Malala: Potřebujeme změnu, ne obnovu

14. 10. 2020

Jaký svět chce vidět Malala Yousafzai, držitelka Nobelovy ceny za mír, pro ženy a dívky po skončení pandemie COVID-19? Svět, ve kterém miliony dívek dokončí své vzdělání a pomohou jejich ekonomikám růst, zlepšit veřejné zdraví, zpomalit dopady změny klimatu a posílit demokracii.

Mnoho lidí si právě teď přeje návrat k normálu, k našim předpandemickým rutinám, aby se nemuseli bát vídat se s přáteli a mohli zase jíst v restauracích nebo plánovat výlety. V karanténě někteří z nás ztratili důležité okamžiky v životě, které už nikdy nemohou znovu zažít – promoce, prázdniny, setkání s novorozeným vnukem. Někteří ztratili mnohem víc, od zaměstnání po milované.

Ačkoliv to v některých částech světa vypadá lépe, stále žijeme s nejistotou. Kdy se děti vrátí do tříd? Kdy budeme moci navštívit svou rodinu? Budou vakcíny fungovat?

“Rozumím tomuto pocitu. Skládání zkoušek na vysoké škole z mé ložnice a maturita z domu nebyly mými plány na rok 2020. Chyběly mi kamarádky a cestování za vzdělávacími aktivistkami a dívkami v jiných zemích, jak tomu bylo v předchozích šesti letech. Jako mnoho lidí v mém věku se cítím pozastavená v čase, připravená začít svůj dospělý život, ale nejsem schopná opustit svůj rodinný dům”, říká Malala.

Malala se přesto nechce vrátit do „normálu“. Věří, že tato krize nabídla našemu světu šanci změnit se k lepšímu. Nechce se vrátit do světa zrychlujících se klimatických změn nebo rasové nespravedlnosti. Nechce, abychom obnovili svůj starý život, zatímco budeme nadále ignorovat diskriminaci a násilí vůči náboženským a etnickým menšinám. Nechce, abychom zanedbali více než 70 milionů uprchlíků, kteří byli nuceni kvůli konfliktům nebo pronásledování opustit své vlastní domovy.

Víme, že pandemie pouze prohloubila mnoho problémů, kterým ženy a dívky čelily před touto zdravotní krizí. Před COVID-19 bylo po celém světě 129 milionů dívek mimo školu. Výzkum Malala fondu odhaduje, že 20 milionů dívek by se po pandemii nemuselo do škol nikdy nevrátit. V příliš mnoha komunitách omezují genderové normy ambice dívek a zvyšují jejich vystavení násilí a vykořisťování. Dívkám se říká, že nepotřebují vzdělání, protože jejich hodnota spočívá pouze v manželství, mateřství a domácí práci.

I uprostřed globální zdravotní krize vidíme, jak diskriminace na základě pohlaví vytváří překážky pokroku. Organizace CARE uvádí, že ženy tvoří pouze 24 % národních týmů reagujících na COVID-19 a příliš málo vlád implementuje opatření pro rovnost pohlaví ve svém úsilí řešit pandemii.

Potřebujeme reset, ne obnovení

Potřebujeme ekonomické systémy, které fungují pro dívky a ženy – nikoli proti nim. Musíme přepracovat zastaralé učební osnovy, které stále definují, co se dívky a chlapci ve třídě učí a přináší světu. Potřebujeme více žen v rozhodovacích pozicích v oblasti vzdělávacích politik a rozpočtů.

Abychom mohli přenastavit systém, budeme potřebovat vedoucí osoby, aby mobilizovaly podstatné finanční zdroje do vzdělávání. Existuje mnoho způsobů, jak toho dosáhnout, prostřednictvím oddlužení, rozpočtů na pomoc a daňových reforem v zemích s nízkými příjmy. Bude potřeba obhájce na prosazování změn politiky na místní, regionální, národní a mezinárodní úrovni. Malala fond podporuje pedagogy a aktivisty provádějící tuto práci každý den prostřednictvím sítě Champions Network.

Malala často říká, že jejím cílem je, aby za svého života viděla každou dívku ve škole. Představme si ale, že COVID-19 je zlomovým okamžikem, dobou, kdy investujeme do vzdělávání jako nikdy předtím v lidské historii, dobou, kdy konečně splníme roky slibů. Představme si, že tisíce aktivistů v oblasti vzdělávání po celém světě netráví zbytek života bojováním o to, aby všechny dívky byly ve škole. Představme si, že miliony dívek dokončí své vzdělání a pomohou jejich ekonomikám růst, zlepšit veřejné zdraví, zpomalit dopady změny klimatu a posílit demokracii.

Pandemie nám nabízí příležitost urychlit pokrok, spolupracovat po celém světě – nevrátit se do normálu, ale udělat skok vpřed.


Zdroj: Malala: We need a reset, not a recovery. Evoke.org [online]. Dostupné ZDE.

Související

INEX zahajuje spolupráci se soukromým sektorem v oblasti Globálního rozvojového vzdělávání a SDGs

Přejít na článek

Jak se komunikuje udržitelnost v maloobchodních řetězcích v Česku? Univerzita Karlova a CIRA Advisory odpovídají v pokračování Manuálu komunikace udržitelnosti

Přejít na článek