Nejštědřejší úterý v roce. Na Giving Tuesday v Česku opět padl dárcovský rekord

15. 12. 2020

Úterý 1. prosince na celém světě patřilo štědrosti a dobrým skutkům. Stovky milionů lidí z nejrůznějších koutů světa se v tento den u příležitosti Giving Tuesday spojili a konali dobré skutku. V Česku se na dobročinné projekty v rámci kampaně Giving Tuesday podařilo vybrat více než 73 milionů korun. Giving Tuesday se koronavirové krizi navzdori opět stalo nejštědřejším úterým v roce.

Světový den štědrosti a dárcovství každý rok vybízí společnost ke konání dobrých skutků. Letos se do Giving Tuesday v Česku zaregistrovalo 238 dárcovských výzev, které vyzývaly k darování peněz, oblečení, potravin a konání dalších dobročinných aktivit. O tom, že štědrost není Čechům rozhodně cizí, hovoří i výsledky výzkumu agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti. Již v říjnu ukázal, že pro 85 procent obyvatel České republiky je důležité pomáhat druhým.

V letošním roce kladla kampaň Giving Tuesday důraz především na to, jak podpořit potřebné lidi způsoby, které jsou bezpečné a umožňují dělat dobré skutky i při dodržování sociální distance. To se odrazilo i na chování dárců, kteří nejčastěji volili možnost přispívat online. Například prostřednictvím dárcovské platformy Darujme.cz se na dobročinné projekty vybralo 7 099 828 Kč.

Do online prostředí se letos z velké části přemístila i Sbírka potravin, která jako každý rok vyvrcholila právě na Giving Tuesday. Zákazníci Rohlik.cz a Tesco online měli možnost zakoupit charitativní balíčky, a pomoci tak například maminkám samoživitelkám, opuštěným seniorům, dětem v dětských domovech nebo postiženým. Přes oba online portály se dohromady darovalo 62,8 tun potravin v hodnotě 4 791 200 Kč.

Letošní nejúspěšnější veřejnou sbírkou se stala sbírka Srdce dětem v Lidlu. Ta probíhala ve všech prodejnách obchodního řetězce a lidé na ni mohli přispívat i online. Na pomoc rodinám s vážně nemocnými dětmi se přes organizaci Život dětem vybralo neuvěřitelných 39 000 000 Kč.

Nejštědřejší zaměstnaneckou sbírkou se stal i letos projekt „Plníme přání, myslíme na druhé“, realizovaný Skupinou ČEZ, Nadací ČEZ a jejich zaměstnanci. Na pomoc lidem v těžké životní situaci se jim podařilo vybrat 5 891 802 Kč.

Na počest všech dobrých skutků napříč Českem se v úterý 1. prosince po setmění rozzářila rozhledna na pražském Petříně v barvách Giving Tuesday. Večer se také rozsvítila Nemocnice na Bulovce v Praze. Ta na sobě nesla symboly srdce a baterie, které se v rámci dobročinné aktivity „Světlo lékařům“ postupně od 24. listopadu do 1. prosince objevovaly na budovách nemocnic a domovů pro seniory po celé republice a symbolicky zářily pro všechny zdravotníky, pečovatele, dobrovolníky a spoluobčany zasažené pandemií Covid-19. Tato kampaň zaznamenala velký úspěch i ve světě a stala se inspirací pro ostatní zahraniční lídry Giving Tuesday.

Giving Tuesday se koná vždy první úterý po Dni díkuvzdání. V Česku ho již od roku 2016 zastřešuje Asociace společenské odpovědnosti. A tak s velkou radostí vzdáváme díky všem partnerům, bez kterých by kampaně nemohly vzniknout. O letošní ročník nejštědřejšího dne v roce se postarala Skupina ČEZ a Albatros Media. Partnerem pro výzkum trhu a veřejného mínění byla výzkumná agentura Ipsos. Ambasadorem pro expertní dobrovolnictví platforma Česko.Digital, pro online dárcovství platforma Darujme.cz. Partnerem projektu Světlo lékařům byla Česká spořitelna. O celou vizuální identitu se i letos s láskou staralo grafické a reklamní studio MadLove.

Související

Připravujeme nové vydání katalogu udržitelných dárků členů Asociace

Přejít na článek