V akceleračním programu Impact Hub Climate Challenge zvítězil projekt Fakta o klimatu

2. 12. 2020

Do letošního běhu akceleračního programu Climate Challenge se přihlásilo 82 týmů, z nichž šest nejlepších se včera představilo odborné porotě v rámci slavnostního finálového večera. Všechny projekty se věnují řešení klimatických změn nebo ochraně životního prostředí a s mentory a konzultanty pracovaly na rozvoji svých eko inovací celých 8 měsíců. Porotu nejvíc přesvědčil projekt Fakta o klimatu zaměřující se na science communication, který získal 650 000 Kč na svůj další rozvoj. Diváckou cenu získal projekt Ekoškola, který si celkově z programu odnesl 550 000 Kč.

Climate Challenge se věnuje klíčovému tématu, které se týká naší i budoucích generací. Proto dáváme k dispozici naše know-how a propojujeme environmentální projekty se světem byznysu, expertů a investorů. Díky partnerům Veolia, Coca-Cola Foundation, Nestlé, Heineken, EIT Climate-KIC a INCIEN jsme schopni projekty všestranně podpořit v rámci českého trhu i na globální úrovni,” vysvětluje Petr Vítek, spoluzakladatel české sítě Impact Hub a Tilia Impact Ventures, který usedl také v porotě během včerejšího finále.

Tentokrát probíhala prezentační show kvůli vládním opatřením pouze v online prostředí, ale formát zůstal stejný. Každý řečník měl na představení svých pokroků pouze 200 sekund. Celkem přes 500 diváků, kteří přenos sledovali, nakonec zvolilo jako vítěze ceny publika projekt Ekoškola, českou odnož největšího mezinárodního vzdělávacího programu vedoucího mladé lidi k udržitelnému způsobu života a ochraně životního prostředí. „V současné chvíli máme přes 420 zapojených škol, 2000 učitelů a 60 000 dětí. To ale zahrnuje jen 5 % školství, což nám přijde málo. Říká se totiž, že když přesáhnete hranici 20 % systému, máte sílu systém změnit. Proto je naším cílem spolupracovat do roku 2025 s 1600 školami. A díky akceleraci víme, jak na to,” uvedl před porotou vedoucí projektu Honza Smrčka..

Vítězný projekt Fakta o klimatu představil zakladatel Ondráš Přibyla. Jejich hlavním cílem je změnit způsob, jak lidé o klimatu přemýšlí. „Založili jsme web, který funguje jako muniční sklad přehledně zpracovaných dat v kontextu. Když vidíte historický vývoj emisí CO2, dokážete si představit, jak budou nebo by měly vypadat emise v dalších desetiletích? Aby bylo možné správně pochopit celek a porozumět faktům, je potřeba nejen pohled zpět, ale také vyobrazení možných scénářů budoucího vývoje nebo srovnání s dalšími zeměmi, ” vysvětluje Přibyla svůj koncept, který využívají nejen vědci, ale také školy, média nebo jednotlivci.

O úspěchu programu Climate Challenge vypovídají také pokroky účastníků loňského prvního ročníku. Digitální odpadové tržiště Cyrkl získalo po skončení programu investora, který jim pomohl pěti miliony korun, a za jediný rok rozšířili svou klientelu, která s nimi odpad obchoduje, na 2 300 firem z 52 zemí světa. Během finále dostala slovo také Kristýna Farkašová, zakladatelka EBUU, první české eko platformy pro mateřství a děti: „Zatímco v polovině programu Climate Challenge jsme přemýšleli nad uzavřením projektu, na jeho konci jsme měli nový koncept. Nová kostra projektu nám pomohla k dosavadnímu růstu o 700 %, a dokonce i k otevření prvního cirkulárního obchodu díky crowdfundingu,” zhodnotila svůj posun od ukončení akcelerace.

Radost z finálových prezentací vyjádřil také porotce Ladislav Tabak, zástupce mezinárodní organizace EIT Climate-KIC, nejnovějšího z partnerů programu: „V EIT Climate-KIC klademe velký důraz na kvalitu a schopnosti prosazovat inovace a řešení, které podporují systémovou změnu. Spojení s akceleračním programem Impact Hub Climate Challenge proto bylo přirozenou volbou, která posune konverzaci o problémech i implementaci konkrétních řešení klimatické výzvy o významný kus dál.

Climate Challenge ale finálovým večerem nekončí, naopak. Už nyní se otevírá třetí ročník, přihlášky lze posílat do 9. 12. na webu https://climatechallenge.impacthub.cz.


Zdroj: Tisková zpráva Impact Hub Praha, 26. 11. 2020.

Související

Asociace společenské odpovědnosti vysadí za každého svého člena jeden strom. Podpoří tak boj se změnou klimatu

Přejít na článek