Letošní oslavy Giving Tuesday jsme odstartovali akcí s podtitulem jak na Zaměstnanecké sbírky
19. 9. 2019
Zaměstnanecké sbírky byly hlavní téma setkání, jež uspořádala Asociace společenské odpovědnosti ve spolupráci se svými partnery v rámci kampaně na podporu dárcovství v Česku Giving Tuesday 2019.
Inspirativní setkání se konalo v sociálním podniku Duhová kavárna v sídle Skupiny ČEZ. Účastníci z řad soukromého a neziskového sektoru zde sdíleli zkušenosti s úspěšnými finančními i nefinančními sbírkami, které realizovali v rámci loňského ročníku Giving Tuesday.
Lucie Mádlová, ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, v úvodu představila úspěchy loňské kampaně Giving Tuesday a plány na letošní rok. Kampaň Giving Tuesday se letos ponese v duchu dobrých skutků a spolupráce s komunitními lídry, kteří budou navíc šířit povědomí o Giving Tuesday ve svých regionech a snažit se motivovat organizace a veřejnost k lokálnímu zapojení.
Michaela Chaloupková, členka představenstva a leader udržitelného rozvoje Skupiny ČEZ, navázala prezentací o aktivitách Skupiny ČEZ a Nadace ČEZ. Sdílela jejich zkušenosti se zaměstnaneckými sbírkami a tím, jak zapojují své zaměstnance do celého procesu sbírek, včetně nominace projektů, na které pak jdou vybrané finanční prostředky.
Michaela Chaloupková, členka představenstva a leader udržitelného rozvoje Skupiny ČEZ
O zaměstnaneckých grantech a hlasování zaměstnanců o top projektech, které granty obdrží, mluvila Jindra Marešová, ředitelka Nadace Albatros. Představila také stipendijní programy pro nadané děti a akci #GivingBooksWeek, jež vyzývá k darování knih v rámci Giving Tuesday.
Jindra Marešová, ředitelka Nadace Albatros
Za Nadaci Vodafone vystoupily Jolana Hájková a Veronika Řídelová, jež sdílely zkušenosti, jak se v loňském roce jejich zaměstnanci zapojili do několika dobročinných aktivit včetně úspěšné finanční sbírky. Její výtěžek šel na podporu vývoje aplikace Echo, která informuje veřejnost o pohřešovaných dětech.
Jolana Hájková a Veronika Řídelová z Nadace Vodafone
V další části byly prezentovány příklady několika nefinančních sbírek. Účastníci se mohli inspirovat například aktivitou České pošty, jež v rámci Giving Tuesday sbírala staré mobilní telefony pro projekt Remobil a výtěžek z prodeje šel na podporu Jedličkova ústavu. Představeno bylo i několik sbírek oblečení, které jsou mezi firmami velmi populární, a byly zmíněny i neziskové organizace, jež následně s vybraným oblečením udržitelně nakládají.
Nechyběly ani příklady sbírek ze zahraničí a tipy na úspěšné finanční sbírky, o kterých se následně diskutovalo ve společné diskuzi s hlavními prezentujícími. Diskutující se shodli, že je velmi důležité zapojit zaměstnance do procesu výběru organizací a jedinců, kterým následně finanční pomoc putuje. Důležité je také jít zaměstnancům příkladem a motivovat je k zapojení například matchingem, kdy firma dvojnásobí či dorovná vybranou částku k nějaké určité hodnotě. Debatující souhlasili i s tím, že čím jednoduší je proces darování, tím více zaměstnanců se zapojí. Podnětnou poznámku měl také Daniel Novák z Nadace ČEZ, jež podotknul, že firma by hlavně své zaměstnance neměla přehlcovat různými programy, aby necítili příliš velký tlak a neměli dojem, že musí neustále darovat.
Po závěrečné debatě měli účastníci prostor ke společnému networkingu a sdílení svých plánů pro letošní ročník Giving Tuesday.
Tipy pro úspěšnou zaměstnaneckou sbírku
- Zjednodušte proces darování
Nabídněte alternativní formy darování (přes bankovní účet, hotovost do kasiček, darování benefitních bodů, stržení částky z platu aj.).
Pracujte se celým spektrem firmy od managementu přes provoz a nabídněte odpovídající formu komunikace.
- Zapojte zaměstnance
Dejte zaměstnancům možnost, aby nominovali projekty, které podpoříte. Případně je nechte hlasovat o jejich preferencích.
- Motivujte zaměstnance
Dávejte pozitivní příklad – matchujte vybrané peníze.
Zapojte celou firmu včetně vedení.
- Propojte dárcovství s dobrovolnictvím
Využijte partnerství s organizacemi, ve kterých zaměstnanci pomáhají.
- Budujte dárcovství jako součást firemní kultury
Propojujte dobročinné aktivity. Zapojujte podporované organizace do firemních akcí. Využívejte jejich služby, seznamujte s nimi vaše zaměstnance.
Tvořte dlouhodobé vztahy.
- Nepřehlcujte zaměstnance
Berte na vědomí, že ochota pomáhat má své hranice.
- Darování by mělo být osobní
Pracujte s osobními příběhy, seznamte zaměstnance s tím, kam jejich podpora směřuje.
Vybírejte silné příběhy, které se dotýkají každého z nás a mohou mít reálný dopad na celou společnost.
Více o svátku dárcovství Giving Tuesday naleznete na webu www.giving-tuesday.cz. Partnery letošního ročníku Giving Tuesday jsou Albatros Media, Nadace Vodafone a Skupina ČEZ.
Související
Ohlédnutí za Cenami SDGs 2022: Nové kategorie i cesta do Bruselu