Zúčastnili jsme se globálního summitu #GivingTuesday v Lublani

23. 6. 2017

Na globálním summitu #GivingTuesday ve Slovinsku se sešli zástupci více než 25 zemí. Asociaci společenské odpovědnosti, která svátek dárcovství a dobrovolnictví v ČR letos podruhé zastřešuje, reprezentovala Markéta Šetinová.

První den summitu se nesl ve znamení prezentací kampaní z různých zemí, od těch, kde je #GivingTuesday již každoročním svátkem, až po přípravné prezentace nových zemí, kde se světový den koná tento rok poprvé. V Kanadě, kde #GivingTuesday probíhá již 4 roky, zastřešuje více než 25 regionálních kampaní. Například v jednom regionu všechny autobusy jezdily s nápisem „Giving Tuesday“, aby obyvatelé dárcovství podpořili. Zajímavá byla také Velká Británie, kde se do #GivingTuesday v roce 2016 zapojilo 4,5 milionů lidí, především finančními příspěvky. V Singapuru z #GivingTuesday udělali rovnou #GivingWeek a zaměřili se především na lidi, kteří nemají ve zvyku darovat charitám. Ve spolupráci se singapurskou poštou představili děkovná přání, které neziskové organizace mohly zdarma zaslat dárcům. V rámci prezentací proběhla i prezentace s výsledky prvního ročníku #GivingTuesday2016 v Česku.

„České #GivingTuesday jsme sledovali s nadšením. Byla to velice profesionálně vedená kampaň,“ ocenil kampaň v ČR Henry Timms, zakladatel globálního hnutí #GivingTuesday.

Tento rok se #GivingTuesday poprvé koná v Guatemale, Arménii, Libérii, Puerto Ricu, Panamě a na Slovensku. Na summitu představili zástupci těchto zemí své strategie a získali k nim feedback od zkušenějších #GivingTuesday týmů. „O vedení národních kampaní #GivingTuesday je po světě velký zájem. Pečlivě ale prověřujeme, komu národní kampaň svěříme. Důležitá je profesionalita organizace, dobré reference, ale i osobnost potenciálních manažerů kampaně,“ vysvětluje strategii mezinárodní expanze Asha Curran, vedoucí globální kampaně #GivingTuesday.

Druhý den se zaměřil na strategické workshopy, které globální hnutí #GivingTuesday mohou posunout zase o krok dále. Woodrow z kanadského #GivingTuesday představil techniky vyhodnocování dopadu, Juan ze španělského #GivingTuesday mluvil o možnostech financování kampaně a Anita z mexického #GivingTuesday sdílela zkušenosti s řízení národní kampaně v regionech. Den uzavřela Victoria Vrana z Bill & Melinda Gates Foundation, která vede program podporující individuální dárcovství, jako je například #GivingTuesday. Ve své práci se zaměřuje především na výzkum darování: Kdo daruje? O jaké částky jde? Jak udělat darování efektivnější? „Většina lidí si o sobě myslím, že dává víc než průměr. Přitom dává méně. Tyto postoje chceme v naší nadaci změnit. #GivingTuesday propaguje individuální dárcovství, a proto je pro manžele Gatesovi velmi důležité,“ vysvětluje Victoria, proč se Bill Gates s manželkou rozhodli podpořit právě #GivingTuesday. I data ukazují, že #GivingTuesday může být efektivní fundraisingový nástroj.

„Máme změřeno, že na #GivingTuesday má fundraisingová výzva o více jak 30 % větší šanci, že osloví dárce,“ dodala Victoria Vrana z Bill & Melinda Gates Foundation.

Světový den dárcovství a dobrovolnictví #GivingTuesday v letošním roce proběhne v úterý 28. listopadu 2017 (slaví se po celém světě vždy ve stejný den, a sice první úterý po Dni Díkuvzdání). Více informací naleznete na webových stránkách giving-tuesday.cz, nebo na facebookové stránce.