Newsletter
Náklady versus svědomí: Dilema letošních cestovatelů
18. 7. 2023
Kufry se balí, prázdniny jsou v plném proudu a udržitelnost se neptá. Společnost Booking.com zveřejnila průzkum sestavený z odpovědí od více než 33 000 cestovatelů z 35 zemí. Hlavní výsledek? Dilema mezi snižováním nákladů na mnohdy předražené cestování a šetrnějším přístupem k cestování.
I v době všeobecné globální nejistoty je, jak je na číslech vidno, cestování udržitelnějším způsobem stále více v popředí zájmu:
- 4 z 5 cestovatelů tvrdí, že chtějí cestovat udržitelněji, zatímco stejný počet uvádí, že jejich plány ovlivňuje celosvětová energetická krize a rostoucí životní náklady.
- Téměř polovina cestovatelů se domnívá, že udržitelnější způsoby cestování jsou příliš drahé, na rozdíl od 43 %, kteří jsou ochotni připlatit si za způsoby cestování s udržitelnou certifikací.
- 67 % cestovatelů dělá i na cestách mnoho opatření – vypíná klimatizaci na ubytování (o 29 % více než v roce 2022) nebo v hotelu opakovaně používá stejný ručník (o 25 % více než v roce 2022).
Průzkum od Booking.com toho ale ukázal mnohem více. S dlouhodobě rostoucí inflací se téměř polovina cestovatelů utvrzuje v představě, že musí volit mezi udržitelností a financemi na cesty, které mají k dispozici, přičemž pro 49 % z nich jsou udržitelnější možnosti cestování příliš drahé. Na druhou stranu skoro polovina by byla ochotna zaplatit více za ubytování s certifikátem udržitelnosti. Jednoduše hledají jistotu, že dopad na planetu bude i během sbírání nových zážitků pod kontrolou.
Pro provozovatele hotelů je to skvělá příležitost k tomu, aby se uvědomělí cestovatelé vraceli. Téměř polovina lidí by uvítala slevy na ekologicky šetrné možnosti, to je o 12 % více než loni, zatímco 42 % by k udržitelnějšímu cestování povzbudily „věrnostní bodíky” využitelné k bezplatným dodatečným výhodám nebo slevám na další rezervace.
Odpovědné mikro-zvyky
Povzbudivé je, že dnes už 68 % cestovatelů používá opakovaně použitelné nákupní tašky i během cest, 64 % recykluje odpad a 58 % si vozí vlastní láhev na vodu. A co každodenní návyky?
- 67 % lidí vypíná klimatizaci na hotelu, což je o 29 % více než v roce 2022.
- 60 % nechce každý den měnit ručník, to je o 25 % více než loni.
- 43 % si plánuje prohlídku památek tak, aby mohli jít pěšky, na kole nebo veřejnou dopravou.
- Stejné procento cestovatelů dává přednost malým a lokálním obchodům před často levnějšími supermarkety.
4 tipy, na které na cestách nezapomínat:
O tom, že si na cesty můžete zabalit tuhou kosmetiku místo jednorázových lahviček z hotelů, vlastní skladný příbor místo plastového z fast foodu nebo raději nasednout do vlaku než do auta nebo letadla vám asi psát nemusíme. Přesto jsme vybrali čtyři tipy na cesty, které vás možná ještě nenapadly, ale možná je vlastně děláte úplně automaticky.
UBYTOVÁNÍ
O ručnících už jsme mluvili – prát každý den ručníky po všech hostech je nesmysl, a vědí to už i hotely samotné. Mnohdy nabádají návštěvníky, ať ručník v případě, že ho chtějí znovu použít, nechají na přesně určeném místě. S tím souvisí i další možnost – využívat cedulku „nerušit“. Tím ušetříte i drogerii na úklid a čištění pokoje.
LOKÁLNÍ STRAVOVÁNÍ
Nepoznané chutě umocňující zážitek z cest – díky lokální omáčce nebo dezertu. Ochutnejte to, co vám fast food nebo hotelová restaurace nenabídne. Zajděte ke stánku na ulici, ztraťte se v boční uličce a objednejte si v restauraci „pro místňáky”. Nejen, že podpoříte tamní mikroekonomiku, ale snížíte i vlastní uhlíkovou stopu. A to se týká nejen jídla, ale třeba i piva! Ač se to nemusí zdát, i pivo hodně cestuje po světě. A pitím toho lokálního můžete přispět ke změně.
VÝLETY A ZÁŽITKY
Známe to všichni – delfinária, opičky sedící poslušně na rameni, procházky na hřbetu slona. Oni tu ale nejsou pro lidské potěšení, potřebují prostor. Delfíny často provozovatelé podobných zábavních center odchytávají v přírodě a u slonů je to podobné – výjimkou není jejich omámení alkoholem, aby byli krotcí a vozili turisty, už během slůněcích let jsou také odtrženi od matek. Při cestách do exotiky ale není nouze o útulky nebo centra pro zraněná zvířata, která uvítají příspěvek na vstupné a možnost v tichosti se na zvířata podívat.
AUTENTICITA MÍSTA
Ulice bez davů turistů. Žádné fronty na vstupy do památek. Širší výběr ubytování, často za lepší ceny… Ať se na to podíváte jakkoli, cestování mimo sezónu má jen samé výhody. 43 % turistů si dle Booking.com letos naplánovalo či naplánuje cestu mimo hlavní sezónu ve snaze vyhnout se davům. Vycestování mimo hlavní sezónu vám pomůže místo poznat opravdu autenticky, a o to má při cestování jít především.
Neobjevené skvosty, třeba vlakem
V Česku je podle International´s sustainable travel index 2021 nejhustší železniční síť v Evropě. Na 1 000 čtverečních kilometrů připadá 121,25 km kolejí, ve druhé Belgii je to cca 118 km a ve třetím Německu zhruba 107. Nabízí se to využít i v létě ideálně v kontextu s neobjevenými skvosty. Tedy s místy v Česku, která jsou moc krásná, na turisty připravená a zatím se o nich moc neví. Přehled neobjevených skvostů každý rok připravuje CzechTourism ve spolupráci s kraji.
Letos do žebříčku podle ředitele České centrály cestovního ruchu Jana Hergeta patří třeba zřícenina hradu Vízmburk v Královéhradeckém kraji, zámek Chyše v Karlovarském kraji, který Karel Čapek zvěčnil v dílech Krakatit a Věc Makropulos. Anebo jihočeská Vodárenská věž v Českých Budějovicích z 18. století. Účelem těchto tipů je rozprostřít cestovní ruch po celém Česku. Pro cestovatele to má nespornou výhodu: pustí-li se do jejich objevovaní, nehrozí, že se budou muset prodírat davy.
Přidaná hodnota
Seznamte se s pojmem regenerativní turismus. Ten jde o kousek dál než udržitelný. Udržovat současný stav totiž přírodě nestačí. Hlavní myšlenkou „regenerativního turismu“ je, že návštěvník opouští místo v lepším stavu, než do jakého přijel. Pokud natrefíte v přírodě na pohozený odpadek, zkuste od něj přírodě pomoci. Hodí se mít vždy gumovou rukavici s sebou v kapse batohu. Je to nový trend, který potvrdila data od Booking.com. 66 % cestovatelů totiž uvedlo, že chce opustit destinaci, kterou navštíví, v lepším stavu, než do jakého přijeli.
Tak hurá na udržitelné léto!
Autor: Asociace společenské odpovědnosti s přispěním CzechTourism
Související
Přihlaste váš firemní tým na Alej Svobody
Newsletter