
Ze světa členů
Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání
4. 4. 2025
Na začátku letošního roku nabyla účinnosti zásadní legislativní novela v oblasti sociálního podnikání, která kromě jiného výrazně ovlivní dostupnost náhradního plnění pro firmy. Přinášíme přehled nejdůležitějších změn a doporučení pro firmy, jak se na nové podmínky připravit.
Náhradní plnění je jedním ze způsobů, jak můžou firmy splnit povinnost zaměstnávat osoby se zdravotním postižením (OZP). Podle zákona totiž musí, pokud mají více než 25 zaměstnanců, zajistit, aby alespoň čtyři procenta jejich pracovních míst obsazovaly právě osoby se zdravotním postižením.
Pokud tuto povinnost nesplní přímým zaměstnáním, můžou ji nahradit jinak – nákupem služeb nebo výrobků od integračních sociálních podniků a zaměstnavatelů uznaných na chráněném pracovním trhu. Tedy náhradním plněním. „Danou změnu pravidel pro možnost dodávek náhradního plnění nelze oddělovat od řady nových pravidel pro tzv. chráněný trh práce a legislativního ukotvení integračních sociálních podniků. Cílem těchto změn je posílení preferované varianty přímého zaměstnávání osob se zdravotním postižením u zaměstnavatelů na otevřeném trhu práce. Tato změna by měla rovněž v maximální míře eliminovat nežádoucí přeprodej zboží a služeb, na jejichž výrobě měli lidé se zdravotním postižením nulový podíl,” komentuje Ondřej Závodský, vedoucí oddělení sociálního podnikání MPSV.
Co se mění?
Hlavní změna spočívá ve snížení maximálního objemu náhradního plnění, které mohou poskytovat integrační sociální podniky a zaměstnavatelé uznaní na chráněném pracovním trhu. Zatímco v roce 2024 mohly poskytovat náhradní plnění do výše 28násobku průměrné mzdy za každého přepočteného zaměstnance OZP, od letošního roku se tento limit snižuje na 14násobek.
Celkový objem dostupného náhradního plnění je tak o polovinu nižší než v předchozím roce. Kapacity se vyčerpají rychleji, takže náhradní plnění nemusí být dostupné pro všechny firmy, které ho potřebují. Vyšší poptávka a omezená nabídka zároveň může pro firmy znamenat vyšší náklady na získání náhradního plnění.
Co by měly firmy dělat?
Plánovat zajištění náhradního plnění s dostatečným předstihem, protože kapacity budou rychle vyčerpány. Zároveň oslovit poskytovatele co nejdříve, aby měly jistotu, že budou mít potřebné plnění k dispozici a zvážit například přímé zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Od věci není ani navázání úzké spolupráce se sociálními podniky – můžou se podílet na dlouhodobých projektech a stabilizovat tak jejich financování.
Ze světa členů
Ze světa členů