Značka The Vegetarian Butcher odhaluje „Slona v místnosti” na konferenci COP26
16. 11. 2021
Vegetarian Butcher, jeden z předních světových výrobců rostlinného masa, vyzývá světové vůdce, aby odhalili tzv. „Slona v místnosti”, tedy environmentální dopad konzumace živočišného masa na naši planetu. Vzhledem k tomu, že v agendě COP26 toto téma chybí a chybí i v evropské politice, vyzývá značka politické lídry, aby snížení spotřeby masa začlenili do národních akčních plánů.
Výzkumy ukazují, že celosvětová produkce potravin je zodpovědná za produkci třetiny všech skleníkových plynů, které mají za následek zvýšení teploty naší Země. Z toho téměř 60 % pochází z živočišné produkce, která je příčinou až dvojnásobku emisí oproti potravinám rostlinného původu. Vědci a politici z celého světa potvrzují, že významnou součástí řešení může být snížení spotřeby živočišného masa a přechod na rostlinnou stravu.
Ve stejnou chvíli, ačkoli je doporučována ve vládních zprávách a strategiích na nejvyšších úrovních, včetně strategie Evropské komise Farm to Fork, Food and Land Use Coalition nebo například ve Výboru pro změnu klimatu Spojeného království, je politika, která by podporovala systémové snižování spotřeby živočišného masa značně omezená.
Slon v místnosti
Před klimatickými rozhovory, které jsou součástí COP26, spouští značka The Vegetarian Butcher kampaň „Slon v místnosti“ s instagramovým filtrem, a vyzývá všechny, aby označili @UnitedNations nebo jejich místní vlády, včetně #ClimeatAction. Lidé mohou jednoduše přejít na @thevegetarianbutcher_CZSK Instagramový profil, klepnout na COP26 Instagram Story Highlight a klepnutím na odkaz vyzkoušet filtr.
Ambicí je podněcovat změnu zvyšováním povědomí a informovanosti spotřebitelů a vyzývat veřejnost, aby se zapojila do akční kampaně. Díky tomu se do kampaně The Vegetarian Butcher zapojil i umělec SMUG z Glasgow a vytvořil obří nástěnnou malbu „Slona v místosti“ na Pointhouse Road, která se objevila právě včas se začátkem Summitu.
„Čísla nelžou“ říká Hugo Verkuil, generální ředitel společnosti The Vegetarian Butcher
„Přechod na způsob stravování, který obsahuje více rostlinných potravin, je zásadní součástí řešení klimatické krize. Všichni můžeme jako jednotlivci přispět k přechodu ze živočišného masa na rostlinné bílkoviny, ale to břemeno nemůže být jen na nás. Musíme vidět zvýšenou spolupráci mezi vládami, nevládními organizacemi, politickými lídry a společnostmi, abychom dosáhli rozhodujícího pokroku při budování udržitelnějšího potravinového systému.“
Verkuil pokračuje: „Existuje několik úžasných nových produktů, které znamenají, že stále můžeme jíst potraviny s podobnou chutí, strukturou a výživovou hodnotou jako živočišné maso. Nemusíme tedy obětovat naše tradice nebo chuť. Ale co je důležitější, nemusíme obětovat ani zdraví naší planety.“ Důkazem o růstu poptávky po rostlinných alternativách masa je globální růst značky The Vegetarian Butcher o 70% v roce 2020. Snaha spotřebitelů o zapojení více rostlinných potravin do našeho jídelníčku je tedy bezpochybná. The Vegetarian Butcher si již od svého založení vytyčil cíl zvyšovat povědomí o nadužívání masa a informovat o negativním dopadu chovu dobytka na životní prostředí. Je značkou, která od svého vzniku iniciuje diskuze o budoucnosti masného průmyslu a podněcováním revoluce v potravinářském průmyslu. Vloni uvedla úspěšnou kampaň v reakci na jednání Evropského parlamentu s cílem povolit označování rostlinných potravin názvy, které souvisí s živočišným masem, jako je „klobása“, nebo „řízek“.
The Vegetarian Butcher žádá přední odborníky a politiky, kteří se scházejí v Glasgow, aby uznali dopad konzumace živočišného masa na naše životní prostředí, jak je uvedeno ve zprávě OSN Making Peace with Nature 5 a vybízí lidi, aby se připojili k akci #ClimeatAction.
V loňském roce Unilever – mateřská společnost The Vegetarian Butcher – představila svou vizi v oblasti Future Foods, která zahrnuje roční globální cíl významně rozšířit nabídku rostliných alternativ masa. Za cíl si klade dosáhnout prodeje rostlinných alternativ masa ve výši 1 miliardy EUR v příštích pěti až sedmi letech.
Mezery v informovanosti a aktivitách v tomto ohledu:
• V celosvětovém měřítku poskytuje veřejnost více než 1 milion dolarů každou minutu v rámci globálních zemědělských dotací. Ale pouze 1 % z této částky se využívá ve prospěch životního prostředí. Místo toho dotace vedly k trvale nízkým cenám živočišného masa.
• Kodex chování EU pro odpovědné potravinářské podniky požaduje, aby si spotřebitelé mohli snáze vybrat zdravou a udržitelnou stravu. O snížení spotřeby živočišného masa se přitom ale vůbec nemluví.
• Výbor pro změnu klimatu Spojeného království doporučil snížit spotřebu živočišného masa a mléčných výrobků o 20 %. Ale nebyl implementován v jeho takzvaném Šestém uhlíkovém rozpočtu.
Zdroj: Značka The Vegetarian Butcher odhaluje „Slona v místnosti” na konferenci COP26. Unilever. Tisková zpráva, 8. 11. 2021.
Související
Evropanům není lhostejná jejich uhlíková stopa. Snaží se ji snižovat i firmy ve výrobě a retailu