Řetězce slibují levnější rostlinné potraviny, kultivované maso může být v Česku už do dvou let

Ze světa členů

27. 5. 2025

Na konferenci New Food Forum zazněly konkrétní závazky retailových řetězců navýšit nabídku rostlinných alternativ za dostupnou cenu. Kultivované maso je jednou z inovací, která do Evropy může dorazit do jednoho až dvou let. Rozhodující ale bude přístup regulátorů a podpora ze strany státu.

Čeští spotřebitelé a spotřebitelky sahají po rostlinných alternativách stále častěji, přičemž největší zájem projevují mladší generace. V nákupních košících dominují rostlinné alternativy mléka, následované alternativami masa. Až 7 z 10 lidí je nakupuje opakovaně. Aktuálně velikost trhu s rostlinnými produkty v Česku dosahuje 1,42 miliardy korun.

Hlavním faktorem při výběru těchto výrobků je pro spotřebitele zdraví, hned v závěsu pak cena. Právě cenová dostupnost byla jedním z klíčových témat i na konferenci — obchodní řetězce jako Tesco proto slibují výhodnější nabídky v podobě slevových akcí a rozšířeného sortimentu privátních značek.

Kultivované maso mění budoucnost potravin

Kultivované maso, vyráběné kultivací živočišných buněk, představuje jednu z nejočekávanějších inovací, které by mohly v následujících letech po schválení na úrovni Evropské unie vstoupit na trh. Jeho potenciál spočívá zejména ve škálovatelnosti výroby a postupně dostupné ceně.

Brněnská společnost Mewery patří mezi průkopníky v oblasti kultivovaného masa „Start prodeje kultivovaného masa v Evropě je na dosah. První výrobce je zhruba rok od získání schválení a následně by mohl své produkty začít nabízet v Evropě, eventuálně i v Česku. Myslím tedy, že do jednoho až dvou let můžeme očekávat kultivované maso na evropském trhu,“ uvedl v panelové diskuzi Roman Lauš, zakladatel a CEO Mewery. Zároveň zdůraznil zásadní roli regulačního rámce a potřebu zvýšené podpory ze strany státních institucí. Jako dobré příklady zemí, kde kultivované maso již bylo uvedeno na trh, zmínil například Singapur a USA.

Státní podpora může urychlit další rozvoj

Technologie budou hnací silou budoucnosti alternativních potravin. Státní podpora je ale klíčová, což na konferenci zaznělo i na dánském příkladu dobré praxe od Louise Johansen, vedoucí programů z The Vegetarian Society of Denmark. Dánsko vypracovalo akční plán pro rostlinné potraviny, díky kterému plánuje splnit klimatické cíle a podpořit obchod a zdraví občanů.

Je důležité, aby i české legislativní prostředí šlo vstříc inovacím směřující k udržitelnější budoucnosti. „Na konferenci byla představena i Česká komora alternativních proteinů, která sdružuje firmy z potravinářského průmyslu vyrábějící nebo prodávající alternativy k živočišným produktům. Jde o první českou platformu, která otevřeně hájí zájmy tohoto sektoru, jež čelí legislativním překážkám a nedostatku podpory ze strany státu,“ uvedla ředitelka konference Tereza Trávníčková z ProVeg Česko.

Trend rostlinného stravování bude pokračovat

Panel o gastronomii ukázal, že zájem o rostlinné pokrmy roste, i když české prostředí je v tomto směru stále poměrně konzervativní. Zástupci cateringů Catering Zdravě a Hostina.bio vyzdvihli především důležitost možnosti volby, díky které si bezmasou variantu často zvolí i ti, kteří maso běžně jedí. Mezi tipy pro gastro provozy zaznělo vařit sezónně a lokálně, nabídku atraktivně vizuálně prezentovat společně s ochutnávkou a rostlinná jídla komunikovat jako přirozenou součást jídelníčku pro všechny.

Více o konferenci New Food Forum

Na konferenci byly uděleny ceny populárním rostlinným produktům. Vítězem v kategorii Nejoblíbenější česká rostlinná značka se stala Bezmasna. Cenu za nejoblíbenější rostlinnou mléčnou alternativu získal produkt Vegan Monte od společnosti Zott, cenu za nejoblíbenější rostlinnou cukrovinku si odnesla společnost Ferrero s produktem Vegan Nutella.

Akce se uskutečnila pod záštitou ministra životního prostředí Petra Hladíka, Ministerstva průmyslu a obchodu, Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a agentury CzechTrade.

Generálním retail partnerem New Food Forum 2025 byla společnost Tesco. „V Tesco se aktivně věnujeme podpoře zdravého a udržitelného stravování, protože věříme, že má zásadní vliv na zdraví lidí i stav životního prostředí. Zájem o rostlinné produkty neustále roste jak mezi našimi zákazníky, tak i kolegy, A proto naši nabídku pravidelně doplňujeme a přizpůsobujeme aktuálním trendům. Zdravé a udržitelné stravování je pro nás důležité téma, a i z tohoto důvodu jsme dlouholetým partnerem New Food Forum, jedné z klíčových akcí zaměřených na budoucnost potravin,” uvedl Pavol Halász, produktový ředitel pro Českou republiku z Tesco Stores ČR a. s.

Hlavním mediálním partnerem je e15. Mezi další partnery patří: Lunter, Alpro, Meggle, BALA21, McCarter a.s., Messer, GurmEko, Cultured Foods, PRETO Ryba Žilina, YouGov, Mewery, V-Label, M-ocean, Zenwork a Catering Zdravě. Mediálními partnery jsou Ekonews, Retail News, Zboží & Prodej, IN STORE, Gastro & Hotel, Gastro report & Minutka, Café & Patisserie, RETAIL magazín.sk.


Zdroj: Řetězce slibují levnější rostlinné potraviny, kultivované maso může být v Česku už do dvou let. ProVeg. Tisková zpráva

Související

Celosvětová kampaň #EmbraceEquity rezonuje v Česku díky OPIM a platformě D&I Shapers

Přejít na článek

Ohlédnutí za Cenami SDGs: V roce 2019 se odehrál první fotbalový šampionát pro ženy – aktivistky na Václavském náměstí

Přejít na článek

Jak zamezit plýtvání potravinami? Odpovídá výzkum mezi Brňany i nová evropská legislativa

Přejít na článek