
Ze světa členů
Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání
Ze světa členů
27. 5. 2025
Na konferenci New Food Forum zazněly konkrétní závazky retailových řetězců navýšit nabídku rostlinných alternativ za dostupnou cenu. Kultivované maso je jednou z inovací, která do Evropy může dorazit do jednoho až dvou let. Rozhodující ale bude přístup regulátorů a podpora ze strany státu.
Čeští spotřebitelé a spotřebitelky sahají po rostlinných alternativách stále častěji, přičemž největší zájem projevují mladší generace. V nákupních košících dominují rostlinné alternativy mléka, následované alternativami masa. Až 7 z 10 lidí je nakupuje opakovaně. Aktuálně velikost trhu s rostlinnými produkty v Česku dosahuje 1,42 miliardy korun.
Hlavním faktorem při výběru těchto výrobků je pro spotřebitele zdraví, hned v závěsu pak cena. Právě cenová dostupnost byla jedním z klíčových témat i na konferenci — obchodní řetězce jako Tesco proto slibují výhodnější nabídky v podobě slevových akcí a rozšířeného sortimentu privátních značek.
Kultivované maso, vyráběné kultivací živočišných buněk, představuje jednu z nejočekávanějších inovací, které by mohly v následujících letech po schválení na úrovni Evropské unie vstoupit na trh. Jeho potenciál spočívá zejména ve škálovatelnosti výroby a postupně dostupné ceně.
Brněnská společnost Mewery patří mezi průkopníky v oblasti kultivovaného masa „Start prodeje kultivovaného masa v Evropě je na dosah. První výrobce je zhruba rok od získání schválení a následně by mohl své produkty začít nabízet v Evropě, eventuálně i v Česku. Myslím tedy, že do jednoho až dvou let můžeme očekávat kultivované maso na evropském trhu,“ uvedl v panelové diskuzi Roman Lauš, zakladatel a CEO Mewery. Zároveň zdůraznil zásadní roli regulačního rámce a potřebu zvýšené podpory ze strany státních institucí. Jako dobré příklady zemí, kde kultivované maso již bylo uvedeno na trh, zmínil například Singapur a USA.
Technologie budou hnací silou budoucnosti alternativních potravin. Státní podpora je ale klíčová, což na konferenci zaznělo i na dánském příkladu dobré praxe od Louise Johansen, vedoucí programů z The Vegetarian Society of Denmark. Dánsko vypracovalo akční plán pro rostlinné potraviny, díky kterému plánuje splnit klimatické cíle a podpořit obchod a zdraví občanů.
Je důležité, aby i české legislativní prostředí šlo vstříc inovacím směřující k udržitelnější budoucnosti. „Na konferenci byla představena i Česká komora alternativních proteinů, která sdružuje firmy z potravinářského průmyslu vyrábějící nebo prodávající alternativy k živočišným produktům. Jde o první českou platformu, která otevřeně hájí zájmy tohoto sektoru, jež čelí legislativním překážkám a nedostatku podpory ze strany státu,“ uvedla ředitelka konference Tereza Trávníčková z ProVeg Česko.
Panel o gastronomii ukázal, že zájem o rostlinné pokrmy roste, i když české prostředí je v tomto směru stále poměrně konzervativní. Zástupci cateringů Catering Zdravě a Hostina.bio vyzdvihli především důležitost možnosti volby, díky které si bezmasou variantu často zvolí i ti, kteří maso běžně jedí. Mezi tipy pro gastro provozy zaznělo vařit sezónně a lokálně, nabídku atraktivně vizuálně prezentovat společně s ochutnávkou a rostlinná jídla komunikovat jako přirozenou součást jídelníčku pro všechny.
Na konferenci byly uděleny ceny populárním rostlinným produktům. Vítězem v kategorii Nejoblíbenější česká rostlinná značka se stala Bezmasna. Cenu za nejoblíbenější rostlinnou mléčnou alternativu získal produkt Vegan Monte od společnosti Zott, cenu za nejoblíbenější rostlinnou cukrovinku si odnesla společnost Ferrero s produktem Vegan Nutella.
Akce se uskutečnila pod záštitou ministra životního prostředí Petra Hladíka, Ministerstva průmyslu a obchodu, Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a agentury CzechTrade.
Generálním retail partnerem New Food Forum 2025 byla společnost Tesco. „V Tesco se aktivně věnujeme podpoře zdravého a udržitelného stravování, protože věříme, že má zásadní vliv na zdraví lidí i stav životního prostředí. Zájem o rostlinné produkty neustále roste jak mezi našimi zákazníky, tak i kolegy, A proto naši nabídku pravidelně doplňujeme a přizpůsobujeme aktuálním trendům. Zdravé a udržitelné stravování je pro nás důležité téma, a i z tohoto důvodu jsme dlouholetým partnerem New Food Forum, jedné z klíčových akcí zaměřených na budoucnost potravin,” uvedl Pavol Halász, produktový ředitel pro Českou republiku z Tesco Stores ČR a. s.
Hlavním mediálním partnerem je e15. Mezi další partnery patří: Lunter, Alpro, Meggle, BALA21, McCarter a.s., Messer, GurmEko, Cultured Foods, PRETO Ryba Žilina, YouGov, Mewery, V-Label, M-ocean, Zenwork a Catering Zdravě. Mediálními partnery jsou Ekonews, Retail News, Zboží & Prodej, IN STORE, Gastro & Hotel, Gastro report & Minutka, Café & Patisserie, RETAIL magazín.sk.
Zdroj: Řetězce slibují levnější rostlinné potraviny, kultivované maso může být v Česku už do dvou let. ProVeg. Tisková zpráva
Ze světa členů