Linka bezpečí v době koronavirové rozšířila svoje služby pro děti i dospělé

16. 5. 2020

Děti a rodiče, kteří v současné době prožívají strach, frustraci, nejistotu nebo hledají odpovědi na otázky, jak se v krizové situaci zachovat či zvládnout sociální izolaci, mají stále možnost využít služeb Linky bezpečí.

Linka bezpečí je již přes 25 let telefonickou krizovou linkou pro děti a mladé lidi do 26 let, kteří mohou na telefonní číslo 116 111 volat nonstop, anonymně a ZDARMA. Zároveň Linka bezpečí provozuje Rodičovskou linku na čísle 606 021 021, na kterou se obrací rodiče, prarodiče, pedagogové, zkrátka všichni, kteří mají starost o děti. Ta funguje v jiném režimu.

Po celou dobu karantény se podařilo zajistit stálý třísměnný provoz v malých týmech, tak aby se jednotlivé skupiny pracovníků nepotkávaly a Linka bezpečí mohla poskytnout služby všem, kteří je potřebují. Provoz nebyl omezen, naopak se hledaly možnosti kapacit. Podařilo se rozšířit služby chatu z 8 na 12 hodin provozu. U Rodičovské linky byl rozšířen provoz o 4 hodiny denně. Díky partnerům a vlně solidarity se podařilo včas zajistit dezinfekční prostředky a roušky pro všechny konzultanty, které nám věnovali lidé z širokého okolí i samotní pracovníci Linky a jejich rodinní příslušníci. Každá směna má za úkol nejprve otřít povrchy stolů, klávesnice, vydezinfikovat si ruce a po službě toto zopakovat včetně praní molitanových návleků ze sluchátek a čištění mikrofonů.

A jak to vypadá s konkrétními čísly a tématy od klientů?

Nejvýraznější nárůst počtu kontaktů zaznamenali pracovníci Linky bezpečí v rámci online služeb, tedy u chatu (89%) a emailové poradny (20%). V rámci telefonu došlo k poklesu krátkých hovorů na ústředně, ale navýšil se počet dlouhých tematických hovorů, často závažnějších. Obvyklé problémy dětí byly ovlivněné současnou situací. Často se objevovalo téma karantény (omezeného pohybu osob, řešily psychické obtíže a vztahy, ať už v rodině, partnerské nebo vrstevnické. Výraznější nárůst (asi 20krát častěji než v roce 2019) byl zaznamenán u tématu strach z nemoci, hospitalizace, kam spadají obavy z koronaviru.

Nárůst počtu hovorů zhruba o 25% zaznamenala i Rodičovská linka. Došlo k rozšíření provozu na pondělí až čtvrtek, 9,00 – 21,00 hod., tj. o 4 hodiny denně. V pátek zůstal čas stejný 9,00 – 17,00 hod.

Na Rodičovskou linku se obracejí rodiče s výchovnými problémy u dětí, zejména u dětí staršího školního věku, kteří mají problémy samostatně plnit úkoly stanovené školou, pokud např. nemají online vyučování. Pro rodiče toto období často představuje extrémně velké vyčerpání. Po první fázi, kdy se snažili mimořádnou situaci zvládnout a přizpůsobit se okolnostem, u některých probíhá značná deziluze, rezignace, dobíhají různé emoce, pocity, že u školní výuky selhávají. Někteří rodiče často nemají možnost čerpat energii ve vnějších zdrojích, jak bývali zvyklí. Dětem navíc již dlouho chybí kontakt s vrstevníky, který je pro ně velmi potřebný.

Zaměstnanci Linky bezpečí věří, že se s nadcházejícími týdny situace ve společnosti zlepší a to se odrazí i na počtu a tématech hovorů či dotazů. Každop ádně obě služby jedou dál a to i díky firemním a individuálním dárcům, kteří nás finančně, materiálně i slovně podporují. Všem patří velký dík a ti, kdo by se k nim chtěli přidat, naleznou více informací na tomto odkazu.


Zdroj: Článek Linky bezpečí – Linka bezpečí v době koronavirové rozšířila svoje služby pro děti i dospělé.

Související