O zboží s certifikací Fairtrade je mezi českými zákazníky rostoucí zájem

4. 8. 2020

I v roce 2019 rostly prodeje zboží s etickou certifikací Fairtrade. Nejvíce se u nás prodalo opět fairtradového kakaa. O čtvrtinu vzrostl také objem prodané fairtradové kávy: pokud by se přepočítal na šálky kávy, každý obyvatel ČR loni vypil v průměru téměř deset espress připravených z fairtradové suroviny.

Rostoucí prodeje znamenají větší podporu pro pěstitele těchto surovin v zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Jen za fairtradové zboží prodané v ČR dostali loni družstva pěstitelů- kromě ceny, která skutečně pokrývá náklady jejich práce – také fairtradový příplatek více než 19 milionů korun. To jsou peníze, které mohou použít na projekty, jako jsou budování studní, škol a zdravotnických zařízení, doprava, investice do efektivnějšího pěstování a řada dalších,” říká Hana Malíková, ředitelka neziskové organizace Fairtrade Česko a Slovensko.

Po vypuknutí pandemie covid-19 navíc Fairtrade International umožnila flexibilnější nakládání s fairtradovým příplatkem. „Fairtrade si uvědomuje, že podpora drobných pěstitelů a zaměstnanců plantáží je v této situaci důležitější než kdy jindy. Na obyvatele globálního Jihu totiž útlum ekonomiky spojený s narušením mezinárodního obchodu dopadá ještě tíživěji než na nás. Navíc mají nesrovnatelně horší možnosti, pokud jde o ochranu zdraví a dostupnost zdravotní péče. Proto Fairtrade až do konce září 2020 dává družstvům větší volnost v rozhodování o tom, jakým způsobem fairtradový příplatek využijí. Část příplatku tak mohou vyplácet i přímo pěstitelům jako podporu rodinných rozpočtů,“ vysvětluje H. Malíková.

Za fairtradové produkty, které si loni koupili čeští zákazníci, získala družstva farmářů v Africe, Asii a Latinské Americe na fairtradovém příplatku celkem 19,3 milionu korun, tedy o více než 42 % než v roce 2018.

Podíl fairtradové kávy na celkové spotřebě tvoří již téměř 3 procenta

Fairtradové kávy, která je jakousi vlajkovou lodí Fairtrade, se loni na našem trhu prodalo 891 tun, tedy o 25 % více než v roce 2018. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 636 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 101 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2019 téměř 10 šálků fairtradové kávy. Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,1 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 2,99 % (v roce 2018 to bylo zhruba 2,85 %).

Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří stále Tchibo Praha, které má nově v nabídce i fairtradové kapsle Caffissimo Barrista, Unipetrol Benzina v rámci svých provozoven Stop café na čerpacích stanicích Benzina, kde lze nově koupit i zrnkovou kávu s sebou, dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV ČR v rámci konceptu Viva café a Kaufland ČR. Fairtradovou kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee, trutnovská pražírna VOLKAFE a řada dalších.

Nejvíce se tradičně prodalo fairtradového kakaa, více než o polovinu narostla spotřeba třtinového cukru, u bavlny a čaje sledujeme pokles

O 41 % vzrostla v roce 2019 na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa, prodalo se ho celkem 1938 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji fairtradového kakaa je společnost Lidl, která během loňského roku prodala produkty vyrobené z 936 tun fairtradových kakaových bobů a prodeje oproti roku 2018 tak zvýšila o více než 60 %. Nejvyšší meziroční nárůst – o 92 % – zaznamenala společnost Gunz. Ta loni prodala cukrovinky vyrobené z 272 tun fairtradového kakaa a splnila tak svůj cíl mít celý sortiment čokoládového zboží s certifikací Fairtrade. Třetím největším prodejcem fairtradového kakaa byla loni společnost Kaufland (294 tun kakaa, nárůst o 89 procent).

Rovněž jsme zaznamenali pokles prodeje fairtradového čaje o 68 % (na 7,4 tun), tento výkyv je dán mimo jiné celkovým relativně malým objemem fairtradového čaje prodaného v ČR. Fairtradového třtinového cukru se loni v ČR naopak spotřebovalo 163 tun (nárůst o 54 %). Lídrem v této oblasti je společnost Unilever, která v ČR prodává zmrzlinu Ben&Jerry´s. Po dlouhé době se v roce 2019 vrátilo na český trh i fairtradové víno, které nabídl Lidl Česká republika.

Průzkum naznačil opakovaně vysokou znalost Čechů certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE

Nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko si v květnu a červnu tohoto roku nechala od společnosti Median zpracovat opět po roce průzkum, v němž zjišťovala znalost certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE. Pokud jde o povědomí o známce FAIRTRADE, podle průzkumu ji zná 58 % českých spotřebitelů, 35 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená. Spontánní znalost tohoto označení průzkum zjistil u 11 procent respondentů (nárůst o 3 procenta). Jednalo se o třetí nejčastěji spontánně uváděné označení informující o původu zboží nebo zaručující naplnění určitých podmínek při výrobě (vyšší znalost zaznamenala jen označení KLASA a Bio).


Zdroj: O zboží s certifikací Fairtrade je mezi českými zákazníky rostoucí zájem, nejvíce se prodává kakao, káva a cukr | Fairtrade Česko a Slovensko. Fairtrade Česko a Slovensko [online]. Copyright © Fairtrade Česko a Slovensko 2020. [cit. 04.08.2020]. Dostupné ZDE.

Související

Mladí sociální inovátoři získali ocenění a vyráží se svými produkty na trh

Přejít na článek

České firmy nerozumějí ekonomickým benefitům cirkulární ekonomiky. To se brzy změní

Přejít na článek

Značka UGO otevírá novou Salaterii na pražském Václavském náměstí

Přejít na článek