Po nákupní hysterii se celý svět spojí, aby konal dobro – slavíme Giving Tuesday!

27. 11. 2018

Po nákupní horečce na Black Friday dnes přichází světový den dárcovství Giving Tuesday a pro Česko bude zřejmě i letos nejštědřejším dnem v roce. Po celém světě právě padají filantropické rekordy a Česko nezůstává pozadu.

Nejvyšší sumy hlásí veřejné i zaměstnanecké sbírky. Zatím se na Giving Tuesday podařilo na nejrůznější dobročinné projekty vybrat bezmála 30 milionů korun. Do dárcovských výzev se zapojují miliony lidí po celém světě – jednotlivci, neziskové organizace, firmy nebo i zástupci veřejné správy a známé osobnosti.

Giving Tuesday se jako den dobrých skutků slaví ve světě od roku 2012, v Česku letos potřetí. „Letošní ročník předčil všechna naše očekávání. K dnešnímu dni evidujeme více než 200 dárcovských výzev. Pro celou společnost to může znamenat pozitivní zprávu, a to že filantropie snad postupně získává své pevné místo v každodenním životě lidí, i přes mnohdy napjatou atmosféru v Česku, která neziskovému sektoru příliš nepřeje. A toho si nesmírně vážíme,“ říká Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která v tuzemsku svátek zastřešuje.

Centrum Paraple symbolicky na Giving Tuesday dostane šek na částku 15 019 476 Kč, kterou se podařilo vybrat díky pořadu České televize StarDance tančí pro Paraple. „Máme velkou radost, že zájem diváků a vlna filantropie byly v IX. řadě StarDance obrovské a pokračují i po sobotním přímém přenosu. Ze srdce děkuji České televizi i všem našim dárcům,“ uvedl ředitel Centra Paraple David Lukeš. Vedle veřejných sbírek probíhají i ty zaměstnanecké – nejvyšší sumu vybrali zaměstnanci Skupiny ČEZ. Částku ještě znásobila Nadace ČEZ, a to na celkových 4 925 684 Kč. Finance putují k 79 lidem, kteří se ocitli v těžké životní situaci.

StarDance tančí pro Paraple

Vedle nejčastějších sbírek na pomoc nemocným, znevýhodněným nebo hendikepovaným se letos do Giving Tuesday v Česku přihlásila řada sbírek pro ohrožená a opuštěná zvířata. Například městská část Praha 2 pořádá v rámci adventních trhů sbírku darů pro psí útulky. Společnost Vetamix daruje 10 tun krmiva, konzerv a pamlsků České federaci potravinových bank pro psy lidí v nouzi či bez domova. Díky společnosti Coca-Cola přijel přesně na světový den dárcovství jejich vánoční kamion do Písku, kde se prodávaly vánoční předměty a výtežek z prodeje společnost Coca-Cola zdvojnásobila a podpořila Oblastní charitu Písek.

Partnerem Giving Tuesday v Česku jsou Velvyslanectví USA v Praze a nakladatelský dům Albatros Media. Ten se kromě vlastní zaměstnanecké sbírky, ve které rozdělí milion korun mezi tři vybrané charitativní projekty, do dne dárcovství již tradičně zapojuje s výzvou #GivingBooksWeek. „Rozhodli jsme se spojit myšlenku darování s láskou ke čtení a umožnit lidem věnovat knihy těm, kdo to potřebují a oceňují nejvíce. Zkrátka darovat radost ze čtení. Nedílnou součástí kampaně jsou pro nás i letos granty, které mohou naši zaměstnanci navrhovat pro sociální organizace, do jejichž aktivit sami přispívají,“ uvádí investorka a spolumajitelka nakladatelského domu Albatros Media Silke Horáková.

K oslavám světového dne dárcovství se letos poprvé připojuje i hlavní město Praha, které v barvách Giving Tuesday nechá nasvítit Petřínskou rozhlednu – stejně jako se v minulosti rozsvítila například Empire State Building v americkém New Yorku.