Nový průzkum odhaluje lukrativní příležitosti v odvětví rostlinného podnikání

2. 10. 2020

Nový spotřebitelský průzkum organizace ProVeg odhalil největší příležitosti v rostlinném odvětví zaměřený přímo na české prostředí. Spotřebitelům chybí především větší rozmanitost výběru a nižší ceny. Výrobci by se měli zaměřit na produkci alternativ masa, mléka, sýrů a jogurtů. Spotřebitelé také žádají hotová čistě rostlinná jídla či veganské pečivo.

Cílem průzkumu, kterého se v České republice zúčastnilo 375 lidí, bylo určit priority pro zlepšování a vývoj rostlinných produktů. Téměř 90 % respondentů byli vegané či lidé, kteří jedí převážně rostlinné potraviny, zatímco 10 % byli tzv. reduktariáni.

Žádané produkty

Alternativy masa (např. tofu, tempeh nebo seitan) jsou produkty, které by reduktariáni i vegani a vegetariáni viděli v supermarketech nejraději. Čistě rostlinné pekárenské výrobky jsou druhým nejžádanějším produktem a spotřebitelé by rádi v supermarketech viděli také více rostlinných sýrů a alternativ vajec či hotových rostlinných jídel.

Rostlinné masné alternativy, pečivo, rostlinný jogurt a sýr nebo hotová jídla představují obrovské příležitosti pro růst. Doporučujeme, aby se výrobci zaměřili na rozšíření svého sortimentu o tyto produkty. Společnosti, které uvažují o uvedení svých rostlinných řad na trh, mohou mít z těchto informací prospěch a doporučujeme jim, aby nás kontaktovali ohledně další podpory.” uvádí Martin Ranninger, předseda České veganské společnosti.

Další klíčová zjištění

Přestože zákazníci konkrétních rostlinných produktů bývají spokojeni, nemyslí si, že v maloobchodních místech v jakékoli kategorii je k dispozici dostatek rostlinných možností. Tento nedostatek možností a tedy i viditelnosti by mohl vysvětlit nižší procento spotřebitelů, kteří nakupují v určitých kategoriích.

Více než třetina respondentů chce větší rozmanitost rostlinného sýra, po němž následují levnější produkty. Respondenti také hodnotili své zkušenosti se supermarkety jako Lidl, Albert, Kaufland, Tesco a Billa, přičemž Tesco a Albert dosáhli nejvyššího skóre v šíři produktů. Supermarket, kde respondenti nejsou tak spokojeni, takže existuje velká příležitost ke zlepšení, je Billa.

Evropská zjištění

Průzkum České republiky byl součástí celoevropského průzkumu 6 221 spotřebitelů v devíti evropských zemích, který provedla společnost ProVeg International. V celé Evropě je rostlinný sýr produktem, který by jak reduktariány, tak vegany, nejvíce žádaným produktem. Rostlinná hotová jídla jsou druhým nejžádanějším produktem pro reduktariány a třetím nejžádanějším pro vegany. Reduktariáni by také rádi viděli více alternativ masa, které věrně napodobují maso, zatímco vegani hledají více rostlinného pečiva a čokolády.

Velké příležitosti k růstu byly také odhaleny v rostlinných alternativách mořských plodů a vajec. Pouze 16 % reduktariánů již nakoupilo a vyzkoušelo rosltinné mořské plody, zatímco u vaječných alternativ je míra spotřeby ještě nižší, pouze 11 %. A to i přes silnou potenciální poptávku po obou kategoriích produktů, zejména v případě alternativ vajec mezi reduktariány.

Celoevropskou zprávu si můžete stáhnout zde.


Zdroj: článek poskytla a přeložila Česká veganská společnost, z.s.

Související

Pod pokličku neziskového sektoru nahlíží nový podcast Dobro skladem

Přejít na článek

Virtuální běh pro Paraple se letos uskuteční od 1. do 29. května. Zapojte se!

Přejít na článek