První letošní CSR snídaně členů Asociace se nesla v duchu cirkulární ekonomiky

5. 3. 2020

Na 130 členů Asociace společenské odpovědnosti se sešlo v příjemných prostorách firmy EYELEVEL k tématu cirkulární ekonomiky. Členové sdíleli své zkušenosti z praxe a diskutovali o budoucnosti oběhového hospodářství.

Snídani odstartoval ředitel společnosti EYELEVEL, Petr Blabla, který hned v úvodu otevřel téma oběhového hospodářství a představil konkrétní příklady cirkulárních řešení na míru, na kterých se jejich firma podílí. EYELEVEL například upcykluje vysloužilé materiály pro značku Patagonia a vytváří udržitelná řešení pro firmu Starbucks v podobě „chytrých obalů“ či udržitelných kelímků.

O úspěšném partnerství firem, jenž je klíčem k efektivitě a udržitelnosti dodavatelského řetězce, hovořil obchodní manažer firmy CHEP Jan Soukup. Na příkladu spolupráce firem CHEP, UNILEVER a PENNY graficky ukázal, kolik dřeva, odpadu a produkce CO2 může ušetřit tzv. pooling palet, tedy sdílení palet v rámci uzavřeného okruhu partnerů. Díky poolingu palet společnost CHEP ušetřila v roce 2019 na 1,3 milionu tun odpadu, 2 miliony tun CO2 a 1,7 milionu dřeva. Na tuto problematiku navázal Peter Kubala, ředitel společnosti ZYNCTOS, který představil digitální platformu pro sdílení volných kapacit a majetku.

Jak aplikovat principy cirkulární ekonomiky v potravinářském průmyslu demonstroval Jan Zeman, majitel Biopekárny Zemanka. Jejich prvním úspěšným cirkulárním produktem se stal Plzeňský krekr, vyrobený z mláta vzniklého při výrobě piva. Nyní mají v testovací fázi i produkty vyrobené z kávové sedliny IKEA a zeleninové vlákniny UGO. Od potravin se diskuze přenesla do kancelářského prostředí. Obchodní ředitel společnosti Armor, Jan Mára, představil firemní program OWA na recyklaci a renovaci tonerů. Cílem tohoto programu je minimalizovat množství vyhozených tonerů a dát materiálu nový život ve formě jiných kancelářských produktů.

Čerstvý vzduch v podobě rostlin vnesla do diskuze Alexandra Střelcová, spoluzakladatelka organizace Haenke, usilující o nalezení rovnováhy mezi rostlinami, designem a udržitelností. Heanke se nově podílí na projektu, jehož cílem je usnadnit sběr starých plastových květináčů a umožnit výrobu nových a designovějších kousků.

Na cirkulární snídani nemohla chybět ani společnost IKEA. Vladimír Víšek, manažer udržitelnosti IKEA, představil tři základní pilíře cirkulární ekonomiky IKEA – design produktu, používané materiály, zapojení zákazníků. Zdůraznil, že snahou firmy je poskytnout zákazníkům kompletní servis v průběhu života jejich nábytku a naučit je udržitelně s nábytkem nakládat od fáze nákupu, vlastnictví, až po likvidaci.

Jak předcházet vzniku obalu pomocí „chytrých“ řešení popsal Miroslav Lizec, výkonný ředitel technologické firmy MIWA, jež se stala v roce 2018 vítězem Cen SDGs. Firma prostřednictvím distribučně-prodejního systému založeného na opakovaně použivatelných kapslích a modulárně skladových a prodejních jednotkách zajišťuje bezodpadovou cestu potravin od výrobce až do prodejny.

Prezentační část snídaně uzavřel Jakub Mastík, zakladatel společnosti NAVZDORY, která se soustřeďuje na využití již použitých materiálů pro účely výroby reklamních předmětů, uměleckých objektů, realizace kreativních workshopů a dalších projektů. Účastníci akce měli možnost prohlédnout si jejich produkty přímo na místě.

Po formální části programu byl jako již tradičně prostor na networking a udržitelný catering, který pro snídani připravil profesionální tým Zátiší Catering. Třešničkou na dortu pro všechny přítomné bylo jejich šlapací kolo, prostřednictvím kterého si účastníci mohli namixovat a vyrobit vlastní smoothie.

Mediálním partnerem snídaně je časopis Nový prostor, který v květnu chystá udržitelné vydání inspirované cirkulární ekonomikou.


Celou fotogalerii ze CSR snídaně od fotografky Petry Jansové si můžete prohlédnout na tomto odkazu.

Související

Světové značky stahují své reklamy z Facebooku. Jaký to bude mít dlouhodobý dopad?

Přejít na článek