Podpora socio-emočního učení v mateřských školách pomáhá dětem připravit se na školu i na život

Ze světa členů

18. 3. 2025

Organizace SOFA dlouhodobě nabízí školám řadu možností, jak podpořit rozvoj socio-emočních dovedností dětí a mladistvých. Patří mezi ně i metodiky socio-emočního učení pro ZŠ a SŠ či vzdělávání zaměřené na podporu wellbeingu a prevenci násilí v blízkých vztazích. Nyní se organizace soustředí na rozšíření i do mateřských škol. Více než tři sta vědeckých studií prokázalo, že kvalitně koncipované programy zaměřené na socio-emoční učení mají pozitivní dopad na chování, postoje, prožívání a vzdělávací výsledky žáků.

„Socio-emoční učení není jen nadstavba vzdělávání, ale jeho naprostý základ. Je klíčové pro podporu duševního zdraví i dobré studijní výsledky. Napomáhá žákům budovat respektující vztahy s vrstevníky i učiteli, pomáhá předcházet náročnému chování a šikaně. Díky němu mají děti větší předpoklady k pokračování ve studiu i dobrému uplatnění na trhu práce,” vysvětluje předsedkyně organizace SOFA, Lenka Felcmanová.

Co jsou socio-emoční dovednosti dle mezinárodní organizace CASEL?

  • Porozumět emocím a zvládat je
  • Stanovit si pozitivní cíle a dosáhnout jich
  • Cítit a vyjadřovat empatii
  • Navazovat a udržovat pozitivní vztahy
  • Přijímat odpovědná rozhodnutí
  • Rozvíjet odolnost a zvládat změny
  • Vytvářet pozitivní genderové normy
  • Přispívat k sociální soudržnosti

Moderní svět klade na děti stále vyšší nároky. Vzdělávání ve smyslu předávání znalostí z konkrétních oborů ztrácí své výsadní postavení. Děti tráví více času online, mají méně sociálních kontaktů a jejich duševní zdraví se zhoršuje. Ve světle těchto jevů, se faktorem rozhodujícím o budoucí možnosti uspět a žít spokojený život stává právě podpora rozvoje socio-emočních dovedností.

Včasná podpora je stěžejní

„Pro prožití dobrého života je důležité, aby člověk znal sám sebe, měl se rád a uměl sám se sebou vyjít. Aby dokázal žít ve společnosti druhých, spolupracovat s nimi a navazovat pevné vztahy. Svět by byl lepším místem, kdybychom se vzájemně respektovali a chovali se k sobě ohleduplně. Právě v předškolním věku se pokládají základy, na nichž člověk staví celý život – a je zásadní, aby byly pevné a kvalitní,” přibližuje Eva Koželuhová, spoluautorka metodiky.

Ukazuje se, že v předškolním vzdělávání máme rezervy právě v podpoře osobnostního rozvoje v oblasti emoční, sociální, hodnotové a postojové. Nový rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) osobnostní a sociální rozvoj dítěte akcentuje už jen tím, že tyto oblasti uvádí na prvních místech ve výčtu cílů předškolního vzdělávání.

Před vstupem do vzdělávacího systému by měl rozvoj socio-emočních dovedností probíhat na úrovni rodiny. Protože ale nelze v každé rodině očekávat adekvátní rodičovské kompetence, musí se socio-emoční učení stát součástí vzdělávání. Učit děti sebepoznání, komunikaci, emoční gramotnost a rozvíjet jejich psychickou odolnost by tak měly i mateřské školy.

Metodika socio-emočního učení pro MŠ: Poznáváme sebe a druhé

Metodika je navržena tak, aby učitelům a učitelkám poskytla komplexní oporu v podpoře osobnostního rozvoje dětí. Poskytuje klíčová východiska, popis činností, praktické tipy, doporučenou literaturu pro děti i pedagogy a reflektivní otázky pro pedagogy. Každá kapitola se zaměřuje na konkrétní oblast rozvoje – identitu, silné stránky osobnosti, emoční gramotnost, zvládání náročných situací, řešení problémů, vyhledání pomoci a budování pozitivních vztahů. Obsahuje cílené činnosti a hry, které pomáhají dětem rozvíjet socio-emoční dovednosti. Metodika je flexibilní a umožňuje přizpůsobení aktivit věku i aktuálním potřebám dětí. Učitelům nabízí konkrétní postupy, jak děti podpořit v různých fázích jejich rozvoje a hravou formou rozvíjet dovednosti, které jim budou užitečné po celý život.

Metodika vznikla v rámci projektu: „Rozvoj spolupráce v podpoře duševního zdraví českých a norských dětí“ za finanční podpory států Islandu, Lichtenštejnska a Norska prostřednictvím Fondů EHP 2014-2021.


Zdroj: Podpora socio-emočního učení v mateřských školách pomáhá dětem připravit se na školu i na život. SOFA. Tisková zpráva

Související

Chcete začít podnikat? Přihlaste se do 2. ročníku Akademie pro začínající podnikatelky právě teď

Přejít na článek

Nebojte se výuku přesouvat ven, říká lektorka Šárka Mrňáková

Přejít na článek

Zelené inovace v odborném vzdělávání. České školy představují, co umí

Přejít na článek