Syrová kampaň organizace Dobré víly dětem ukazuje autentické příběhy dětí z dětských domovů

2. 12. 2020

Šťastné dětství tu bohužel není pro každého. Na to má upozornit kampaň, kterou na Světový den dárcovství spouští nezisková organizace Dobré víly dětem spolu s agenturou CZECH PROMOTION. Silné příběhy Mili a Rudy jsou ukázkou těžkého vstupu do života a následného boje s jeho následky. Až do Vánoc budou někdejší obyvatelé dětských domovů v krátkých spotech promlouvat k televizním divákům.

Desetisekundová videa poběží od 1. prosince 2020 a odkáží diváky na webové stránky organizace Dobré víly dětem, kde budou ke zhlédnutí v plných verzích. Jejich aktéři, Milada a Rudolf, jsou dva dospělí lidé, pro které byla v minulosti ústavní péče záchranou před hrozivými rodinnými poměry.

„Děda sestru sebral a začal ji topit,” vypráví mladá maminka tří dětí a pokračuje: “Zavolali si i mě a mamka mě začala škrtit. Tentokrát nás mlátili opravdu hodně, takže sestra šla druhý den do školy se spoustou modřin.“ Rudolfovy vzpomínky na dětství nejsou o moc lepší. V osmi letech kradl a prodával drogy, aby měli se sourozenci co jíst. „Už nemusím chodit po ulici a říkat si, jestli mě třeba tenhle člověk nechce zabít,” říká mladý muž, který dnes už stojí pevně na svých nohou.

Takových příběhů existují bohužel tisíce a své nositele těžce hendikepují. V České republice je téměř 8 tisíc dětí v ústavní péči a většina z nich je přinejmenším citově deprivovaná. Zlepšit jim dětství a usnadnit vstup mezi dospělé může právě pomoc Dobrých víl. Ty každý týden navštěvují dětské domovy, kde jejich obyvatelům věnují svůj čas a pozornost. Učí se s nimi, povídají si a hrají. A objímají je.

Díky tisíci hodin strávených v dětských domovech jsme vyslechli nespočet příběhů,” říká zakladatelka organizace Angelika Nevěřilová. “Syrové příběhy Mili a Rudy je symbolizují. Věříme, že ostrý kontrast s vánoční atmosférou povede k zamyšlení nad osudy dětí, které jsou v ústavní péči,” dodává žena, která se s podobnými osudy setkává prakticky denně.

Na příbězích Mili a Rudy je patrné, jak důležité jsou osobní přístup, pozornost a láska. “Když jsem Dobré víly poznal na letním táboře v roce 2016, ukázaly mi, že se mám více otevřít, ukázat se lidem a říct to, co mám na srdci a nikoli lhát, podvádět a krást,” říká Ruda. Mili péči organizace nestihla sama zažít. Nicméně se už jako dospělá neváhala sama zapojit. “Kdybych víly tehdy znala, měla bych mnohem lepší dětství,” uvažuje o své minulosti.

Cílem kampaně je přimět rodiny s dětmi k diskuzi o tom, že ne všechny vánoční příběhy jsou veselé,” říká Jan Coufal z agentury CZECHPROMOTION, který přišel s nápadem natočit předvánoční spoty. Spuštění kampaně na Giving Tuesday (světový svátek dárcovství) není náhodou. Organizace Dobré víly dětem, agentura CZECHPROMOTION i tvůrci spotů, Heaven’s Gate a MagicLab, si od ní slibují větší zájem nejen o problematiku života dětí v ústavní péči, ale i o samotnou neziskovou organizaci. Ta by ráda rekrutovala další víly do svého týmu a získala finanční prostředky na rozšiřování působnosti do dalších dětských domovů.

Věříme, že se tahle kampaň stane nedílnou součástí letošních Vánoc,” říká Dobrá víla Tereza Šindlerová, která stojí za vznikem kampaně. “Snad bude myšlenka, že objetí je víc, než hračka, rezonovat mezi lidmi stále víc,” dodává.


Zdroj: Tisková zpráva Dobré víly, 30. 11. 2020

Související

Zaměstnávání žen na částečné úvazky: situace se lepší jen málo, Česko výrazně zaostává

Přejít na článek

Asistenční program DOBROKRUH věnuje první čtvrtletí roku 2024 boji proti domácímu násilí

Přejít na článek

Dnes je Mezinárodní den gramotnosti: Jak to s ní ve světě vypadá?

Přejít na článek