Nový průzkum odhaluje lukrativní příležitosti v odvětví rostlinného podnikání

2. 10. 2020

Nový spotřebitelský průzkum organizace ProVeg odhalil největší příležitosti v rostlinném odvětví zaměřený přímo na české prostředí. Spotřebitelům chybí především větší rozmanitost výběru a nižší ceny. Výrobci by se měli zaměřit na produkci alternativ masa, mléka, sýrů a jogurtů. Spotřebitelé také žádají hotová čistě rostlinná jídla či veganské pečivo.

Cílem průzkumu, kterého se v České republice zúčastnilo 375 lidí, bylo určit priority pro zlepšování a vývoj rostlinných produktů. Téměř 90 % respondentů byli vegané či lidé, kteří jedí převážně rostlinné potraviny, zatímco 10 % byli tzv. reduktariáni.

Žádané produkty

Alternativy masa (např. tofu, tempeh nebo seitan) jsou produkty, které by reduktariáni i vegani a vegetariáni viděli v supermarketech nejraději. Čistě rostlinné pekárenské výrobky jsou druhým nejžádanějším produktem a spotřebitelé by rádi v supermarketech viděli také více rostlinných sýrů a alternativ vajec či hotových rostlinných jídel.

Rostlinné masné alternativy, pečivo, rostlinný jogurt a sýr nebo hotová jídla představují obrovské příležitosti pro růst. Doporučujeme, aby se výrobci zaměřili na rozšíření svého sortimentu o tyto produkty. Společnosti, které uvažují o uvedení svých rostlinných řad na trh, mohou mít z těchto informací prospěch a doporučujeme jim, aby nás kontaktovali ohledně další podpory.” uvádí Martin Ranninger, předseda České veganské společnosti.

Další klíčová zjištění

Přestože zákazníci konkrétních rostlinných produktů bývají spokojeni, nemyslí si, že v maloobchodních místech v jakékoli kategorii je k dispozici dostatek rostlinných možností. Tento nedostatek možností a tedy i viditelnosti by mohl vysvětlit nižší procento spotřebitelů, kteří nakupují v určitých kategoriích.

Více než třetina respondentů chce větší rozmanitost rostlinného sýra, po němž následují levnější produkty. Respondenti také hodnotili své zkušenosti se supermarkety jako Lidl, Albert, Kaufland, Tesco a Billa, přičemž Tesco a Albert dosáhli nejvyššího skóre v šíři produktů. Supermarket, kde respondenti nejsou tak spokojeni, takže existuje velká příležitost ke zlepšení, je Billa.

Evropská zjištění

Průzkum České republiky byl součástí celoevropského průzkumu 6 221 spotřebitelů v devíti evropských zemích, který provedla společnost ProVeg International. V celé Evropě je rostlinný sýr produktem, který by jak reduktariány, tak vegany, nejvíce žádaným produktem. Rostlinná hotová jídla jsou druhým nejžádanějším produktem pro reduktariány a třetím nejžádanějším pro vegany. Reduktariáni by také rádi viděli více alternativ masa, které věrně napodobují maso, zatímco vegani hledají více rostlinného pečiva a čokolády.

Velké příležitosti k růstu byly také odhaleny v rostlinných alternativách mořských plodů a vajec. Pouze 16 % reduktariánů již nakoupilo a vyzkoušelo rosltinné mořské plody, zatímco u vaječných alternativ je míra spotřeby ještě nižší, pouze 11 %. A to i přes silnou potenciální poptávku po obou kategoriích produktů, zejména v případě alternativ vajec mezi reduktariány.

Celoevropskou zprávu si můžete stáhnout zde.


Zdroj: článek poskytla a přeložila Česká veganská společnost, z.s.

Související

Češi budou opět smečovat za lepší svět. Přihlášky do beach volejbalového turnaje jsou otevřeny do konce června

Přejít na článek

Unilever se v souladu se svou novou vizí Positive Beauty zříká označení „normální“.

Přejít na článek