Světové značky stahují své reklamy z Facebooku. Jaký to bude mít dlouhodobý dopad?

7. 7. 2020

Každým dnem přibývá zpráv o tom, jaké firmy se připojují k bojkotu Facebooku, který dle nich neadekvátně reagoval na šíření projevů nenávisti a falešných zpráv na své platformě. Jak tato nevšední iniciativa dlouhodobě ovlivní Facebook a chování inzerentů, však zůstává otázkou.

Skupina šesti spolků bojujících za svobodu, rovnost a spravedlnost vyzvala největší světové firmy, aby během července stáhly své inzerce ze sociální sítě Facebook. Bojkotem inzerce mají dát firmy najevo, že nechtějí podporovat platformu, která dává přednost zisku před bezpečností obyvatel. Tato iniciativa s názvem #StopHateForProfit vznikla v reakci na dlouhodobé jednání Facebooku. Ten dle jejich názoru povoloval rasistický, násilný a nepravdivý obsah na své platformě, který byl zneužíván k politickým účelům a šíření rasové nenávisti vůči lidem bojujícím za rasovou rovnost v Americe.

Na výzvu reagovaly nejrychleji společensky odpovědné značky jako The North Face a Patagonia, která zastavila inzerci i na Instagramu. Postupně se začaly připojovat i velké korporace. Na sociálních sítích se k bojkotu již oficiálně přidaly například Microsoft, Starbucks, Coca-Cola, Unilever, Adidas, Puma či Volkswagen.

Mark Zuckerberg, CEO Facebooku, ve svém nedávném projevu oznámil, že společnost změní své firemní zásady a zakáže nenávistné projevy v reklamách. Facebook by tak zakazoval reklamy, které označují lidi se specifickou rasou, národností, kastou, pohlavím či sexuální orientací za hrozbu pro kohokoliv jiného. Jeho prohlášení však bojkot nezastavilo a některé firmy to považují za nedostatečný krok.

Seznam firem bojkotujících Facebook se každým dnem rozrůstá. „Jsem rád, že se dlouhá řada velkých světových společností, včetně českého Avastu, rozhodla dostát zásadám společenské odpovědnosti a připojila se k bojkotu Facebooku. Na zvrácený byznys model Facebooku, který jde zcela jednoznačně proti společenské odpovědnosti, jsme upozorňovali již dlouhou dobu,“ komentuje situaci Františel Vrabel ze spolku Nelež, který upozorňuje zadavatele na škodlivost jejich reklamy na dezinformačních webech.

Otázkou ale zůstává, jaký bude mít bojkot opravdový dopad. Mnozí marketingoví odborníci se domnívají, že Facebook dlouhodobě neutrpí těžkou ránu. Ačkoliv hodnota společnosti na trhu klesla o více než 56 miliard dolarů, bojkotující firmy stále tvoří jen malou část klientů. Sám Mark Zuckerberg sebevědomě prohlásil, že zadavatelé reklam se brzy na platformu určitě vrátí.

Pouze pár firem z Top 100, které nejvíce utrácejí za facebookové reklamy, se přidalo k bojkotu. Útraty TOP 100 však stále tvoří pouhých 6 % ze zisku platformy. Aby Facebook pocítil znatelný pokles marketingových tržeb, musely by se k bojkotu připojit desetitisíce malých a středních firem, a to na delší dobu než jeden měsíc.

Stephan Loerke, ředitel Světové federace reklamních zadavatelů, se domnívá, že velké značky by mohly v bojkotu pokračovat, dokud Facebook neuskuteční výraznější strukturální změny. Veřejným bojkotem se totiž zavázaly k určitým principům a budou se snažit udržet si svou reputaci. Zda bojkot opravdu zafunguje a bude mít dlouhodobější dopad, bude možné vyhodnotit až za několik měsíců.


Zdroje:

Facebook boycott is a turning point, ad trade group CEO says. [online]. Copyright © [cit. 07.07.2020]. Dostupné ZDE.

Mark Zuckerberg: advertisers‘ boycott of Facebook will end ‚soon enough‘ | Facebook | The Guardian. [online]. Copyright © [cit. 07.07.2020]. Dostupné ZDE.

Major companies boycotting Facebook are still feeding it their customers‘ data. The Telegraph [online]. Copyright © Telegraph Media Group Limited 2020 [cit. 07.07.2020]. Dostupné ZDE.

Související

Počítáme s vodou 2019. Revitalizace veřejných prostor se zapojením modro-zelené infrastruktury

Přejít na článek

ČEZ se podílí přes Sunfire na výstavbě první továrny na zelené letecké palivo v Evropě

Přejít na článek