O čem je Směrnice o posílení postavení spotřebitelů pro ekologickou transformaci?

20. 5. 2025

Již od minulého roku je v platnosti směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2005/29/ES a 2011/83/EU, pokud jde o posílení postavení spotřebitelů pro ekologickou transformaci prostřednictvím lepší ochrany před nekalými praktikami a lepších informací (dále jen „Směrnice“). Evropská unie tímto vypracovala právní předpis, který má reflektovat zejména řádné fungování vnitřního trhu, založené na vysoké úrovni ochrany spotřebitele a životního prostředí.

Tento právní rámec zajišťuje větší ochranu spotřebitelů před zavádějícími ekologickými tvrzeními a zvyšuje transparentnost informací o trvanlivosti a opravitelnosti výrobků. Evropská unie zastává názor, že pro to, aby bylo dosaženo pokroku v zelené transformaci, je nezbytné, aby spotřebitelé mohli činit informovaná rozhodnutí o nákupu, a přispívat tak k udržitelnějším vzorcům spotřeby.

Důvody přijetí Směrnice

Občané EU se potýkají s důsledky změny klimatu a chtějí se čím dál tím více podílet na jejím řešení. Díky této Směrnici tak budou mít k dispozici více informací, aby mohli činit správná ekologická rozhodnutí a také budou lépe chráněni před greenwashingem, socialwashingem a dalšími nekalými obchodními praktikami. Směrnice je tedy nezbytná k tomu, aby mohli občané EU hrát aktivní úlohu ve společné snaze o zelenější a spravedlnější Evropu. Dokument je jednou z iniciativ stanovených v novém programu EU pro spotřebitele a v Akčním plánu pro oběhové hospodářství a navazuje na Zelenou dohodu pro Evropu.

Hlavní cíle Směrnice

  • Ochrana spotřebitelů před nekalými praktikami: Směrnice chrání spotřebitele před zavádějícími ekologickými tvrzeními a zakazuje tvrzení založená na kompenzaci emisí skleníkových plynů, v nichž se uvádí, že produkt, ať už se jedná o zboží nebo službu, má neutrální, snížený nebo pozitivní dopad na životní prostředí. Taková tvrzení by měla být povolena jen tehdy, jsou-li založena na skutečných dopadech daného produktu během životního cyklu, a nikoliv mimo hodnotový řetězec produktu, neboť se tak jedná o dvě odlišné skutečnosti. Obchodníkům je dále zakázáno poskytovat nejasné nebo klamavé informace o vlastnostech produktů.
  • Podpora udržitelnosti: Směrnice povzbuzuje udržitelné spotřebitelské chování. Zavádí požadavek na poskytování jasných, relevantních a spolehlivých informací. Obchodníkům to umožní jednat za rovných podmínek, čímž dojde k podpoře hospodářské soutěže jak z postavení kupujících, tak i prodávajících.
  • Boj proti předčasnému zastarávání: Nová pravidla vyžadují, aby obchodníci transparentně informovali o opravitelnosti a dostupnosti náhradních dílů, jakož i o aktualizacích softwaru u zboží s digitálními prvky, digitálního obsahu a digitálních služeb. Cílem je zabránit praxi předčasného zastarávání a podpořit větší životnost produktů.
  • Harmonizace pravidel v EU: Směrnice zajišťuje jednotná pravidla napříč členskými státy, včetně zavedení harmonizovaného štítku s informacemi o obchodní záruce na trvanlivost. Takové oznámení (štítek) by mělo být vůči spotřebitelům komunikováno zřetelným způsobem například na regále, kde je zboží umístěno, nebo umístěním štítku přímo vedle obrázku zboží, pokud je prodáváno online.

Směrnice již vstoupila v platnost a členské státy jsou nyní povinny její obsah do 2 let transponovat do svých národních právních řádů. Tím dojde k vytvoření jednotného rámce, který posílí postavení spotřebitelů a podpoří ekologickou transformaci po celé EU.

Směrnice představuje klíčový krok EU k podpoře udržitelnosti a transparentnosti na trhu. Zaměřuje se na ochranu spotřebitelů před nekalými praktikami, podporuje informovanost o ekologických aspektech produktů a bojuje proti předčasnému zastarávání. Zároveň harmonizuje pravidla napříč EU, což usnadní přechod k udržitelné ekonomice. Další vývoj nejen této Směrnice, ale celé ESG oblasti pro Vás budeme dále sledovat.


Autoři: Mgr. Jakub Málek, Ráchel Kouklíková a Tereza Hrudková, PEYTON legal advokátní kancelář

Související

Směřování ke klimatické udržitelnosti: co je to uhlíková neutralita?

Přejít na článek

Za 20 let působení Fairtrade Česko a Slovensko získali pěstitelé 200 milionů Kč na rozvoj komunit

Přejít na článek