Světový den štědrosti a dobrých skutků letos přinesl 62 milionů korun

1. 12. 2022

Úterý 29. listopadu opět patřilo Giving Tuesday. Dni, kdy se celý svět spojil a pomáhal. Češi přispěli na 301 dobročinných projektů částkou 62 milionů korun, nejčastěji na pomoc dětem a hendikepovaným. Giving Tuesday v Česku zastřešuje od roku 2016 Asociace společenské odpovědnosti, na počest všech dobrých skutků se opět rozsvítila Petřínská rozhledna v Praze, ale i Socha Krista Spasitele v Brazílii nebo památky napříč Španělskem. Jak se vybrané firmy a organizace zapojily? A jak své dobro vyčíslily?

Více než 300 dobročinných výzev registrovaly neziskové organizace, spolky, firmy, ale i úřady na webu Giving Tuesday. „V rámci sedmého ročníku se výzvy nejčastěji týkaly pomoci dětem a lidem s hendikepem, s velkým odskokem následovala péče o lidi v nouzi, seniory, o opuštěná zvířata a o životní prostředí,” popsala letošní trend Lucie Mádlová, ředitelka a zakladatelka Asociace společenské odpovědnosti.

„Částka, kterou Giving Tuesday přineslo, nás překvapila. I v nelehké době, kdy stále více lidí má hlouběji do kapsy, myslí na ostatní. A to je myslím pro celou českou společnost dobré znamení. Na druhou stranu víme, že kdo nemohl darovat finance, pustil se do dobrovolnictví nebo daroval materiální pomoc,” dodala Lucie Mádlová.

Srdce dětem, nejštědřejší sbírka

Každoročně se s Giving Tuesday snoubí několik nej, a jedním z nich je i nejštědřejší sbírka. Dlouhodobě se na první příčku staví společnost Lidl a sbírka Srdce dětem. Letos se podařilo vybrat 38 milionů korun. „Výsledek letošní sbírky je pro nás jednoznačně úspěchem. Naši zákazníci ukázali, že jim nejsou lhostejné osudy dětí a jejich rodin, které to v životě nemají vůbec jednoduché. Jsme vděční za každou korunu, zvlášť ve stávající nejisté době. Přestože jsme nepokořili loňský rekordní ročník, jsme z vybrané částky skutečně nadšení. Zvlášť, když se nám podařilo dosáhnout tak neuvěřitelného výsledku za celou dobu fungování sbírky,“ popsal generální ředitel Lidl Česká republika Pavel Stratil.

Do mezinárodního dne štědrosti a dobrých skutků se letos zapojilo i mnoho veřejných institucí. Mezi nimi například Krajský úřad Moravskoslezského kraje s 12,5 litry darované krve; Úřad vlády, který vybral 500 kilogramů nepotřebného oblečení, nebo Ministerstvo zahraničních věcí se zaměstnaneckou sbírkou oblečení pro Oděvní banku. „Jsem rád, že se naši zaměstnanci aktivně zapojili do letošních oslav Giving Tuesday v podobě konkrétní pomoci a podařilo se jim vybrat 300 kilogramů oblečení. Taková sbírka proběhla na MZV vůbec poprvé a v relativně krátkém čase se podařilo dosáhnout výborného výsledku. Touto jednorázovou akcí pomoc našich zaměstnanců nekončí,“ řekl ministr zahraničních věcí Jan Lipavský při předání vybraného oblečení ředitelce Oděvní banky Daně Pavlouskové.

Zaměstnanci Hello bank! obdarovali děti celkem 5 200 školními obědy. Výzva společnosti REMOBIL #GivingMobile2022 přinesla 3 012 darovaných mobilních telefonů a zaměstnanci výzkumné agentury IPSOS věnovali 544 hodin dobrovolnictví. Naopak vydavatelství Albatros Media jednu z výzev na Giving Tuesday teprve spustilo. Společně s Nadací Albatros podpoří projekt Darujeme kroužky dětem, který pomůže rodinám ve finanční tísni s úhradou mimoškolních aktivit.

Dojemnou výzvu připravila i společnost Flixbus a vyvezla seniory ze spolku Elpida na vánoční trhy do Drážďan. Děti z Montessori školy Andílek zase věnovaly květiny seniorům v centru SeneCura a dokonce jim spontánně zazpívaly koledy. Organizace Česká krajina díky dárcům uklidila odpadky z rezervace divokých koní, malá Viky začala se sběrem nepoužívaných kol, která poputují pro děti do Afriky, organizace Aufori uspořádá tábor Deset dní jinak pro děti ze znevýhodněných rodin a mnoho dalšího.

Giving Tuesday přesahuje české hranice

V Česku zastřešuje Giving Tuesday od roku 2016 Asociace společenské odpovědnosti a během sedmi let už Češi darovali více než 330 milionů korun. Hnutí se ale každoročně slaví ve více než 85 zemích světa. Lidé darují peníze, svůj čas, ale i hmotné dary pro dobrou věc a vymýšlí kreativní a inovativní výzvy, sbírky nebo kampaně. Studenti rozdávali v ulicích nizozemského Rotterdamu kolemjdoucím sušenky pro lepší den, děti z chudých rodin v Nigérii dostaly knihy a sladkosti od starších spolužáků a v Izraeli lidé hromadně vyrazili na úklid pláží od odpadků.

Hlavní myšlenkou je inspirovat k dobrým skutkům, pěstovat v lidech solidaritu a především nezapomínat, že tu s námi žijí lidé, kteří potřebují naši pomoc. A že pomáhat je lidské a mělo by být přirozenou součástí našeho života. Protože nikdy nevíte, kdy budete pomoct potřebovat vy,” uzavřela symbolicky letošní ročník Lucie Mádlová a připomněla kampaň #GivingEveryTuesday – pojďme konat dobro nejen jeden den v roce, udělejme štědré každé úterý. Příští rok oslavy Giving Tuesday připadnou na úterý 28. listopadu 2023.

Partnery letošního ročníku Giving Tuesday jsou společnost Albatros Media, ČEPS a Lidl Česká republika. Další informace o Giving Tuesday najdete na www.givingtuesday.cz či na sociálních sítích pod hashtagem #GivingTuesdayCZ.


Autor: Asociace společenské odpovědnosti

Související

Proč se letos zapojit do Giving Tuesday, světového dne štědrosti a dobrých skutků?

Přejít na článek

Zákazníci Tesco darovali v jarní Sbírce potravin přes 75 tun potravin a drogerie

Přejít na článek