavní kategorií výzvy Do práce na kole je pak Pravidelnost týmů. Organizátoři v každém zapojeném městě z týmů, které splní limit pravidelnosti nad 66 % aktivních cest, losují týmy, které obdrží zajímavé ceny od partnerů výzvy Do práce na kole, např. nextbike, AZUB a Loxper. Pro všechny účastnice a účastníky výzvy jsou pak připraveny výhodné nabídky, slevy a Akce na triko. Měsíční výzvu pak zakončí v zapojených městech závěrečné večírky a doplní i cyklojízdy. Součástí startovního balíčku jsou jako vždy originální trika. Tentokrát s potiskem v designu od Jana Charváta

Květnem to nekončí

Z průzkumů mezi účastnicemi a účastníky předchozích ročníků vyplývá, že 99 % z nich hodlá u udržitelné a aktivní dopravy zůstat i nad rámec května. Spolek AutoMat pořádá také výzvu Zářijovou (v rámci Evropského týdne mobility) a Lednovou, která letos připadá na týden od 23. do 29. ledna. Chce tím připomenout, že aktivní doprava rozhodně není jen sezónní záležitostí, ale plnohodnotný způsob přepravování se (nejen) po našich městech.


Zdroj: Květnová výzva Do práce na kole láká k dopravě na vlastní pohon. Letos již po třinácté. AutoMat. Blogový článek.

Související

Novoroční Udržitelný brunch: Jak funguje partnerství mezi byznysem a neziskem?

Přejít na článek

České firmy nerozumějí ekonomickým benefitům cirkulární ekonomiky. To se brzy změní

Přejít na článek