Udržitelná doprava jede celý rok. Jaká byla letošní Zářijová výzva Do práce na kole?

5. 12. 2022

Bezemisně po městě celoročně. Už šestý ročník Zářijové výzvy Do práce na kole (nebo pěšky či poklusem) spolku AutoMat připomněl důležitost udržitelné dopravy pro naše města. V rámci Evropského týdne mobility motivoval na 1 100 nadšenců a nadšenkyň k tomu, aby bicykl či pohodlné boty neodložili s koncem léta. Během dvoutýdenní výzvy překonali přes 93 tisíc kilometrů, ale především se hecli k pravidelnému pohybu. Ušetřili tak více než 12 tun CO2.

Dva týdny do práce, ale i jinam po městě, na kole, koloběžce, na bruslích, pěšky nebo poklusem – prostě na vlastní pohon. K tomu se přihlásili účastníci a účastnice Zářijové výzvy Do práce na kole. Své trasy si zapisovali do systému Do práce na kole. Účastnili se tak hlavní výzvové kategorie – pravidelnost jednotlivců – a také svými daty o trasách pomohli městům získat data pro plánování bezpečné a funkční infrastruktury,“ vysvětluje Anna Kociánová z pořádajícího spolku AutoMat.

Čísla Zářijové výzvy 2022

Celkově se letos do podzimní edice výzvy Do práce na kole zapojilo 1 092 účastníků a účastnic z celé republiky. Společně překonali 80 810 km na kole a 12 226 km pěšky a poklusem – tedy celkem 93 036 zelených kilometrů. V systému je nahráno 8 207 cest na kole a 3 192 cest pěšky a poklusem a hlavně celkové skóre: ušetřených 12 tun CO2. Bezemisních cest ale bylo ve skutečnosti mnohem víc, protože ne každý si své výzvové cesty zaznamenal. Největší zastoupení ve výzvě motivující k udržitelné dopravě hlásí Praha, Brno, Zlín, Ostrava, Plzeň a Pardubice.

Podpora od zaměstnavatelů

Na rozdíl od týmové Květnové výzvy je ta Zářijová určena jednotlivcům. Přesto celé řadě účastnic a účastníků hradí benefiční startovné do ní zaměstnavatelé. Ti tak svým zaměstnancům zajišťují nejen možnost, jak zůstat v psychické i fyzické kondici, ale také netradiční teambuilding. Zároveň si stále více firem a organizací uvědomuje, že být cyklopřívětivým zaměstnavatelem je silný trend. Své o tom ví i letošní nositel titulu Cyklozaměstnavatel roku, pražská centrála ČSOB v Radlicích, kde cyklistickou a pěší dopravu podporují celoročně. V rámci Zářijové výzvy uspořádali také interní vyjížďku, kterou například v září zahájila přednáška o jízdě na kole v městském provozu od Vratislava Fillera z AutoMatu.

Cykloměsto roku

Už v květnu odpovídali účastníci a účastnice výzvy Do práce na kole na to, jak se jim jezdí po jejich městě na kole, jak bezpečně se cítí a jak vnímají pokrok v rozvoji infrastruktury. K výsledkům ankety přidali organizátoři akce z AutoMatu odborné hodnocení a v rámci Zářijové výzvy a Evropského týdne mobility vyhlásili vítěze. Titul Cykloměsto Do práce na kole 2022 získala Jihlava, do síně slávy vstoupily Otrokovice a historicky prvním Cykloskokanem Do práce na kole se stalo Uherské Hradiště. „Kategorii Cykloskokan roku jsme letos vyhlásili poprvé, abychom ocenili i města s jinou startovní pozicí než mají tradiční česká a moravská cykloměsta. Odměnou Cykloskokanu Uherskému Hradišti, ale také Cykloměstu Jihlava, bude odborná exkurze do Mnichova k načerpání další inspirace, která proběhne na jaře 2023,“ vysvětluje Dominika Lenthárová, koordinátorka výzvy Do práce na kole.

Data pro lepší budoucnost

Význam udržitelné dopravy roste se stále patrnější klimatickou krizí si ale uvědomují i v jiných než oceněných městech. „Anonymizovaná data o trasách, která účastníci a účastnice nahrávají do registračního systému Do práce na kole, pomáhají městům s mapováním a vylepšováním cyklo i chodeckých stezek, identifikací problematických míst, chybějícího mobiliáře atd.,“ vysvětluje Dominika Lenthárová z AutoMatu. „V Česku se pokročilejší práce s daty pro rozvoj infrastruktury teprve rozvíjí, aktivní v tom jsou například Ostrava a Brno,“ dodává.

Strhnout vedení i kolegy

Spolek AutoMat hlásí každoroční nárůst počtu těch, kteří jeho výzvy – Zářijovou, Lednovou a Květnovou – přijímají. Objevovat město ze sedla či pěšky začaly během pandemických lockdownů tisíce lidí, kteří dříve na kole jezdili jen do přírody. A zůstaly u toho i po jejich skončení. A to je skvělé nejen pro lepší kondici, vyšší imunitu a psychickou pohodu, ale také pro nás všechny, životní prostředí
a budoucnost našich měst. Spolek AutoMat již teď aktivně pracuje na přípravě výzvy Lednové i Květnové, chystá nový vizuál a oblíbená trička. A chystat se mohou i zaměstnavatelé. „Teď je ten nejlepší čas domluvit se s vedením firmy, aby v rozpočtu na příští rok počítalo se startovným do Květnové výzvy pro své zaměstnance. Právě tak to dělají zaměstnavatelé 73 % těch účastníků a účastnic, kteří se Květnové výzvy účastní pravidelně,” dodává Lenthárová.


Zdroj: Udržitelná doprava jede celý rok. Jaká byla letošní Zářijová výzva Do práce na kole? AutoMat. Tisková zpráva. 6. 10. 2022.

Související

BILLA se ohlíží za svými aktivitami v oblasti udržitelnosti. Vydává svoji historicky první zprávu o udržitelnosti

Přejít na článek

NROSka u MPSV nově získala akreditaci na čtyři oblíbené kurzy pro neziskové organizace

Přejít na článek