Místo nákupního šílenství Black Friday přichází den dárcovství Giving Tuesday
29. 11. 2019
Tisíce lidí v Česku bojkotují konzumerismus Black Friday a přidávají se k světovému dni dárcovství Giving Tuesday. Zapojte se v úterý 3. prosince do nejštědřejšího dne v roce i vy!
Vyberte si z více než 270 dárcovských výzev na www.giving-tuesday.cz a podpořte ty, kdo to nejvíc potřebují. Giving Tuesday v Česku již čtvrtým rokem pořádá Asociace společenské odpovědnosti.Na Black Friday v Česku každoročně stoupají tržby obchodům o 350 % oproti běžným pátkům. Ve Spojených státech se zvyšují dokonce o 2100 %. Každý Čech utratí v tento den průměrně 5 973 Kč.[1] Místo zbytečného utrácení a konzumerismu přitom lze čas a peníze investovat mnohem lépe: pomoci někomu, kdo to opravdu potřebuje. Právě proto do Česka Asociace společenské odpovědnosti přivedla světový den dárcovství Giving Tuesday. Ten je protipólem konzumerismu Black Friday a oslavuje chuť pomáhat. Připojte se k nejštědřejšímu dni v roce v úterý 3. prosince i vy.
„Kdybych měla Black Friday a Giving Tuesday k něčemu připodobnit, byla by to Popelka a její zlá nevlastní sestra Dora. Dora láká lidi k bláznivému nakupování věcí, které ani často nepotřebují. Nutí je utrácet, hromadit a sobecky myslet jen na sebe. Naopak Popelka by se rozdala pro druhé, s láskou a pokorou všem pomáhá. Giving Tuesday oslavuje lidskost a spojení těch, kterým nejsou potřeby ostatních lhostejné,” uvádí Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, pod jejíž hlavičkou se svátek v Česku slaví.
Giving Tuesday každý rok vybízí společnost ke konání dobrých skutků. V loňském roce se na Giving Tuesday podařilo na různé dobročinné projekty v Česku vybrat na 32 milionů korun. Právě dobročinnost je Čechům vlastní – podle aktuálního průzkumu agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti je pro 87 % naší společnosti důležité pomáhat potřebným a více než pětina populace se chce letos do nejštědřejšího dne Giving Tuesday zapojit. „Filantropicky založené jsou v Česku spíše ženy. S věkem přitom pak klesá vnímaná důležitost pomáhání druhým. Obecně také platí, že lidé s nižším vzděláním se do dobročinnosti zapojují méně. Lidé s vyšším vzděláním pak výrazně častěji přispívají finančně, kupují charitativní produkty a také se zapojují do aktivit pořádaných jejich zaměstnavatelem,“ uvádí Markéta Kneblíková, PR manažerka výzkumné agentury Ipsos.Do Giving Tuesday se může zapojit kdokoli – jednotlivci od dětí po dospělé, školy, města, organizace nebo firmy. Každoročně pořádá charitativní projekt i Skupina ČEZ s Nadací ČEZ a jejich zaměstnanci. Letos z firmy poputuje na dobročinné účely rekordní částka. „Letošní ročník „Plníme přání, myslíme na druhé“ opět předčil naše očekávání, protože jsme překonali loňský rekord. Díky zapojení 1 841 zaměstnanců se nám podařilo vybrat neuvěřitelných 3 165 281 korun. Nadace ČEZ tuto částku zdvojnásobila na finálních 6 330 562 korun, a mohli jsme tak podpořit 104 lidí, kteří se ocitli v těžké životní situaci,“ říká Michaela Chaloupková, ředitelka divize správa a leader udržitelného rozvoje Skupiny ČEZ.Podporou společensky prospěšných projektů se do Giving Tuesday už třetím rokem zapojuje také nakladatelský dům Albatros Media. Všichni zaměstnanci mohou žádat o grant na dobročinné projekty ze svého okolí, do nichž se sami aktivně zapojují. „Zaměstnanecké granty vyhlašujeme na Giving Tuesday již od roku 2016. Na společensky prospěšné projekty, které spojuje zájem a osobní zapojení našich zaměstnanců jsme již věnovali přes 3 miliony korun. V roce 2016 jsme také založili Nadaci Albatros, která podporuje děti a mladé lidi ze sociálně slabých rodin ve vzdělávání,“ uvádí Silke Horáková, investorka a spolumajitelka Albatros Media.
Giving Tuesday oslavují lidé po celé planetě i v Česku. Světovému dni dárcovství udělili záštitu pražský primátor Zdeněk Hřib, brněnská primátorka Markéta Vaňková nebo hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek. V barvách Giving Tuesday se na den dárcovství znovu rozsvítí pražská Petřínská rozhledna.
Partnery letošního ročníku Giving Tuesday Česko jsou Albatros Media, Nadace Vodafone a Skupina ČEZ. Partnerem pro výzkum trhu a veřejného mínění je výzkumná agentura Ipsos. Mediálním partnerem je Deník N.
O Asociaci společenské odpovědnosti
Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR) je největší iniciativa společenské odpovědnosti (CSR) a Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) OSN v Česku. Hájí zájmy více než 300 členů z řad korporátního, neziskového, vzdělávacího i veřejného sektoru s cílem zvýšit jejich potenciál a kompetence v oblasti CSR a SDGs. Od roku 2017 uděluje prestižní Ceny SDGs za naplňování globálních cílů a je organizátorem unikátního ženského fotbalu Global Goals World Cup v Česku. Více na www.spolecenskaodpovednost.cz.
O výzkumu
Výzkum realizovala výzkumná a technologická firma Ipsos na reprezentativním vzorku populace ČR ve věku 18 až 65 let. Celkem se ho zúčastnilo 1005 respondentů. Výzkum byl realizován v listopadu 2019 pomocí Ipsos online panelu Populace.cz. Celý výzkum naleznete na tomto odkazu.
[1] Data průzkumu Black-Friday.Global, dostupný zde: black-friday.global/cs-cz/.