Rekordních 500 tisíc lidí se zavázalo k měsíci veganství tzv. Veganuary

8. 1. 2021

S příchodem nového roku 2021 se více než 500 tisíc lidí z celého světa připojilo ke globální kampani Veganuary, v rámci které se zavázali vzdát se konzumace veškerého masa a mléčných výrobků po dobu měsíce ledna. Největší úspěch zaznamenala kampaň ve Spojeném království.

Do kampaně Veganuary, jejíž název je odvozen z anglických slov „vegan“ a „January“, se zapojilo více než 125 tisíc Britů. Spojené království nyní zažívá obrovský boom veganství i vegetariánství. Počet veganů se v zemi za posledních pět let zpětinásobil. Dle průzkumu organizace British Takeaway Campaign z roku 2019 se burgery z černých fazolí a smažené veganské kuře staly jídly s nejrychleji rostoucí popularitou. Data z roku 2018 ukazují, že více než 29 % bežných denních jídel snědených ve Spojeném království neobsahuje žádné maso ani rybu.

K podpoře kampaně Veganuary se letos v Británii připojily i místní supermarkety, které v průběhu ledna propagují řadu veganských produktů. Obchodní řetězec Tesco letos poprvé podpořil kampaň prostřednictvím televizních a rádiových spotů. Prodejci jako Aldi nebo Iceland vytvořili speciální stránky s veganskými recepty a vzdělávacími informacemi o veganství jako takovém.

Kampaň podpořili také známé britské osobnosti. Mezi nimi nechyběli zpěvák Paul McCartney, herec Alan Cumming, či muzikant Brian May ze skupiny Queen. Všichni podepsali otevřený dopis, ve kterém vyzvali veřejnost, aby změnili své stravovací návyky. „Nemůžeme efektivně bojovat s klimatickými změnami, pokud vedle toho jíme zvířata a farmaříme v obrovském průmyslovém rozsahu,“ zmiňuje obsah dopisu.

Nárůst popularity veganství je pozitivní změnou, která přispívá ke snížení skleníkových plynů a pomáhá zachraňovat planetu. Industriální farmaření totiž kromě jiného způsobuje i destrukci biodiverzity a kácení lesů, která je potřebné pro rozšiřování chovů dobytka. Dle odborné studie však maso tvoří celosvětově pouze 18 % všech kalorií z naší stravy, ale je zodpovědné za zabrání 83 % veškeré zemědělské půdy.

Odbornice Toni Vernelli z britské Veganské společnosti se domnívá, že Brity možná pozitivně motivoval i tvrdý lockdown, který teď zažívají, a uvědomili si, jaké důsledky může mít nezodpovědná konzumace masa. Současně věří, že veganství již není kontroverzním tématem a většina lidí si uvědomuje důležitost snižování produkce a konzumace masa.


Zdroj: British Supermarkets Promote ‚Veganuary‘ as Record 500K People Pledge to Go Vegan This Month. [online]. Dostupné ZDE.

Související

Budoucnost jídla? Impact Hub spouští nový program pro udržitelnou produkci potravin

Přejít na článek